Ber om ursäkt för väldigt låg och mycket dålig pilsnerhumor.
OT OT OT
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inlägg efter scaryeyes
Ber om ursäkt för väldigt låg och mycket dålig pilsnerhumor.
OT OT OT
Hmm.... Jag hade bryggt en fräsh öl i stället för en old ale.....
Köp ett halvt paket cigg, använd solbrillor och sätt dej i din gamla jänkare. Kör sen till Chicold ale go......
Alltså hur ser dom andra ut?
Jag har (TROR JAG) pepsi fat. Kulkoppling. Kan man byta poster på dom? Pepsi är väl lite högre än coca? Kan man köpa coca fat och byta poster till kulkoppling?
I så fall få ett lägre fat. Eller tvärt om ifall diametern är mer ett issue. Och man hellre vill ha bajonett om man kanske redan har det systemet.
Snacka om att vara dum i huvudet!!!!!!!
Vad släpper ventilen i corny lockets ventil på? Enklare än så blir det ju inte. Detta blev just en ICKE-TRÅD!
Diskussion i full gång på reddit ang. just det här nu: http://www.reddit.com/r/Homebrewing/com … igher_psi/
AAhh... det var alldeles för långt att läsa. Skulle ta mej 2 dagar att plöja igenom.
Måste man inte koka in kalciumklorid? Hur är det med sulfatet? Det var länge sen jag sysslade med det så har glömt allt. Kört helt utan justering flera år nu. Men klarningen tycker jag är ett litet problem. Kommer brygga en mörkare snart och då kan jag ju testa med lite kalciumklorid. Men allt i mäskvattnet då tror du blir bra? Har förr delat upp men har aldrig jämfört då jag haft helt olika förutsättningar.
Vi har bra vatten i hässleholmsområdet. Med tanke på att vi brygger pilsner
Nu är det så att vattnet i Tyringe är mjukare. Vet inte värdena. Skiljer inte jättemycket.
MEN hur mycket mer kalcium bör man testa med?
Alltså till en 50 liters batch, det är vad jag kokar i det lilla, innan kok alltså. Hur många gram av vad bör jag tillsätta och när för att underlätta klarningen?
Hässleholm
Calcium: 49.00 ppm
Sulfate: 27.00 ppm
Magnesium: 3.70 ppm
Chloride: 22.00 ppm
Sodium: 11.00 ppm Bicarbonate: 135.00 ppm
PH: 8.20
Gratulerar! Tålamod är bryggarens bästa egenskap!
Det bästa är att brygga 2 satser antingen samma dag eller dagen efter varandra. Det som är bra med att brygga samma dag är att man nästan inte behöver diska emellan.
Sen nästa gång det är dags att brygga så behöver man inte ha så brått. Har man tålamod och kan låta sin öl stå en vecka längre på primär och sen kanske 3 veckor här och nån månad där (beroende på process, utrustning osv.) så får man ett mycket bättre resultat.
En av mina absolut bästa öl var en viennabock. Jag lät den stå på jästkakan 2v primär, 2v sekundär och en kort diacetylrast. Knappade in -1 grad på kulskåpet och åkte till mexico 1,5 månad. Tappade på fat samma kväll som jag kom hem därifrån. Skakade in kolsyra oj jävlar vilken fin bira!
Tålamod........
BRA pump! Den julapumpen funkar INTE i längden. Och ett bryggsystem som är beroende av pump, är VERKLIGEN beroende av pump som går att lita på!
Jag körde rostfri grundig cirkulationspump innan.... så den där julapumpen räddade mej många gånger. Sen fallerade den åxå. Riktig pump kostar och finns inga genvägar. Jo kanske tvättmaskinspumpar om man vill gå den vägen. Men om man tittar eften ny pump så kostar dom åxå ju.
Inte gratis att brygga öl om man vill upp i batchstorlek, eller få lite enklare bryggdag. Men engångsinvestering. Mitt 50L bryggverk har kostat minst 4000:- Kanske 4500:- tillochmed! Men då kostade humlepumpen nog bara 1600 tror jag på den tiden
Allt är jävligt bonnigt. Inget betat och allt svetsat utan rotgas. Allt billigast möjligt. Det är så jag jobbar. Man kan åxå köpa nytt om man vill.......
Anledningen till att mäskkärlet är så högt (minst 65 liter) är att det ska kunna användas som partykyl i trädgården. Bara soppa ner ett cornyfat och koldioxidpellets runt om.
Mitt lilla bryggverk är ju så enkelt som det går för batchvolymen. Kanske är jag inte känd för att gå allra enklaste vägen (om man tänker på mitt hotrodbygge) men ska det vara enkelt och billigt och sustainable...... Plast klarar sig inte hur länge som helst. Inte julapump heller! Rostfria grytor med väl tilltagen överdimension och en riktig pump. Sen går det ju att brygga utan styrsystem och bara kontrollera temp med termometer och on-off-knapp. Mer än 20-25 liter, sen blir det pump anser jag.
Men visst går det att brygga 100 liter i en stålbiab men då måste man ha travers. Och vill man inte pumpa rund vörten i en kylare så måste man ha en stor spiral med bra flöde av kallt vatten. Och röra i grytan för att sprida ut coldspots/hotspots.
Ofta tjänar man inget på extrem enkelhet. Det blir bara jobbigt att dra runt.
Tänk inte oavancerat, utan tänk enkelhet. Enkelt kan vara flera kärl med simpel tempstyrning och pump. Man trycker på play, sen lutar man sig tillbaka och smakar av förra brygden........
Tror allt beror på batchstorlek. Upp till 20-25 liter är nog biab bra. Sen är nog en separat mäskgryta att föredra. Har man 200 liter mäsk och ska lyfta upp draven i en påse.....
Jo pump om det är större mängd. Det går ju så klart att isolera slangar lite enkelt. Sen lär man sig ganska fort hur mycket man behöver overshoot tempen för att kompensera.
Har ni provat att jäsa i corny kegs?
Tänkte göra ett test och skaffa nån sorts övertrycksventil att koppla på co2 ut. Då kan man jäsa direkt i fatet och sen bara trycka ut jästen när man närmar sig lagring.
Om det nu funkar att man får ut mesta jästen (vilket jag inte tror) så är det ju ett smidigt sätt att köra det lilla bryggverket. Så klart kan man ju filtrera och föra över till nytt fat efter lagring.
Dessutom smidigt ifall man ska åka runt till kompisar och brygga. Inga öppna kärl.
Var hittar man en vettig övertrycksventil?
Nja.. Kanske inte riktigt. Är den hel?
Men vet att det är svårt med tiden. Själv bygger jag bil och jobbar borta när jag har nåt. Men blir ändå några om året . Kommer bli mycket mer framöver faktiskt. Även om jag är mycket inaktiv på forumet. Jo har faktiskt gammal karamellmalt som jag använder ibland. Kanske dags att göra annan mäsk av den?
Tjena! Jag använder gammal malt ofta. Fast då är det mest specialmalt. Det jag har hört är att man kan få sämre yield, därför kan det vara bra att köra i alla fall en del ny basmalt. Vad jag förstått händer det nåt med enzymer i gammal malt.
Kör även gammat humle som legat i öppnad förpackning men ziploc i frysen ett par år. Funkar klockrent. Tar i lite extra bara, men det är bara för det känns bättre.
Kom igen nu och brygg!
Är det inte så att enzymer spjälkar stärkelsen? Så ifall man har mältat eller omältat så finns det mer enzymer till hands som gör att man får mer förjäsbara sockerarter.
Jag skulle då hellre vija ha kontroll på vilka enzymer det handlar om. När det kommer till jäsningen har dom redan gjort vad dom kan.
Tror du får nån hallonmäsk som blir sur som satan. Cider är ju ett sorts äppelvin. Ibland med päron. Men tror basen måste vara äpple.
Däremot går det alldeles utmärkt att jäsa cider på äppeljuice som inte innehåller konserveringsmedel. Det hade varit ett kull test att jäsa ett gäng tex 5 1 liters paket med 5 olika sorters jäst.
Jag mätte i dag till 1.022 i 20 grader. Av nån anledning känns den lite sötare nu än sist jag smakade på den. Alltså KAN det vara humlen som ställt till det för smaklökarna.
Hade eg tänkt att köra en kortare diacetylrast på 12 grader i en knapp vecka, men eftersom det inte ville jäsa ut så drog vi upp den till 20. Ingen fara så här på slutet då dom flesta felsmaker redan är avklarade.
Den verkar jäsa nu igen så allt är säkert ok.
Jag jäste den i 8 grader 10 dagar sen rampade upp till 10 under 2 dagar för att sen fortsätta i 10 dagar, 2 dagar rampning till 12. Där var vi för en vecka sen. Så innan den blev krashad så tog vi tag i problemet. Tror 8 grader är lite lågt om man bara jäser så kort tid. Är medveten om det, och det är inte dålig utjäsning som var bekymret. Det löser sig nog nu i varmare temp.
Men den spetsiga humlen har nog dolt restsötman som Kenneth föreslog.
Men med US 05 har jag jäst ut en pilsner från 1.060 (om jag minns rätt) till 1.000 i ca 18 grader. Tog typ 3 dar. Hoppas det inte händer igen. Nästa gång har man kanske inget att blanda med.
34/70 slurry. Mycket!
Mm... Ska kolla vattnet om det har blivit en stor förändring senaste månaden.
Körde en liten mängd magnum för att spara lite saaz. Annars var det meningen att det skulle bli en ren check. Ska kolla ett nytt prov i dag.
hur kan det komma sig att en pilsner jäser ut till 1.024 från ca 1.053 och ändå smakar torrt och väldigt tunnt? 69 grader mäsk inga övernaturliga humlemängder, ibu borde hamna runt 40-42
Bryggde liknande innan med typ nån grad lägre i mäsken. Då jag hade några procent carapils. Kan erkänna att mäsktempen var uppe på 70 nån gång vid dålig övervakning.
Detta är första gången fenomenet uppträtt för mej. Vid undermålig utjäsning borde det vara lite sött i alla fall. Men det är det absolut inte. Testat 3 olika öxlemätare och en vin- alkomätare. Alla indikerar liknande resultat mätt vid 12 grader, men det kvittar väl då det bara skiljer en eller max 2 pinnar vid korrigering? Ska ta in ett prov i morgon och värma upp.
Mm.. Vill ju ha stängt under sedimenteringen och bara kunna äppna och ta ut jästen. En liten balofix är nog för liten. Får väl fundera på detta ett tag.
Finns det korkar till petflaskor med ventil typ som bottenventilen till jäshink?
Hade varit kanon att ta ut jästen ur om man fyller en 2 liters pet med slurry eller om man har förkulturen. Bara har pelflaskan upp och ner och låter jästen dedimentera ner i konan. Sen öppnar man ventilen och tar ut jäst utan vätskan.
Vill ha faktorn ökar ju mer jag funderar på det.
Grejen med låg pitchtemp är att om jäsningen kommer igång vid högre temp, hinner jästen arbeta ganska länge i den högre tempen och producera en del av dom smaker man normalt inte vill ha i en lager. Men största bekymret är att jästen helt enkelt faller i dvala vid sänkningen. Då måste man höja tempen igen för att få igång jästen. Följden blir lätt då en stressad jäst och sämre resultat än jäsning i den högre tempen under hela jäsningen.
Blir öl vilket som.........
Kanske det blir andra fenomen med gravitationsmatning av vörten genom växlaren?
Jag har bara testat det en gång innan min bryggare var färdigbyggd. Kokade i plasthink, och då kunde jag inte vråla på kranen för fullt.(hann inte kyla då) Utan hade in-line termometer och fick reglera tempen i mottagarkärlet med tappkranen på kokhinken.
Som sagt... i det fallet hade ventil efter plattisen varit att föredra. Men den setupen överlevde inte testet..
Intressant... Var kommer luften ifrån? Om det är den luft som finns i växlaren innan man börjar brygga, så finns den ju där oavsett var kulisen sitter.
Jag har kulventilen innan växlaren och när jag öppnar den så trycker den ut luften inom några sekunder.
Däremot får jag vacuum i pumpen ibland när silslangen i grytan blir igensatt av humlebös-coldbreak.... då får man rensa och släppa vacuumet på andra ställen, lite meck. Men sen funkar det igen utan luft i växlaren.
Pilsner.
Ok i smak. Riktigt bra i färg om än lite disig ännu. Bryggkollegan kallar den en fullträff, men som jag ser det är den ca 2-3 av 10. Den har nämligen magnum som bitter, och cascade och amarillo.... Way off stiltypiskt. Dessutom har vi carapils, vilken heller inte får finnas i en riktig pilsner. Men kommer brygga en singel malt/singel hop pils ganska snart. Då ni!
Humlebladet → Inlägg efter scaryeyes