Tanke angående klarning - kalcium

Vi har bra vatten i hässleholmsområdet. Med tanke på att vi brygger pilsner

Nu är det så att vattnet i Tyringe är mjukare. Vet inte värdena. Skiljer inte jättemycket.
MEN hur mycket mer kalcium bör man testa med?
Alltså till en 50 liters batch, det är vad jag kokar i det lilla, innan kok alltså. Hur många gram av vad bör jag tillsätta och när för att underlätta klarningen?

Hässleholm
Calcium: 49.00 ppm
Sulfate: 27.00 ppm
Magnesium: 3.70 ppm
Chloride: 22.00 ppm
Sodium: 11.00 ppm    Bicarbonate: 135.00 ppm
PH: 8.20

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Tanke angående klarning - kalcium

Börja med 5 gram CaCl till maltbetonade öl eller 5g CaSO4 till beska och humlebetonade öl. I mäsken brukar jag köra för att även sänka pH samtidigt.

Måste man inte koka in kalciumklorid? Hur är det med sulfatet? Det var länge sen jag sysslade med det så har glömt allt. Kört helt utan justering flera år nu. Men klarningen tycker jag är ett litet problem. Kommer brygga en mörkare snart och då kan jag ju testa med lite kalciumklorid. Men allt i mäskvattnet då tror du blir bra? Har förr delat upp men har aldrig jämfört  då jag haft helt olika förutsättningar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

4 Senast ändrad av Weinkeller (2015-04-27 12:52:05)

Du har ju ganska stor mängd karbonater i vattnet vilket inte är idealiskt för ljust öl. Så länge du ligger över 50mg/l kalcium är det ok även om jag själv helst ligger runt 75-100mg/l.
Öl med färg mellan 20-30 EBC hade jag lämnat obehandlade.
Öl mellan 10-20 EBC hade jag tillsatt 2g/10l kalciumsulfat/klorid samt 1ml/10l mjölksyra. Allt i mäsken. Eventuellt lakvatten hade jag sänkt med 2ml/10l mjölksyra.
Då kommer du hamna runt 100mg/l kalcium och förmodligen ett bra pH.
På öl mörkare än 30 EBC är det bikarbonat som gäller.