Det blir säkerligen ett gott öl även om det kanske inte blir som planerat.
Man kan misslyckas ganska mycket och även få ett gott resultat.
76 2013-02-20 08:49:14
Sv: För låg temp på mäsken (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
77 2013-02-19 18:07:17
Sv: För låg temp på mäsken (6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Troligtvis får du en mer utjäst öl än vad som var planerat, mindre restsötma.
Utöver detta behöver du inte oroa dig för felsmaker.
78 2013-02-19 10:40:26
Sv: ÖLfat och kyl (16 svar, postad i Utrustning)
Jag tror största problemet kommer vara att du kommer behöva ett högre tryck pga varmare öl vilket kommer resultera i mer skum.
Det borde gå att lösa med lång sytråd, gissning kan vara att du behöver runt 4-6 meter sytråd.
Hur lång sytråd du behöver beror på temperatur och hur mycket kolsyra som finns i ölet. Dvs beroende på temperatur i din bod samt hur mycket du valt att kolsyra din öl så kommer du behöva olika lång sytråd.
Det kanske går att få till någorlunda men det kan nog vara bra med en alternativ plan såsom att dra ström och sätta in ett kylskåp.
79 2013-02-15 11:29:13
Sv: Förstagångsbryggare med ölsats - vad ska jag tänka på? (13 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Min senaste ölsats var för 14 år sedan men jag antar att det mesta är sig likt ![]()
Några tips:
Använd maltextrakt istället för socker
Byt ut jästen (har dock hört att den har blivit bättre)
Lycka till!
81 2013-01-21 16:40:44
Sv: Flasktappning nytänkande? (28 svar, postad i Utrustning)
1. Det finns ingen nämnvärd bottensats, vill man få bort det lilla som ändå kommer med kan man kapa stigarröret 1 cm.
2. Ingen aning, aldrig testat men antar att man kapar stigarröret mer.
3. Humles webbutik har en bra lista på vad som behövs: http://shop.humle.se/fatolanlaggning
Vill man ha det billigare så finns det begagnade fat att köpa. Går även att hitta delar och kit på blocket/tradera/forumet emellanåt.
82 2013-01-11 12:12:20
Bakstycke öltapp (2 svar, postad i Utrustning)
Införskaffade för ett tag sedan ett komplett torn med två tappar. Planerar nu att byta ut de budgettappar som satt på mot de Perlick-kranar som säljs av Humle.
Finns det olika standarder på bakstycken? Eller kommer jag även att behöva byta ut dessa?
83 2013-01-10 08:24:48
Sv: Resning....av tankar. (11 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Gratulerar!
När i tiden tror ni att det kommer finnas ett färdigt öl för konsumenter?
84 2012-12-28 08:41:20
Sv: Om du fick utforma en bryggpub... (12 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Så svårt att bara välja tre ![]()
Ovan val tycker jag ser bra ut även om jag tror att man skulle behöva en lager om man vill rikta sig till den stora massan.
85 2012-12-19 09:19:46
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Imorgon blir det äntligen bryggning igen, har legat nere 3 månader nu.
Blir en amerikansk IPA på begäran från vänner och kolleger.
86 2012-12-18 10:52:30
Sv: sökes: svetsare i sthm/uppsala (1 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
Inget svar på frågan men det kanske kan vara ett alternativ att köra med en grilltändare/doppvärmare.
http://shop.humle.se/utrustning/utrustn … itt-3-2-kw
87 2012-12-07 08:30:26
Sv: Kallkrasch - några frågor (11 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
1. Du får ett klart öl utan att behöva använda "tillsatser". Det blir inte lika bra men för mig är det såpass bra att jag slutat med gelatin och dyl.
2. Har inte gjort några större tester, jag brukar låta det stå 2-3 dygn.
3. Finns risk att kolsyrejäsningen kan ta längre tid, speciellt om du har hög alkoholhalt på ölet. Kan vara en idé att tillsätta lite jäst till kolsyrejäsningen.
4. Vet ej.
88 2012-11-26 14:54:27
Sv: Glögg (26 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Jag skulle definitivt rekommendera att du silar innan buteljering.
Även jag brukar skippa potatisen, har testat att frysa den innan användning men märkte ingen skillnad på den batchen.
Kan även tipsa om att lagra glöggen ett år eller två, blir markant bättre.
89 2012-11-22 13:11:34
Sv: Torrhumling och gelatin (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Torrhumlingen gör du innan gelatinet, jag brukar torrhunla ca 3-5 dagar och kör sedan en kallkrasch på det.
Mängd är subjektivt, tror jag drog i ca 100 gr i min senaste IPA (25L).
Såg ett klonrecept för SN Torpedo, har för mig de hade ca 60-70 gr för 19L.
90 2012-11-22 13:05:23
Sv: Slutat bubbla efter 4 Dagar?dåligt? (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Det beror på vilken jäst du har använt.
Generellt sett tycker jag 21 grader är för varmt att jäsa i för de flesta öltyper och jäster. Jag brukar försöka hålla mig runt 17-18 grader (bortsett från underjästa öl).
Märks framför allt skillnad i öl där jästen har en mer framträdande roll t.ex. weissbier.
21 grader är inte jättevarmt så det är absolut ingen katastrof, snarare finlir för att få till det lilla extra.
91 2012-11-21 14:23:47
Sv: Slutat bubbla efter 4 Dagar?dåligt? (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Mät SG så ser du om det jäst klart.
Har du jäst varmt och det är anledningen till den snabba jäsningen så är det oftast något negativt då det produceras mer felsmaker vid högre jästemp.
Har det inte jäst klart så kan du testa att ställa jäshinken varmare för att få en bättre utjäsning. I värsta fall kanske du behöver pitcha ny jäst, vilket inte är en garanti för att det skall börja jäsa igen.
92 2012-11-20 14:49:09
Sv: Tapptorn (15 svar, postad i Utrustning)
Der beror på vad för typ av fat du önskar använda. Vanligaste faten som används inom hembryggning har en höjd på 570 mm (18 liters) och 340 mm (9 liters) man behöver även någon centimeter extra för att få plats med kopplingar. Begagnade fat är något högre, tror de på är runt 65 cm höga. Har inte inte koll på kommersiella fat men har för mig att de brukar ligga på 30L och är något lägre men bredare.
När det gäller kranar kan jag bara instämma med Thomas, satsa på kvalité. Vill du hålla ner kostnaden och inte har bråttom så håll utkik på blocket och tradera.
Jag hittade ett kobratorn (3 tappar) inkl. tappar, tryckmätare, märkbrickor och slangar för 2000:-.
Med lite finsnickeri går det att få fint nog till vardagsrummet, tråd att hämta inspiration från: http://www.homebrewtalk.com/f35/show-us … tor-29053/
93 2012-11-13 19:54:03
Sv: Magnetomrörare (3 svar, postad i Humlegården)
För den fattige finns det även billigare alternativ på ex. ebay.
94 2012-11-09 16:19:27
Sv: Rostfri 50 lit gryta på Blocket (2 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
Är det inte lite dyrt för en beg. kostar 1590:- ny på humle.
Visserligen slipper man massa frakt om man skulle bo nära Haninge.
95 2012-11-09 16:14:44
Sv: billig kastrull på elspis? (1 svar, postad i Utrustning)
Kok på 50L kommer nog att vara nästintill omöjligt med tanke på värmeförlusterna. Ganska vanligt att addera en grilltändare under uppkoket för att det skall gå snabbare.
Omöjligt att svara på om den kommer slå sig, sök efter inlägg med de som använder biltemas kastrull. Den är ganska vanlig och är av den billigare varianten.
96 2012-10-25 16:13:03
Sv: Kylning av fat utan kegurator? (4 svar, postad i Utrustning)
Kyl finns billigt på blocket, i vissa fall gratis. Jag hade inte plats för något och köpte istället ett beg ölkylningsaggregat, liknande Cornelius Maxi 210.
Fördelen med kyl är att faten håller längre.
97 2012-10-19 07:34:57
Sv: Glögg (26 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Det kan säkert räcka med en påse till 10L, jag brukar köra 3 påsar av sämre Coop-jäst till 20L.
98 2012-10-19 07:30:48
Sv: Induktionshäll (13 svar, postad i Utrustning)
Använder 2 st från Kjell till 50L gryta och har ännu inte stött på några problem. Grytan väger runt 12kg och jag har haft 48L vört i den.
Har haft dem i ca 1 år.
OBH nordica brukar vara duktiga med att ha bruksanvisningar på sin sajt, kolla om det finns någon maxvikt där.
99 2012-10-18 11:16:47
Sv: Glögg (26 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Fjord's Brewery skrev:Vad hade jästen för alkoholtolerans?
Jag körde på vanlig bakjäst, precis enligt receptet. Tror att den tål runt 13%, kan det stämma?
Hur läst allt mellan 6-13% men har inte sett någon källa till dess påståenden.
100 2012-10-18 07:38:19
Sv: Glögg (26 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Har gjort dundelglögg på starkvinsjäst från Coop. Lalvin K1-1116 som murmot nämner är säkert bättre än Coops och är lika billig,
Jag tror inte det spelar speciellt stor roll vilken jäst man använder så länge den har hög alkoholtolerans samt är till för bryggning.
De smaker som jästen producerar försvinner i den stora mängd kryddor som används.
Hade problem med att få igång jäsningen för ett par år sedan och efter detta använder jag alltid 3 påsar jäst (20 liter), kostnaden är ändå minimal.
Glöggen tjänar mycket på att lagras efter 2 år når den sin topp enligt mig.