Torrhumling och gelatin

Hej alla hembryggare

Jag har bryggt några SNPA kloner som jag tycker smakar bra men jag saknar den "fruktiga ?" humlesmaken som finns i originalet.

Jag antar att torrhumling (som jag aldrig provat ) är receptet men .....
... jag brukar kallkrasha med gelatin och trycka i kolsyra på fat. Då får jag en blank och klar öl men när ska jag då torrhumla ?

Före gelatinet ? Försvinner vitsen med torrhumling om jag klarnar det efter
eller kan jag torrhumla i fatet ??

Hur mycket humle passar  till ett 19l fat ??

Tacksam för råd

Sv: Torrhumling och gelatin

Torrhumlingen gör du innan gelatinet, jag brukar torrhunla ca 3-5 dagar och kör sedan en kallkrasch på det.

Mängd är subjektivt, tror jag drog i ca 100 gr i min senaste IPA (25L).
Såg ett klonrecept för SN Torpedo, har för mig de hade ca 60-70 gr för 19L.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Jag ville få till en undflyende känsla av humling i min senaste pale ale så jag torrhumlade 19 l med 25 g - effekten blev istället en påtaglig, trevlig humlesmak som försvann efter bara någon vecka (mao borta när det var dags för födelsedagsfesten...)

extrakt kanske är lösningen?

Tack för alla råd. Underbart forum.

Då undrar jag, torrhumla i primären eller sekundären ???
Om jag tappar om till sekundär, i med humle i 5 dar, sedan tappa om igen med gelatin och
kallkrash. Funkar det ?

Kan jag torrhumla med pellets ? Vilket är bäst ? Kottar eller pellets ?

Och Jim, humleextrakt, hur funkar det och var köper man det ?

torrhumla i "sekundären", dvs när det slutat eller nästan slutat jäsa annars följer en hel del av aromen med kolsyran ut och oljorna fastnar på den suspenderade jästen och följer med när den flockulerar.
Du behöver inte tappa om inför varken sekundär eller kallkrash och om du ska tappa om gör det max en gång väldigt försiktigt för att inte syresätta ölet för mycket.

pellets ftw enligt mig. Mest kontaktyta.

Humle extrakt är allt det goda från humlen fast på flaska.
Finns på flera ställen bland annat på http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id … grp=681833

Är det någon som har använt humle på flaska? eller är det något som puritanska bryggare förkastar?  Hur som verkar det ju vara en billig variant om man jämför med vanlig humle, sen att man får en aroma "citrussy" utan att veta vad man egentligen häller i får man väl ta wink

Tack alla för goda råd.

Då får det bli 50 g pellets ( tror jag börjar lugnt första gången ) utan omtappning på söndag. Kallkrash nästa helg.
Kanske det blir en god Ale till julen då.

Trevlig brygghelg alla smile