Ja, ok. Då min ipa inte är så kraftig kan man nog hålla nere target lite då. Tänker 10g target och 30g EKG i torrhumlen.
76 2011-08-11 15:02:52
Sv: Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
77 2011-08-07 11:19:18
Sv: Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Jo, jag tog faktiskt pyttegivan på 5g och kasta i vid flameout. Varför bara 5g vet jag inte, något jag ångrar lite. Det var nog nått med IBUberäkningen...
Funderar på att torrhumla med ca 30/70 target/EKG för att väga upp smakerna.
78 2011-08-07 09:42:16
Sv: Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ja det kan jag göra! Jag har mailat och kollat läget.
Vad tror du om receptet? Torrhumlen ok?
79 2011-08-06 21:52:43
Sv: Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ja kanske det! När måste man anmäla det, trodde det var för sent?
80 2011-08-06 13:54:08
Sv: Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ok, tack. Jag bryggde den igår. Vad jag minns av s-04 så är den väl hyfsat neutral, men kan ha fel det var länge sedan jag använde den senast. Men du har nog rätt i att den kommer att gömma sig bakom humlen.
81 2011-08-05 14:14:57
Receptförslag: Engelsk IPA - Britt (25 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Vad tror ni om detta recept?
Jag har byggt det på andra recept för jag har begränsad tillgång på ingredienser just nu. Min tanke är att göra en ganska välhumlad brittisk IPA.
BRITT
15liter
OG: 1057
IBU: 50-60
Mäska 65°C 1 timme
74% 2.800 TF Marris Otter
18% 0.700 Pale Alemalt
4% 0.150 Aromatic Malt
4% 0.150 Pale Crystal Thomas Fawcett
boil 60 mins 20g Target leaf 11.0
boil 30 mins 5g Target leaf 11.0
boil 20 mins 20g Goldings, East Kent leaf 5.0
boil 10 mins 20g Goldings, East Kent leaf 5.0
boil 1 min 30g Goldings, East Kent leaf 5.0
Torrhumle 4dagar 30g Goldings, East Kent leaf 5.0
Protafloc
Safale S-04
82 2011-08-01 07:23:33
Sv: SBR-TV California Roadtrip Del 1. Magnolia & Gordon Biersch (6 svar, postad i Sveriges Bryggradio)
Skitbra! Ser fram emot de andra! Tack!
83 2011-07-06 16:29:00
Sv: Hembryggdsträff i Malmö 2011 (26 svar, postad i Kontakt)
Då kan man tacka för en fantastisk hembryggarträff!
Kul att ses, dricka och äta! Vi ses igen!
84 2011-07-01 15:29:06
Sv: Hembryggdsträff i Malmö 2011 (26 svar, postad i Kontakt)
Japp! Ska bli kul! Makalös meny!
Ikväll börjar urvalet, vad ska man "asa" med!
Vi ses!
85 2011-06-22 22:14:36
Sv: Äta och dricka gott i Köpenhamn. (4 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Fatöl ligger mellan 25-45dkk, men det är rätt små glas. Nu gör det ingenting eftersom man gärna vill prova nästa bomb i kranarna. Korven ligger nog på ca 50-70kr om jag minns rätt... De fantastiska senap&korvchipsen ca 35dkk/påsen. Den omfattande flaskmenyn tycker jag håller väldigt bra priser, exempelvis westvleteren 12 låg på 160dkk vilket jag anser vara billigt. Jag slås ofta över den goa prisnivån i förhållande till kvaliteten där.
86 2011-06-11 12:05:17
Sv: Receptförslag: American Wheat (15 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Utlovad uppföljning: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 828#p33828
87 2011-06-11 12:03:56
Sv: Posta en bild på eran hembryggda öl! (323 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Recension med lätt förkylning... ![]()
Utseende: Disig. Skumkrona lägger sig kvickt och knappt något blir kvar.
Arom: brödigt, jäst nästan lite åt det belgiska hållet, citrus, blommigt
Smak: Citrus, mot en tydlig men ganska lätt beska blir det nästan lite citrus/apelsinmarmelad. Lite parfymig från humlen. Nu efter ett litet tag på flaska har maltigheten kommit fram mer, den känns lite mer fyllig men fortfarande fräsch.
88 2011-06-11 09:09:32
Sv: Summer wheat (9 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Jag använder beersmith, inga formler men det
Känns spontant som att beskan är rätt hög. Warrior är rätt stark, satsen ganska liten och sorachin som ändå fick 10 min är inte helt blyg i beskan heller. ska knappa in ditt recept imorgon så får vi se vad komputern säger. Om jag förstår dig så var det dock inte beskan som inte blev rätt utan snarare aromen? Kanske man skulle dela på batchen och prova ena med Sorachi och andra med Nelson el pacific.... Vad säger du om jästen du använde?
Enligt Hopville.com landar IBU på 28
89 2011-06-10 21:44:06
Sv: Summer wheat (9 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ja, beersmith är väl det man ska ha. Jag kör Mac och inte riktigt pallat skaffa de program som behövs.
Men är det inte så att om man skulle skala upp receptet skulle den öka i beska? Liten batch kräver väl mer humle i förhållande till vörten, eller har jag fått det lite om bakfoten?
Jästen tyckte jag var klockren. Det märktes verkligen att den har ett ursprung bland de tyska men mycket mildare, lagom att ge karaktär men inte till att ta över. Jag tror väl snacket gick att med en mer neutral jäst så kan ölen bli lite tråkig om den inte lyfts med nån smak. Jästen lämnar plats åt en humlekaraktär om man så vill. Personligen så tycker jag att beskan är ok, smaken och aromen av Sorachi hade jag kanske bytt till nästa gång. Kanske till Amarillo eller Cascade, lite enklare och mer säkra?
90 2011-06-10 21:20:13
Sv: Summer wheat (9 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ja, just det jag utlovar faktiskt en rapport där... helt glömt. Jo, från början var ju beskan uppåt väggarna kanske men sen bantade jag ner det lite. Ölen blev bra, tunn kropp känns lätt och bra. Humlen låg bra till i beska men smakerna var, som sagt, inte helt vad som tilltalar mig. Nu ville jag ha rätt nyanserad humle också. Men det var ju också ett sätt att lära känna humlen. Kanske var det kombintaionen med simcoe som torrhumling? Men Sorachi är ju väldigt egen så den märks tydligt, den tidiga humlen var Warrior som är rätt neutral i jämförelse. IBU vet jag inte riktigt hur man räknar ut faktiskt...
Receptet:
Proteinrast: 20min @ 53°C
Försockringsrast: 60min @ 66°C
1,65kg Vetemalt (viking)
0,775kg Pilsnermalt (viking)
0,700kg Pale alemalt (viking)
0,300kg Carapale (viking)
6g Warrior(15,3%AA) @ 60min
18g Sorachi Ace @ 10min
15g Simcoe torrhumle 4dagar innan flaska
Wyeast 1010 American Wheat
OG:1047
FG: 1011
ABV: 4,7%
Jäste kallt ca 14°C
Jag har fått bra betyg från nära och kära, bra bjudöl till ikkeölnördar. Nu var det ett tag sen jag drack den.... skickar in en i kylen omedelbums!
91 2011-06-10 15:02:16
Sv: Summer wheat (9 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Jag gjorde en amerikansk vete med Sorachi ace, jag hade inte provat den tidigare. Även om Sorachi ace inte helt föll mig på läppen, så tycker jag att den passade in på stilen. Låter det konstigt kanske?
92 2011-06-07 17:38:39
Sv: Brewing Network (7 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)
Jag tyckte det var bra! När JP läser svenska förblir en klassiker. Överlag ett riktigt roligt avsnitt, du kan vara helnöjd!
93 2011-06-07 15:58:00
Sv: Brewing Network (7 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)
Det var 16-11 Ohio brewers
94 2011-06-06 17:53:18
Brewing Network (7 svar, postad i Litteratur och informationsresurser)
Satt som vanligt och lyssnade på Brewing Networks Sunday Session på väg till jobbet på andra sidan havet.
Plötsligt dyker det upp en bekant röst. Vår egen svenske Justin Crossley, Thomas Fransson gör ett gästspel.
Hur grymt som helst! Grattis!
95 2011-06-06 17:45:13
Sv: Hembryggdsträff i Malmö 2011 (26 svar, postad i Kontakt)
Kör vi käkamälan direkt i tråden, så sign me up här!
96 2011-06-02 16:20:47
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Min första Saison. Lite av en ny favorittyp för min del. Ska bli spännande att se hur en hembrygd sådan smakar!
97 2011-06-01 23:43:03
Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison) (71 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Tänkte försöka mig på en saison imorgon, enligt följande recept efter att ha kollat runt bland recepten här och andra saisontrådar. I förhållande till många andra recept så valde jag att öka procenten vetemalt.
Saison de Tracteur
18liter
Proteinrast: 50°C 20min
Försockringsrast: 64°C 90min
Malt
2,5kg Pilsnermalt Weyermann
1kg Vetemalt Weyermann
100g caramünich Weyermann
100g carapale Viking
100g Aromatic malt Dingemans
150g Socker
Humle:
30g Saaz @ 60min
25g Hallertau Hersbrucker @ 20min
20g Hallertau Hersbrucker @ 0min
Jäst:
Wyeast 3711 French Saison
Vad tror ni om det?
98 2011-06-01 07:10:45
Sv: American Farmhouse Blend (White Labs WLP670, Platinum) (1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag har just använt wyeast 5112 Brettanomyces och rekommenderas att hållas i jästunnan i minst 3 månader men gärna bra mycket längre. Eftersom American Farmhouse blend också innehåller brett ska den också få jäsa så länge för att bretten ska få käka färdigt och på så vis undvika flaskbomber?
99 2011-05-28 13:59:48
Sv: Valen och kvalen vid "Lazy Lambic" (10 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Nu. Äntligen har jag flaskat denna brygd som stått och lurat bakom soffan i 8 månader.
Ett smakprov var självklart vid upptappningen. Helt klart en ganska rund men framträdande syra, brettkaraktären är där. Men lite skumma smaker här och var... lite kemiskt känns torr trots FG på 1016. Även om inte bästa möjliga resultat så helt klart ett kul projekt och jag kommer att prova igen. Nu väntar man bara på hur utvecklingen sker i flaskan. Potentiell bomb (...bokstavligt, inte som i ölupplevelse)
Jag sparade faktiskt några liter i tunnan, tänkte kasta i ett bär eller två och se vad som händer.
Edit: Bild
100 2011-05-27 05:57:18
Sv: Äta och dricka gott i Köpenhamn. (4 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Mikkeller Bar är en häftig upplevelse, ett måste får jag nog klassa det som. De har ju ingen mat mer än fantastiska rökta korvar (stout, chili eller humlekryddad mmm...). Gå in på hemsidan och kolla tapmenyn man blir alltid lätt chockad över utbudet. Tar man sen in flaskmenyn så börjar nästan tala i tungor:)