Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Glukos tas upp något lättare av (trött) jäst, så det kan eventuellt vara ett bättre val när man kör priming för riktigt starka öl på flaska. I övrigt lär det inte vara så stor skillnad så länge man inte använder skyhöga halter, då det sägs kunna bli en skillnad i smak också.
Själv kör jag för säkerhets skull alltid glukos till flaskjäsning, och sackaros (billigare) när jag tillsätter i koket.

Om du skall göra kalibreringsprover måste du väga upp både sockret och vattnet, annars blir det inte exakt nog. Tänk på att små mängder kokhett vatten dunstar fort också. Du kan testa en 10 grader Plato lösning (skall visa SG 1040) genom att lösa upp antingen:
A) 10 g strösocker i 90 g vatten (tot 100 g vilket ger 10 viktsprocent sackaros = exakt 10 Plato)
eller
B) 11 g bryggsocker (obs! elva gram, d.v.s kompensation) med 89 g vatten = blir nästan exakt 10 Plato.

om vågen inte är exakt på "gramet" bör man skala upp för att minska felen (ex 30g + 270g vatten).
Du behöver egentligen inte kokhett vatten heller, det viktiga är bara att sockret löser sig (så ljummet räcker).


/Calle

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Toppen, Calle!  Tack för tipsen!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Portugisen skrev:

När det gäller färgen ser EBCn för Melanoidin malt felaktig ut i ditt recept.  Jag brukar sätta den till 90 EBC, medans Aromatic ligger runt 60 EBC.  Vilken typ av melanoidinmalt det skulle kunna vara på 39 EBC vet jag inte, men spontant känns denna för hög.

Det kan vara en sådan där SRM/EBC-förväxling. Weyermann specificerar färgen på deras melanoidinmalt till 60-80 EBC, vilket skulle vara ungefär 30-40 SRM.

Think globally. Drink locally.

54 Senast ändrad av TheJaff (2011-02-02 11:12:55)

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Portugisen skrev:

Receptet ser helt OK ut.  Däremot får jag inte ihop dina tal. Matade in ditt recept i Promash och fick fram ett OG på 1.062, EBC 21 och IBU 27 Så något är fel. Föreslår att om du absolut måste höja OG så använder du istället 250gr socker, men det är inget fel på 1.062 som utgångspunkt i mina ögon. 

När det gäller färgen ser EBCn för Melanoidin malt felaktig ut i ditt recept.  Jag brukar sätta den till 90 EBC, medans Aromatic ligger runt 60 EBC.  Vilken typ av melanoidinmalt det skulle kunna vara på 39 EBC vet jag inte, men spontant känns denna för hög.  Å andra sedan är 21 EBC fortfarande OK, en fin amber.  Inte fel för en BdG.  Skulle du i stället för Melanoidinmalt använda Aromatic skulle du hamna på 18,5 EBC, en ljusare amber.  Evt kan du sänka veteextraktet något? 

När det gäller bitterheten ser det ut som din räknare tar fram en annan bitterhet än min Promash, jag använder Tinseth och du säkert Rager (som passar bättre för extraktbrygder).  Inget att oroa sig över.

Mvh
Pål

Hmm vet inte varför siffrorna för OG//IBU blir annorlunda..såg du att jag bara kokar i 45min? Sedan framgår det inte att jag kör late addition 15 min på extrakten men det ökar ju IBUn. Veteextraktet är ju 50-60% vete så den totala mängden vete blir ju under 10%.

Färgangivelserna är som sagt väldigt olika på olika ställen och skiljer sig åt mellan tillverkare. På MaltMagnus.se så står det EBC 60-80 på Melanoid (Viking) och 95-105 på Aroma (Castle Malting). Humlegårdens Melanoidin (Weyerman) 60-80 och Aroma (Dingemans) 50. I Beersmith så har den förinlagda "Melanoidinen Malt" 39,4 och "Aromatic Malt" 51,2. Eftersom jag antagligen kommer att köpa färdigkrossad malt från MaltMagnus så får jag chansa på dom siffrorna.

EDIT: Kollar man Castle Maltings hemsida så ser man att dom har två olika Melanoidin, en på EBC 40 och en på 80. Deras Aroma ligger på 100.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Hej TheJaff.

OG  brukar ofta bli något mindre när man brygger på extrakt och det kan vara att jag justerat i min Promash på DME för det.  Jag bryggde precis som du delmäskning (partial mash) i flera år, BIAB framförallt, och har ställt in min Promash efter mina erfarenheter.  Du kanske har helt egna erfarenheter, om inte föreslår jag att du börjar notera och efterjustera i Beersmith så att du kan räkna fram extraktionsgraden och annat i Beersmith så att det blir lättare sen när du brygger.

När det gäller färgvärdena ska du utgå ifrån den malt du köper och inte på riktvärden i Beersmith.  I Promash kan jag ändra värdena på malten, både extraktion och färg, och jag är säker på att Beersmith borde tillåta det också.  Även om du köper färdigkrossad malt borde du kunna få reda på vilken typ av malt det är och vilka data som gäller på den.  Precis som någon tidigare sa används i bland SRM och Lovibond på malterna och då denna är hälften av EBC värdet kan det bli rejält fel.  Även om inte färgen egentligen behöver vara så viktigt blir det snopet och evt besvikelse när din planerade blond (EBC 6-14) blir en amber (EBC 18-35).

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Portugisen skrev:

Hej TheJaff.

OG  brukar ofta bli något mindre när man brygger på extrakt och det kan vara att jag justerat i min Promash på DME för det.  Jag bryggde precis som du delmäskning (partial mash) i flera år, BIAB framförallt, och har ställt in min Promash efter mina erfarenheter.  Du kanske har helt egna erfarenheter, om inte föreslår jag att du börjar notera och efterjustera i Beersmith så att du kan räkna fram extraktionsgraden och annat i Beersmith så att det blir lättare sen när du brygger.

När det gäller färgvärdena ska du utgå ifrån den malt du köper och inte på riktvärden i Beersmith.  I Promash kan jag ändra värdena på malten, både extraktion och färg, och jag är säker på att Beersmith borde tillåta det också.  Även om du köper färdigkrossad malt borde du kunna få reda på vilken typ av malt det är och vilka data som gäller på den.  Precis som någon tidigare sa används i bland SRM och Lovibond på malterna och då denna är hälften av EBC värdet kan det bli rejält fel.  Även om inte färgen egentligen behöver vara så viktigt blir det snopet och evt besvikelse när din planerade blond (EBC 6-14) blir en amber (EBC 18-35).

Mvh
Pål

Tack för tipsen. Jodå man kan både ändra och lägga till egna ingredienser i BeerSmith så det jobbar jag på. OG/FG har stämt bra hitills mot BeerSmith men det här är endast min 4:e öl och min första med DME, har kört Weyermanns sirap hitills (och varit nöjd med resultaten men nu tänkte jag göra en mindre sats där jag inte behöver 4kg extrakt).

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Min erfarenhet är att Weyermans LME är mer utjäsande än Muntons DME, så var lite på din vakt.  /Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Okey, nu kunde jag behöva lite hjälp, någon?

I morgon ska det bryggas men jag har inte bestämt receptet helt ännu.  Jag har tänkt att brygga en blonde Biere de Garde och jag står och väger mellan att använda Mörk Münchenermalt (Munich malt II) eller Biscuit malt som karaktärsmalt bakom basmalten. Jag vill inte att färgen ska bli för mörk, ej mer än 13 EBC, och vad jag vill få fram är brödighet, maltighet, lite kexighet kanske.

Så här hade jag tänkt:
Pilsnermalt 78,5%
Munich II 6,6%
Puffat vete 7,5%
Socker 7,5%

eller

Pilsnermalt 83%
Biscuit malt 2%
Puffat vete 7,5%
Socker 7,5%

Vad tror ni?  Orsaken till att jag inte ersätter lika är att det är mer färg i Biscuitmalten och jag vill som sagt inte får för mycket färg på ölet.  Är 2% Biscuit så lite att det kanske ändå inte märks?  Intresserad av att höra era tankar.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Det är ju väldigt låga nivåer av både münchner i version 1 och bisquite i version 2, så frågan är hur mycket det kommer märkas. En hel del recept jag har sett blandar pilsnermalt med wienermalt 50/50 och ibland pilsnermalt och pale ale-malt.

Jag tror oavsett vilket du väljer så bör du öka givorna. 5-7% bisquite är inte för mycket, och 20% münchner hade nog suttit fint det också.

Think globally. Drink locally.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Problemet med så mycket muchener/biscuit är att färgen blir bärnsten och inte blond.  Inte något fel med det, men jag ville brygga en blond denna gång.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Jag knappade in det hela i mitt bryggprogram, och om man kör 43% pilsner, 43% münchner II, 7% vetemalt och 7% socker vid OG 1,060 så landar man på 14 EBC. Skruvar man om det till 55% pilsner, 31% münchner II och 7% vardera av vetemalt och socker så hamnar du på 13 EBC. Malten är inte så mörk som man kan tro, men sedan beror det förstås på processen också.

Think globally. Drink locally.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Peps. Det var märkligt. Nu ka
n jag inte jämföra dina siffror i promash, men det stämmer inte med mina beräkningar. Vad kör du med för ebc på dia malter? Munich 2 ligger enligt mina uppgifter pä 28 Ebc. Du?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Hm, det har du rätt i. Jag har inte uppdaterat mina ingredienser med informationen från Humlegården, så jag har räknat på 25 EBC för münchner II. Men även med det i beaktande bör du kunna ha i alla fall 25% münchner II utan att färgen skall slira alltför mycket.

Think globally. Drink locally.

64 Senast ändrad av Portugisen (2011-03-04 09:08:50)

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Hej Peps.

Nu har jag haft möjlighet att verifiera med min Promash och om jag bara kör på pilsnermalt-3EBC och Munich II-28EBC kan jag ha proportionerna 85-15 och innan jag hamnar utanför den färggräns jag satt, alltså 13 EBC.

Men nu brygger jag med bömisk golvmältad pilsnermalt från Weyermann och den har jag noterat mörknar mer när jag brygger. Min erfarenhet är att med 90 minuters kok och kallagring i en månad bruknar färgen mörkna en smula. Inte bara den bömiska malten faktiskt, det gäller all pilsnermalt i min efarenhet.  Därför har jag satt upp EBC:n på denna malt till 5 EBC och då brukar mina beräkningar stämma med slutresultatet. Och jag brukar föredra att gissa högt och få ett ljusare öl än tvärt om.  Med pilsnermalten vid 5 EBC hamnar 85-15 med en slutlig EBC av 14,7, alltså över gränsen igen. 

Med det puffade vetet i tillägg så hamnar ölet enligt det ovannämnda receptet på 12,7 EBC, alltså gyllene i färgen.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Hejsan

I dag bryggdes det en blond Biere de Garde i Enskededalen.  Det blev lite komplicerat med diverse avbrott men det gick bra till slut.  Valde att göra ett väldigt begränsat recept denna gång. Ville hålla ner färgen och får en ganska ren blond BdG, tänker brygga en amber och en mörkare senare under året.

Följande blev mitt recept:

Enskede Majöl
OG 1,070
Est FG 1,013
Est ABV 7,5%
EBC 12
IBU 25
Mängd: 17,5 liter

4200gr Pilsnermalt 81%
250gr Munich II 5%
300gr Puffat vete 6%
425gr Socker 8%

25gr Fuggle - 60 minuter (3,9%)
5gr Nugget - 60 minuter (14,20%)
10gr Sterling - 20 minuter (7,9%)
10gr Mt Hood - 5 minuter (4,3%)

Jäser med förkultur av Wyeast 3725 Biere de Garde.

Återkommer med rapporter.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

66 Senast ändrad av Chubb (2011-04-11 22:48:13)

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Hur gick det med era öl?

Jag funderar på att brygga en saison att servera på min systers student något typ följande recept

12liter batch size

0.5kg spraymalt vete
1.5kg pale ale malt
1kg Vienna malt
0.1kg caraamber
0.1kg caravienne
0.2kg honung

Humle inte riktigt bestämt men typ:
60min - 5g Nelson Sauvin
20min - 15g Nelson Sauvin
5min - 40g Nelson Sauvin
5min - 20g Amarillo
Torrhumling: 30g Amarillo + 40g Nelson Sauvin

Jäst: French Saison jäst (Brewer's Choice 3711 Activator)

Funderar även på lite lime+citron+grapefruktskal som jag torkar och slänger i sista 5-10min av koket. Vad tror ni?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

ser ju spännande ut.. men varför torka skalen? borde väl gå att bara riva och använda färskt?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Humlen är helt uppåt väggarna om du vill brygga någonting som liknar saison, men det visste du nog redan. Övriga ingredienser ser jättebra ut. Jag hade nog väntat med citrusskalen till nästa gång du brygger receptet, så du har möjlighet att utvärdera receptet rent.

Think globally. Drink locally.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Jag tänkte torka skalen eftersom det, som det diskuterats i en annan tråd här på forumet, tar bort "terpentin-smaken" som färskt skal kan ha. Men jag tror faktiskt att jag skippar skalen i denna bryggd.

Jag vet att humlen är ganska helt off från en klassisk saison men jag hade tänkt mig någon slags fusionstil (kan man kalla det så?). Tanken var att jag vill ha något torrare att servera på studenten, så läste denna tråden och tänkte mig att en saison är nog ungefär vad jag är ute efter men jag vill samtidigt dunka på rätt rejält med smaken från Nelson Sauvin för att få en lite "lyxig" eller "exklusiv" smak, ska nog dock dra ner rejält på besken och kanske lägga mig på 20-30 IBU. Tänker mig att torrt öl, men en lätt syrlighet jästen och en rejäl dos och arom av den karakteristiska Nelson Sauvin-smaken.

Tanken är att ölet ska gå bra att dricka i små mängder ala skumpa eller till maten som kommer serveras, vilket troligtvis blir kalla sallader med diverse kalla tillbehör. 99% av dem som ska dricka av ölet är inte insatta alls och av den typen som slänger fram en mariestads när dem vill servera finöl.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Chubb, jag tycker det låter kalas. En torr öl med mycket humle och låg beska gör sig fin-fint till lättare sommarmat tycker jag. Men en brasklapp är att det kommer bli ett riktigt humlete som troligen passar de med mer acceptans för sådana brygder än gemene man. 20+20 till torrhumling och 10+20 på 5min givan tror jag skulle accepteras och bli mer lyckat för den stora massan.

Själv hade jag nog hellre testat din version så se det inte som kritik. Gjorde nyligen något som liknar dina humlegivor på slutet och med moderat beska, den blev riktigt lyckad med härlig arom. Dock inte så torr utan en Amber Ale variant.

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Jag brukar få så mesig smak/arom på mina öl även då jag tycker jag pumpar dem med humle så tänkte slå på ganska stort i denna med, men måste som sagt dra ner på beskan tror att det kan bli väldigt obalanserat eftersom jag förväntar mig att saison-jästen jäser ölet väldigt torrt. Jag tror nog de flesta uppskattar en stor humlesmak/arom är nog oftast beskan som kan vara lite avskräckande. Jag vill först och främst att det ska bli en trevlig och god öl och sen så hoppas jag att den inte blir för extrem för mariestadarna.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

72 Senast ändrad av hampan (2011-06-01 23:50:59)

Sv: Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)

Tänkte försöka mig på en saison imorgon, enligt följande recept efter att ha kollat runt bland recepten här och andra saisontrådar. I förhållande till många andra recept så valde jag att öka procenten vetemalt.

Saison de Tracteur
18liter
Proteinrast: 50°C 20min
Försockringsrast: 64°C 90min

Malt
2,5kg Pilsnermalt Weyermann
1kg Vetemalt Weyermann
100g caramünich Weyermann
100g carapale Viking
100g Aromatic malt Dingemans
150g Socker

Humle:
30g Saaz @ 60min
25g Hallertau Hersbrucker @ 20min
20g Hallertau Hersbrucker @ 0min

Jäst:
Wyeast 3711 French Saison

Vad tror ni om det?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se