Jag skördade från jästkakan, blandade ut med 3liter vatten, hällde över till en större glasburk, lätt de värsta sedimenter (30min). Sen tappad om till en mindre glasburk, lätt sedimentera sen över igen till två mindre glasburkar.
Läste en del på forumet innan och där stod det att jag skulle göra en förkultur, kanske i avseendet att de var en äldre slurry. men vågade iaf inte chansa. Men tänkte nånstans i bakhuvudet att de skulle bli för mkt att göra förkultur på. Med andra ord pitchade jag för mkt jäst, kan ölen bli sämre på något sett pga det?
Så att syresätta jästen efter den är "färdigförökad" är dåligt för jästen? Snackar vi timmar då eller dagar?
Nu jäser ölen för fullt, kom igång 5-6 timmar efter pitch.. Ska bli kul att se resultatet