76

(6 svar, postad i Utrustning)

aenima skrev:

Vill inte vara oförskämd men överväg en riktig maltkross. Är en himla skillnad.

Hur mycket malt tar det 15 minuter att krossa?

/Peter

15 min kanske var att ta i, men upplevs som länge när man står där å sliter. Runt 4 kg är ganska standard.

Kör ju BIAB så tycker den krossar malten bra, så är nöjd så sett. Ångrar väl så sett att jag inte köpte en bättre från början.

77

(6 svar, postad i Utrustning)

Hallå, har tröttnat på att mala som en dåre i en kvart innan bryggning, så tänkte fixa så att jag kan köra den med en skruvdragare, men vad jag läst är det lite meckigt pga dom amerikanksa gängorna?

Så hur gjorde ni? Är det bara att traska in på godtycklig järnhandel, så löser dom de?

Hallå,

Öl nummer #16 tänkte jag komponera på egen hand för första gången. Ölet ska serveras på min mors 60 års kalas. Gästerna består av blandad inblick i Ale världen så försöker göra ett enkelt öl!

Så här tänker jag mig

American Pale Ale : jubileums apa

OG 1.051 FG 1.011
IBU 35 EBC 12

Marris Otter Pale Malt : 90 %
Carahell : 6 %
Biscuit : 4 %

Simcoe : 60 min : 21 IBU
Simcoe : 10 min : 14 IBU
Nelson Sauvin : 0 min

US-05 jäst

Va tror ni?

79

(7 svar, postad i Utrustning)

Saken är att liggunderlag funkar om man lämnar 10cm ner till botten men tanken är att kunna isolera hela grytan. Kanske om man kör liggunderlag och sen täcker med brandfilt?

Känns läskigt att blanda in olika sorters byggisolering mha till damm osv. Använder du det själv?

80

(7 svar, postad i Utrustning)

kamelryttarn skrev:

jag har själv funderat på samma isolering. det STÅR att den ska klara 120 grader men jag är lite fundersam på klistret bara. att isoleringen i övrigt fixar det tvivlar jag inte på. tannken med den är nog dock att isolera saker FRÅN värme och då sitter klistret mot det som ska hållas förhållandevis svalt.

Man får väl dra några stroppar/spännen runt i värstafall om inte klistret håller. Nästan så det hade varit bättre med en variant utan klister, om det skulle visa sig att det inte skulle funka med klistret har du antagligen en ganska så ful kastrull med klistretrester kvar. Men är väldigt sugen att testa på biltemakastrullen som jag har som ändå snart ska bytas ut.

81

(7 svar, postad i Utrustning)

Hallå,

Har insett att liggunderlag funkar sådär som isolering när jag kör på gashäll (smälter), har funderat på att testa motorrumsisolering (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ta-369214/)

vad tror ni om det? Ska sägas att jag kör BIAB så isoleringen är extra viktig!

Har en fundering till er som kör med fatanlägging.

Har sen tidigare bara kört med picnickran, regulator samt ett fat. Nu har jag köpt ett tapptorn med dubbla perlick kranar från USA, så nu ska även ett till fat inhandlas så att jag kan servera två olika öl på morsans 60 års kalas.

Nu till frågan, går det att fortsätta köra med min regulator med en "kolsyre utgång" och sen koppla två slangar till en Y-koppling ut till faten? Har ej lust att köpa en till regulator alt. dubbelregulator.

//Erik

Hej

Är på jakt efter 2st fungerande Corneliusfat, kulfatning i Gbg området

/Erik

"Men det här smakar ju bra ju?!"

Klassisk kommentar när någon för första gången smakar mitt öl. Folk i min omgivning har varit extremt skeptiska, antagligen för dom gjort maskrosvin å diverse andra hembryggder på det glada 70 talet som inte blev så bra. Kul när man får uppskattning, man brygger lika mycket för sig själv som för andra. Att ta betalt försvinner tjusningen.

85

(13 svar, postad i Utrustning)

10meter 8mm kopparör från biltema kostar 399 kr och har 0.25m2 kylarea jämfört med 5m 15mm pistolrör 0.24m2. Kör själv med biltema, lätt att kröka till å funkar bra i allmänhet.

86

(20 svar, postad i Utrustning)

okej, var inställd på bajonettkoppling då jag redan har ett 9 liters fat. Men kanske får tänka om å köra bajonett då. Eller ev kolla på en annan lösning än en liten 85 cm kyl. Någon som har något förslag till kylanläggning till tapptorn? tapptornet med dubbla kranar är redan inhandlat nämligen..

87

(20 svar, postad i Utrustning)

lånar tråden. hoppas det är ok.

Får man in 2x Corneliusfat i en liten kyl, 85cm? Tänkte bygga en fatanläggning med tapptorn ovanpå.

88

(7 svar, postad i Utrustning)

Har ingen direkt erfarenhet av håltagning i kastruller, men skulle säga att du måste först förborra med ett mindre borr för att sedan gå på med den aktuella storleken. En sån kastrull är väl runt 1mm godstjocklek och det borde inte vara några problem med en vanlig skruvdragare.
Alternativt åker du till en verkstad som har en pelarborr, så går det på 5 sekunder.

tack för svaren, ganska entydigt svar. Blir med kran smile

Torstensson skrev:

Beror nog främst på hur man brukar lägga upp sin bryggning. För mig så är det klockrent med tappkran, skulle knappt kunna leva utan den.

Jag kör BIAB, kyler med kopparspiral, sen whilpool sen hävert över till jäskärl. Är väl den metoden jag tänkt fortsätta med. Med min 25 liter kastrull funkar den metoden klockrent. Kanske lika bra att slå till på en med tappkran, går ju inte att ångra sig sen..

Hallå!

Tänkte köpa ny utrustning,

9,5kw gasbrännare och en 50liters kastrull.

Frågan är, är det värt dom pengarna extra för tappkran på kastrullen?

använder för tillfället inte tappkranen på min 25 liters, kör hävert då jag inte får till whirlpoolen helt hundra. Testat några gånger att använda tappkranen med resultat att saftsilen kläggar igen hela tiden.

/Erik

92

(15 svar, postad i Utrustning)

Läste något på Tullverket att varor av ett mindre värde än 1400 som tas in utanför EU är tullfritt?

93

(15 svar, postad i Utrustning)

Var inne å kikade på homebrewstuff precis, man blir ju ruggigt sugen på att beställa därifrån. Löjlig prisskillnad. Har någon erfarenhet att beställa från USA, hört att det ska vara lite kinkigt med tullar osv. Beställde nyligen en reflektometer från hong kong för 200 kr med Frakt som funkar kanon.

94

(15 svar, postad i Utrustning)

Tack för synpunkterna Thomas, fick mig att tänka om lite.
Tanken från början var ju att kunna ha en ganska mobil anläggning, ha ett förkylt fat, kolsyra plus ett tapptorn att bara ta med om man ska till en fest eller ha festen hemma. Att bygga en fatanläggning hemma är jag lite kluven till, känns som jag inte riktigt har plats till ett kylskåp till i min lägenhet, fult att ha det vardagsrummet osv.
Klarar man att trycka in fat i ett sånt där lågt kylskåp på 80cm?

95

(15 svar, postad i Utrustning)

Är inne på att eventuellt köpa ett tapptorn, vad ska man tänka på? Är lite inne på att köpa en med dubbla kranar typ den billigaste på öltappen.se. Alla synpunkter är välkomna! /erik

Corneliusfat köpes i Gbg-regionen (kulkoppling)

Även annan utrustning typ kolsyretuber, tappkranar osv är av intresse!

/erik

okej, vet du hur det är med utbytet på kornflingor?

Hej

Ska göra en julöl idag och ska använda kornflingor för första gången.
Har två frågor.

- Ska jag krossa flingorna?, kör BIAB.

- Har räknat flingorna som att dom ger lika mycket utbyte som vanlig malt, gör dom de?

/Erik

99

(26 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Fråga angående Vinjäst, tänke köra på K1-1116 som pratas om i denna tråd, räcker ett paket på 5g till 10 L dunderglögg?

Jag skördade från jästkakan, blandade ut med 3liter vatten, hällde över till en större glasburk, lätt de värsta sedimenter (30min). Sen tappad om till en mindre glasburk, lätt sedimentera sen över igen till två mindre glasburkar.

Läste en del på forumet innan och där stod det att jag skulle göra en förkultur, kanske i avseendet att de var en äldre slurry. men vågade iaf inte chansa. Men tänkte nånstans i bakhuvudet att de skulle bli för mkt att göra förkultur på. Med andra ord pitchade jag för mkt jäst, kan ölen bli sämre på något sett pga det?

Så att syresätta jästen efter den är "färdigförökad" är dåligt för jästen? Snackar vi timmar då eller dagar?

Nu jäser ölen för fullt, kom igång 5-6 timmar efter pitch.. Ska bli kul att se resultatet