Fel att köra förkultur på 4dgr gammal slurry?
Skördade för första gången jäst i onsdags, igår gjorde jag en förkultur på den jästen. 100gram sprayextrakt och 1 liter vatten, kör med magnetomrörare. Bildades nästan skum med en gång och en jädra skillnad på aktivitet jämfört med när man kör med köpt färsk jäst. Fråga är egentligen om jag hade behövt köra förkultur? Finns de risk för att jag Pitchar med för mkt jäst? Brygger just nu skrivande stund, 17liter, og 54. Skulle uppskatta mängden ren jäst i slurryn till 1,5dl.