Hej,

Jag lånar tråden lite. Jag flasktappade om två öl igår som jag torrhumlat. Dum som jag var så gjorde jag inget för att bli av med humlen så det blev nog en del rester i flaskorna. Kommer detta falla till botten med tiden? Antar att ölet kommer fortsätta att "torrhumlas" lite i flaskorna, kanske kommer det bli gräsigt med tiden...

Kan man buteljera om flaskorna och köra ölet genom en sil? Eller är det kört?

77

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Chubb skrev:

Varför inte skippa ölsatsen köra på bara spraymalt och carapale? Och köpa humle, kommer garanterat ge bättre smak och vara 100 gånger roligare att brygga.

Hade jag gärna gjort. Men jag har bara en 9l gryta att koka i så jag har ej möjlighet att göra större sats. Eftersom det tar ett tag att göra lager så vore det kul att göra en lite större sats. Alternativet är att göra en 8-9l sats. Det kanske får bli så...

78

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Planerar att försöka mig på att göra min första lager. Har filat lite på ett recept, kom gärna med kommentarer.
Jag har inte möjlighet att koka mer än 9l så basen kommer vara en ölsats, Coopers/Muntons Pilzner. Osäker på hur mycket bitterhet de här ger, någon som testat något liknande?

Receptet:

Mr. Z's Pilsner
Style: Bohemian Pilsener
Type: Extract
OG: 1.046
FG: 1.011
ABV: 4.59%
IBU: 29.61 (uppskattat motsvarande 100g Perle i bittergivan)

Boil Size: 9l
Batch Size: 20l

Grains:
1kg Extra light dry extract
1,5kg Ölsats (typ Coopers/Muntons Pilsner)
0.5kg Carapale(dextrinmalt, lagom mängd?)

Yeast:
Här är jag lite kluven då jag känner att jag inte riktigt har koll på skillnaden mellan:
Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278 Activator)
Pilsen Lager jäst (Brewer's Choice 2007 Activator)
Urquell Lager jäst (Brewer's Choice 2001 Activator)
Tips välkommna i valet mellan dessa!

Fermentations Steps:
Primary 14days @ 12grader C
Secondary/Lager 21days @ 7grader C


Kommentarer på recpetet? Är helt grön på lagerbryggning så alla tips är välkommna!

MVH
/Styman_Jansson

Wuhu!

Har provsmakat mina två senaste satser nu (och även mätt OG) och de verkar ha klarat sig! Smakar gott även om jag såhär i efterhand kunde haft i lite mer humle i bittergivan. Har inte tid till att flaska dem förrän till söndag och båda har stått i 14-dagar+. Funderar på att slänga i lite torrhumle ikväll, dock är jag osäker på lämplig mängd för att få den rätta APA-karaktären. Förslag?

PS! Provsmakade även ett glas av den första satsen jag gjorde och nu smakar det plötsligt inte alls så surt?? Det är en aning tunnt och ingen direkt humlebeska, men definitivt inte surt. Kanske är det jag som haft för bråttom. Håller tummarna för det iaf...

Weinkeller skrev:
styrman_jansson skrev:

en mer syntetisk plåstersmak. Jag misstänker att jag inte fått alla flaskor helt rena eftersom det inte var alla som smakade illa.

Det skulle kunna bero på klorinrester i vissa av dem, om det var det du använde vid rengöring av flaskorna?
Surheten låter mer som en infektion, särskilt om de har blivit tunna i smaken också.
En tredje grej kan vara vattnet, men det är väl mindre troligt. Har du eget vatten eller kommunalt?

Jag använde Rekordrens till flaskorna. Jag misstänker att det är klorinbaserat på något sätt. Det luktar i alla fall så. I fortsättningen blir det diskmaskin och/eller ugn för flaskdesinficering om jag inte får tag på starsan.

Jag har eget vatten, som jag har papper på någonstans att det är OK. Dock har vi haft problem med att vattnet luktar "svavel". Något som vi löst med ett filter som "luftar" vattnet.


Vore kul om någon erfaren kunde lukta/smaka på ölen och kanske mer precis säga vad det är...

81

(16 svar, postad i Kontakt)

Hej,
Samma frågeställning här. Har haft lite problem med infektion och skulle gärna vilja ha någon erfaren som provluktar/smakar vad det kan vara för problem.

Tack för alla tips. Har sammanställt vad jag skall göra annorlunda till nästa gång:

- Kylning med lock på (locket får vara med en stund i slutet på koket för desinficering)
- Star San(kommer köpas in så fort humlegården får in det)
- Hoppar förkulturen (kör med activator pack direkt ner i satsen, detta elmiminerar ju också alla ev. infektionsmöjligheter när man gör förkulturen). Alt. kör jag på torrjäst (S-05). För info så har jag förut använt ett nytt activatorpack till varje förkultur.

För info så har min första ölsats (som bestod av färdighumlat maltextrakt = ingen kokning) inte riktigt samma "surhet", utan en mer syntetisk plåstersmak. Jag misstänker att jag inte fått alla flaskor helt rena eftersom det inte var alla som smakade illa.


Tack alla för era tips och fyll gärna på med fler!
Speciellt tackt ill Weinkeller som stått ut med alla mina frågor. Har hjälpt mig undvika flera mer eller mindre stora missar...


@Johannes: Tyvärr smakade jag aldrig på förkulturen. Dock kände luktade den inte alls lika surt som mina satser gör nu.

Hej,

Har precis tappat om mitt fjärde öl i min ölbryggarkarriär till sekundär. Tyvärr verkar det som det liksom de tre före ha surnat sad

Det hela började men en ölsats, Muntons Smugglers Ale som klarade sig ända till flaskningen. Smakade gott i kanske 2 veckor sedan smakar/luktar alla flaskor som jag öppnat sedan dess surt...
När jag gjorde denna sats använde jag Rekordrens som rengöring/desinfektion.  Jag använde även några "ärvda" jäshinkar samt en "ärvd" sughävert.


Nästa försök var två extraktbryggningar på ca. 8L. Gjorde en förkultur med 100g spraymalt och en påse American Ale II activator.

Recepten var enligt nedan:

Rebel Ale
Style: American Pale Ale
Type: Extract
OG: 1.049
FG: 1.013
ABV: 4.72%
IBU: 25.22

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0,8kg Extra light dry extract
0,2kg Amber light dry extract
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)

Hops:
8g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
8g Cascade (5.5%) i 5 min



Sats nr. 2:

Trippel A
Style: American Amber Ale
Type: Extract
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.37%
IBU: 33.03

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0,8kg Amber dry extract
0,2kg Extra light dry extract
0.3kg Carapale (har matat in Carapils i recpetet för Carapale fanns ej, tror de är rätt lika)
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)

Hops:
12g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
10g Cascade (5.5%) i 5 min


Dessa två luktade surt redan när jag tappade om till sekundären. Men jag lät de jäsa klart ändå. De tappades sedan på flaska och har nu jäst fram kolsyra. Båda smakar surt värre.

I desperation kastades både de gamla jäshinkarna och häverten ut. 3 nya jäshinkar införskaffades och jag monterade även en plastkran från humlegården på dem. Hinkarna fick först stå med PBW i över natt. Därefter en natt med klorinlösning. Sköljde ur dem noggrant ett flertal gånger.

Jag körde därefter om recepten ovan igen. Gjorde den ena satsen för ca. 1 vecka sedan och den andra i söndags. Tyckte jag var grymt noga med hygienen den här gången. Städade hela köket innan bryggning, allt som skulle användas sköljdes med kokande vatten, alt. fick ligga i klorinlösning, innan jag satta igång.
De två satserna fick dela på 1l förkultur som förut.

Jag kokar i en 10l ikea kastrull. Kylning gör jag i isbad i en tvättbalja (som också tvättats noga och sköljts med kokande vatten). Tar ca. 25 min att kyla vörten i denna, här finns väl risk för infektion antar jag. Jag kyler med lock av.

Den som jag gjorde för en vecka sedan tappade jag om till sekundär idag och den luktade precis lika surt som de första jag har gjort. Den som jag satte i söndags luktar gott än så länge om man luktar på jäsröret men jag har inga större förhoppningar.

Vad kan jag göra för fel? Tycker jag är grymt noga med hygienen. Är det någon som har några tips? Jag vill brygga eget men det känns lite tröstlöst nu...

MVH
- Robert

84

(45 svar, postad i Humlegården)

När beräknas starsan finnas i lager igen?

85

(15 svar, postad i Humlegården)

Björn Petersson skrev:

Nu senast fick jag tag på spraymalt från Hambleton Bard här hemma i stán. Den var av samma kvalité som Muntons såvitt jag kan bedöma - som tips på annan leverantör till Humlegården.

Samma här. Hittade på en lokal butik i stan.
Har dock inte provat den så jag kan inte bedöma kvalitén.

86

(15 svar, postad i Humlegården)

Hej,
Såg att spraymalten var slut igen. Beräknas in ca. 15/2. Har ni något mer exakt datum?