926

(49 svar, postad i Utrustning)

jurgen skrev:

Håller helt med om att Humlegården skulle kunna utöka sitt sortiment. Det finns en tråd om "önskelista".
Hls
/Jürgen

Japp, här är den tråden : http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414 .

Använd gärna den!

927

(22 svar, postad i Utrustning)

Jag har skrivit till ELV och sagt att vi (= Humlegården) är intresserade av att bli återförsäljare i Sverige för dessa.

Fortsätt gärna diskussionen om utrustning som borde finnas att köpa i Sverige i den här tråden:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414

928

(83 svar, postad i Humlegården)

Gunne skrev:

En sån där mojäng så att man kan kolsyresätta PET-flaskor skulle ju va sjysst...

Jag känner till en person som förlorade synen på ett öga p g a en sådan, så jag är inte så pigg på att ta in dem i sortimentet...

Själv har jag inget emot att brygga med pellets - det är mest en praktisk fråga om vad som passar bäst med tanke på den utrustning och de metoder man använder. Men visst finns det en tjusning med att använda så ursprungliga, dvs lite processade, råvaror som möjligt.

De stora humlefirmorna gör som alla andra marknadsaktörer, nämligen anpassar sig efter vad kunderna vill ha. Och kunderna är framför allt de stora bryggerikoncernerna. De vill inte ha kottar.

Lund skrev:

Kommer det komma amarillo, crystal och simcoe kottar/puckar?

Amarillo och Simcoe kan gå. Crystal har vi inte fått offert på, däremot Mt Hood och Liberty, som ju är mycket närbesläktade. Detta är alltså som kottar.

Puckar blir bara några få sorter, troligen East Kent Goldings, First Gold, Fuggles, Northdown och Target.

jan_johansen skrev:

Men när kommer kottar + puckar?

Troligen i januari. Tyvärr blir det svårare och svårare att få tag på kottar, eftersom de stora humlefirmorna mer och mer riktar in sig på pellets och extrakt. Vi kommer dock att göra vårt bästa för att ta in fler sorter som kottar än förra året, eftersom det har varit så stort intresse här på forumet. Jag har gott hopp om att lyckas med detta, och att vi kan få hem en del av de "nya" sorterna som har efterfrågats ovan.

Första sändningen av humle från 2005 års skörd har nu kommit in. Det rör sig om pellets från USA av dessa sorter:
Cascade, Willamette, Nugget, Tomahawk = Columbus, Crystal, Amarillo, Palisade, Simcoe. Snart kommer också Cascadekottar in.
Så fort vi har hunnit packa om dem på 100g- och 500g-paket kommer de att dyka upp i webbutiken.

Efterhand kommer vi sedan att fylla på med mer humle från senaste skörden.

933

(83 svar, postad i Humlegården)

Jodå, det är fortfarande aktuellt att ta hem Fermenator ( http://www.fermenator.com/ ). Vi samlar in förbeställningar, men snart är det dags att lägga första ordern.

Vi kommer också att försöka få hem en del av det som skrivs om i den här tråden...

934

(83 svar, postad i Humlegården)

Det är en hel del diskussion på forumet om olika utrustningsdetaljer, som t.ex. grytor och termostater, som man i nuläget måste vända sig utomlands för att få tag på. Vi tar gärna in bra produkter i Humlegårdens sortiment. Ordet är fritt!

Jag bytte namn på tråden.

Du har rätt, det verkar bara vara administratörer som kan göra det.

Vi får väl göra så att den som upptäcker att namnet på en tråd bör ändras meddelar mig, så kan jag göra det.

Redigera första inlägget, så kan du byta namnet.

Det är väl inte så dum idé att döpa om en tråd under resans gång, så att namnet bättre avspeglar vad tråden handlar om. Detta kan jag som administratör göra + den som startat tråden.

Nu äntligen har vi tagit tag i projektet att ge ut en ny, omarbetad och delvis utvidgad upplaga av "Ölbryggning - En handbok för hembryggare". Boken har ju varit slut i drygt två år, så det är inte för tidigt...

Planen är att Jessica Heidrich och Peter Högström ska hjälpa Håkan Lundgren och mig med att skriva om stora delar av boken.

Vi tar gärna emot synpunkter och önskemål på innehållet. Och detta diskussionsforum är väl en utmärkt plats för detta, eller hur?

940

(36 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Kenneth skrev:
urgusinka skrev:

det rör sig om alkoholister, människor utan känsla för vad som är nog.

skillnaden mellan rökning och drickande är den att det inte finns passivt drickande.

Jag kommenterar detta i en ny tråd "Alkoholism och rökning" under kategorin Humlegården (sortiment, webbutik, diskussionsforum mm)

Jag flyttade tråden till en ny kategori "Inget av ovanstående...".

Tips: använd gärna den kategorin för diskussioner som inte direkt kan hänföras till någon av de övriga kategorierna! (Och fortsätt gärna diskussionen om alkoholism mm i den tråden i stället för den här.)

Jag la just till en ny kategori för övriga diskussioner "Inget av ovanstående..." och flyttade dit Kenneths alkoholism-tråd.

Japp, det är det som vi kallar puckar. "Plugs" kallas de ofta i hembryggarkretsar, medan humlefirmorna betecknar dem "T100 pellets".

Liten kurs i humlebeteckningar:
T100 pellets = puckar
T90 pellets = vanliga pellets (pellets typ 90)
T45 pellets = koncentrerade pellets med högre alfasyrahalt (pellets typ 45)

Siffrorna står för ungefärlig vikt i procent av vikten av de humlekottar som är råmaterial i framställningsprocessen.

Kenneth skrev:

Jag har fått reda på att humlepuckar i regel är "svavlade", och att man helst inte ska använda mer än en puck/40 liter öl.
Svavlingen är enligt uppgift till för att bevara puckarna så att de inte blir angripna, och att man ska kunna använda puckar till torrhumling utan att riskera infektioner.

Nu har vi fått svar från England:

Regarding the T100 pellets, they are just the regular raw hops compressed into that shape, nothing added.

Så vi kommer att fortsätta med humlepuckarna.

Det här är rätt forum för sådant!

Tanken med uppdelningen mellan "Bryggning" och "Recept och bryggloggar" var att man i den senare kategorin skulle diskutera konkreta brygder och recept, medan man i den förra har mer allmänna diskussioner om processteg och råvaror.

En mer fri kategori skulle kanske också behövas.

Fler eller färre kategorier? Vad tycker ni?

Jag menar inte alls att man ska begränsa diskussionen, tvärtom! Men det är synd om många missar en intressant diskussion pga att ämnesnamnet anger att tråden handlar om något annat. Som i fallet med Amber Lager-tråden: personer som inte är intresserade av Amber Lager riskerar att missa diskussionen om pors och giftiga ämnen.

Inte heller menar jag att införa formella regler om detta. Utan det är mer att tipsa de aktiva deltagarna om att försöka medverka till att ämnesnamnet avspeglar vad diskussionen handlar om.

Tyvärr kan inte ens jag som administratör knoppa av en del av en tråd och ge nytt namn, vilket ju hade varit bra. Det enda jag kan göra är att flytta en tråd till en annan kategori, stänga en tråd (vilket jag aldrig gjort), klistra en tråd (vilket jag gjort med denna t.ex.) och radera enskilda inlägg (vilket jag hoppas aldrig behövs).

Ken, vet du om det finns bättre möjligheter i senaste versionen?

Diskussionsforumet har nu fått bra fart med många inlägg varje dag, och det är bra.

Bara några enkla tips om hur vi kan se till att det blir mer läsvärt och lättare att hitta det man söker:

ÄMNESNAMNET är viktigt. Om man som intet ont anande forumläsare ser en tråd som heter "Veteöl" så tror man att diskussionen där handlar om veteöl, och inte t.ex. kalibrering av hydrometrar.

* När man startar en ny tråd bör man tänka på att välja ett ämnesnamn som speglar det väsentliga innehållet i inlägget, och det som man kan vänta att efterföljande diskussion kommer att handla om. Om man t ex har bryggt en ale och därvid använt Golden Promise-malt, och vill diskutera malten, så välj inte "Ale" som ämnesnamn, utan hellre "Golden Promise".
* Efter ett antal inlägg är det vanligt att diskussionen börjar handla om något helt annat än vad ämnesnamnet säger. Starta då en ny tråd med ett rättvisande ämnesnamn för den fortsatta diskussionen.

Detta hade vi inte hört talas om. Vi håller nu på och kollar upp detta. Om det är på det sättet så kanske vi slutar att föra puckar.

Fredrik skrev:

Appopå Palmers bok så sa han för ett par månader sedan att han filar på en uppdatering av boken som verkar ska tryckas någon gång under nästa år.

/Fredrik

Japp, det stämmer. Jag fick mail från John Palmer senast idag, och planen är att den tredje upplagan ska komma ut i maj 2006 på Brewers Publications. Tyvärr kommer priset att bli lite högre än för den nuvarande upplagan. Men han skriver:

" ... The next edition is going to be really good, I can promise you that!
Cheers,
John "

Med tanke på hur bra den nuvarande upplagan är så verkar det mycket lovande...

949

(12 svar, postad i Humlegården)

Kenneth skrev:

CARAFA® SPECIAL from dehusked barley
vore kul att prova. Finns i olika EBC I, II och III
Sägs ge en mycket mjukare karaktär än med skalet på.

Har nu beställt hem CARAFA® SPECIAL I ("chokladmalt special") från Weyermann. Borde dyka upp i vårt sortiment om cirka tre veckor. Ska bli spännande att testa tycker jag också...

950

(12 svar, postad i Humlegården)

Alla Wyeasts sorter går att beställa, även om de inte är inlagda i webbutiken som beställningsvaror. Skriv bara ett mail om detta, så ordnar vi det.

Men visst borde vi lägga in dem i webbutiken också!