Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Aktiva trådar Trådar utan svar
Sökalternativ (Sida 3 av 5)
Shit! måste bara dela med mig hur DUM jag känner mig just nu.
Kör som sagt med sytråd och JG kopplingar och har köpt på mig så jag kan byta ut alla slangar ett par gånger. Saknade JG verktygen men har nu fått hem dem. Kopplade loss ölkranen och ölkopplingen som jag lade i PBW= tid 3 min. Försöker sedan koppla loss slangarna mha verktygen men de J-vla JG kopplingarna vägrar släppa slangen efter över 30 min (och 3 frågor från frugan om jag verkligen måste göra detta nu) så gör jag vad alla vi från IT åldern gör när vi får problem, googlar. Visst finns det en video på hur man kopplar ihop/loss. 3 sekunder in i videon så fattar jag vad jag gör för fel och känner mig riktigt korkad när man bara ska trycka IN kopplingen för att få loss slangen! Som jag har suttit med verktygen som numer är deformerade och försökt bända upp "låset".
trycker in "låset" för hand och får loss den första slangen, skrattar lite halvgalet för mig själv och inser att jag inte är så teknisk som jag ibland får för mig...
fresta skrev:Du kan även koka packningarna.
Hur ofta rengör du ölslangarna och kranarna? Det är lätt att få infektion i dem, de bör tas isär och rengöras minst en gång i veckan. Köp också ordentligt med slang så du kan byta om nånting börjar växa i dem.
Jo det är det jag har gjort nu, slang kostar inte särskillt mycket men har saknat JG verktygen fram tills nu. Börjar väll inse att det kanske är så helt enkelt att jag måste planera mina bryggningar mer och ha en kran mer eller mindre konstant aktiv med en pale/ipa och bara använda de andra faten till kall-lagring och bara koppla på dessa vid behov samt rengöra dessa direkt efter användning.
Vid bortkoppling av faten så spills juh lite öl ut över kopplingen på fatet. Jag brukar spraya starsan på detta och torka bort med hushållspapper. funkar detta?
binx skrev:En till orsak varför CCCP EU borde upphöra. Finns det något parti som vill att Sverige ska ur EU?
Bilda ett om inte annat så har du min röst
Faten står kallt om de är fyllda, plockar även isär stigarrör/ventiler vid varje byte förutom på ett av panikfaten jag köpte som har ett för trångt utrymme för att komma åt och skruva av kopplingarna
Behöver införskaffa en ringnyckel först.
Felsmakerna är svåra att beskriva men det är inte surt eller fränt. Bara jävligt illa. Funderade ett tag på om det kunde komma från regulatorn allternativt kolsyreflaskan. Inte rengöringsmedel eller kokade grönsaker men mer oljit kanske. Helt odrickbart efter ett par månader. Men som tidigare sagt så klarar sig flaskorna utmärkt så det måste vara något med systemet.
Jo helt rätt! Jag fyller mina fat med kolsyra innan jag tappar upp. Häverten använder jag till mina flaskor också men ja den ska bort helt och hållet inom snar framtid. Däremot så är mina fat begagnade och en tanke som slog mig nu är att det kanske kan fastna något skit i gummipackningarna? Dessa rengörs juh visserligen också men det känns som att det kan vara svårt att rengöra i sprickorna.
Får ta och beställa nya packningar.
Hallo!
Jag har börjat märka felsmaker på mina öl efter att de stått på fat ett par veckor. Samma öl i flaska smakar utmärkt i flera månader så jag utgår ifrån att det har och göra med själva fatanläggningen.
Jag brukar rengöra öl-ledningarna/kranarna med PBW och starsan mellan varje nytt fat men det verkar som att det inte räcker.
Uppsättningen är ett par dm ölslang samt 1.5m restriktorslang kopplade med John Gues kopplingar. Även fasta kranar i kylskåpsdörren.
Kommer nu att beställa och byta ut ledningarna samt plocka isär kranarna och dränka dem i PBW inför nästa byte men hur gör ni?
verkar juh rätt logisk!
du tar bort rent vatten vilket gör koncentrationen av både alkohol och "restsötma"(förstå mig rätt sötma är kanske fel ord.)
Vet inte har precis fått hem min husqvarna men jag undrar om det inte blir bättre om man blötlägger malten först? Eller underlättar det bara för skalet?
Snygg bild!
Gillar nappen som knappt syns ;D
torrhumla i "sekundären", dvs när det slutat eller nästan slutat jäsa annars följer en hel del av aromen med kolsyran ut och oljorna fastnar på den suspenderade jästen och följer med när den flockulerar.
Du behöver inte tappa om inför varken sekundär eller kallkrash och om du ska tappa om gör det max en gång väldigt försiktigt för att inte syresätta ölet för mycket.
pellets ftw enligt mig. Mest kontaktyta.
Humle extrakt är allt det goda från humlen fast på flaska.
Finns på flera ställen bland annat på http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id … grp=681833
extrakt kanske är lösningen?
wtf! Då borde jag inte behöft betala för tullavgiften på min gaskoppling?
lotteri med tullen. Åkte på Tullavgift och "post?" avgift som tillsammans var dyrare än gasfördelaren jag köpte.
Däremot slapp jag på de 2 kranar med bakstycken jag tagit hem. Priset för frakten är juh dock oftast nästan lika mycket som själva produkten men man tjänar ändå på det så länge man inte åker på de där tullavgifterna.
jag tänker snarare uppsamlingsyta när det gäller valet bazooka/manifold. Dessutom basseras det på att man har exact samma avstånd mellan "snitten" i rören vilket jag inte har. Tror nog inte någon av oss på detta forum kommer komma i närheten av den ultimata lakningen hursom så den enstaka % effektivitet som man tappar på att ha 5-10% skillnad i tryck på 2 olika rör är nog inte något som ska skrämma bort folk från att våga bygga en egen manifold.
Kapad gardena addapter, inre gängan passade på gängan till min kran som gick precis igenom inre hålet, däremot fick jag vidga det yttre hålet för att kunna dra åt. hade inte mätt utan tog vad jag hade hemma 
Nice ser ut som en variant av min snusugn!
Jag kör med chilli väska och manifold och kan defenetivt rekomendera det, 1060 brukar hamna runt 83-84 mina 24l satser. Flödeslakar visserligen men det funkar.

Vad räknade du på för effektivitet?
Deadspace påverkar visserligen effektiviteten men inte enormt. krossningsgrad, lakhastighet(batch eller flysparge), temperatur, spridnigen av vattnets färd genom bädden, ph värde, uppsamlingyta mm påverkar också effektiviteten.
Man kan inte räkna med exakt samma effektivitet som andra bryggare om man tar recept utan måste hitta sin egen effektivitet och sedan "räkna" om recepten. Saker du kan göra för att höja effektiviteten är att köra mashout (höja temp innan lakning) och sedan se till att inte laka för fort. Det som kan spöka om du brygger väldigt mörka öl är att PH värdet sjunker för lågt och påverkar effektiviteten. Köp gärna ph-stickor för typ ingenting och kommer du för lågt så kan du alltid kallmäska de mörka malterna allternativt vattenbehandla.
Jag har märkt att man vänjer sig väldigt snabbt vid den goda doften av malt och jag tycker inte ens det luktar särskillt mycket ens vid mäskningen. Däremot så brukar en tur till affären/bilen/ut i övrigt göra så att jag får en wow-faktor när jag kommer tillbaka hem 
Håller med Bo det funkar utmärkt med äldre krossad malt, jag har min i kylskåpet nu men har även haft större säckar i rumstemp.
Turnout tolkar jag i det här sammanhanget som del av folket som dricker som tar sig tiden att rösta.
But why?! troligtvis jäst från ett öl han druckit och spilt i skägget? Det är trots allt det godaste sättet att dricka på 
Det finns ett klip på tuben där han använder en slaktad lika dan kylväska till att bygga en jäskyl. Plywood och ngt matrial som liknar skivor av mjukare frigolit(glömt namnet flexifoam?)
jo, bara kolsyretuben och tornen är värt priset.
Funna inlägg: 51 till 75 av 111