26

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej!

Vi har försökt få tag på en ny leverantör av havreskal, men tyvärr inte hittat någon som är riktigt bra. Vi skulle kunna ta hem men priset blir då högt.

27

(3 svar, postad i Humlegården)

Vi har nu fått hem Tilt hydrometer. Finns i lager i fem olika färger.

http://shop.humle.se/utrustning/matning … hydrometer

I den tråden kommer ena sidans version fram. Det finns andra trådar där andra sidan kommer till tals. Jag vet inte vem som har mest rätt eller minst fel om det havererade partnerskapet...

Vi har i alla fall haft med Fred Francis att göra hela tiden, först med Crankandstein och sedan med MonsterMill, och han har alltid levererat både bra produkter och bra kundservice.

29

(11 svar, postad i Humlegården)

@Kenneth Är det alltid så eller var det tillfälligt?

@Plyschbjörn Det ska vara fixat nu.

@Perwaste Max storlek på bilder för att de ska visas i inläggen är bredd 1300 och höjd 2000.

30

(11 svar, postad i Humlegården)

Vi har idag efter en del förberedelser flyttat forumet till ett nytt webbhotell, och passade också på att uppgradera till senaste versionen av mjukvaran.

Sökning och bilduppladdning ska nu fungera bättre

31

(6 svar, postad i Humlegården)

Nu funkar sökningen igen, efter att vi idag uppdaterat forummjukvaran till den senaste versionen.

Tyvärr stöds fortfarande inte Tapatalk, men forumet är nu i alla fall responsivt, dvs layouten anpassas efter bredden på fönstret, vilket gör att det fungerar bättre på mobilen i en vanlig webläsare än tidigare.

32

(6 svar, postad i Humlegården)

Ja, du har rätt. Märkligt nog får man inga träffar om man söker på ord som borde ge många träffar (humle, malt, brygga, stout, porter,...), medan andra sökord (Braumeister, dubbelipa, ...) fungerar.

Något skumt är det.

Vi ska se om vi kan göra något.

(Flyttade tråden till Humlegården.)

33

(6 svar, postad i Humlegården)

Det fungerar för mig. Hur yttrar det sig?

34

(6 svar, postad i Utrustning)

Förpackningarna märkta Star San HB ska ha exakt samma innehåll som förpackningar märkta Star San.

På din beskrivning låter det dock som att det är Saniclean i förpackningen.

Chubb skrev:

Men här är vätskan mörkbrun, luktar coca cola och skummar inte.

35

(2 svar, postad i Humlegården)

Ja, det är planerat att vi ska göra det. Vi håller just på och ser ut en lämplig låda.

36

(4 svar, postad i Humlegården)

Nu på måndag ska vi få hem fat.

37

(4 svar, postad i Humlegården)

Nu säger fabriken att vi ska få hämta små kulfat hos dem nästa vecka. I så fall ska de komma in i vårt lager veckan efter.

Det finns här på Humlegården.
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni … dsil-26-cm

39

(1 svar, postad i Humlegården)

Den är styv och livsmedelsgodkänd. Tål inte temperaturer över 60 °C.

Mer information här. Klicka på Tubing (PET-lined).

Lördag 20 augusti är sommarölträffen i Stockholmsområdet 2016, på samma plats som förra året, alltså Kårsta-Ekskogens Bygdegård i Ekskogen, Vallentuna.
https://www.facebook.com/ekolager/events

Anmälan för deltagare och brygder finns på
http://shop.humle.se/sommaroltraff

Välkomna!

41

(13 svar, postad i Utrustning)

Ett kort meddelande från våra sponsorer...vi har nu fått in en rostfri growler på 2 liter med termosfunktion.

42

(540 svar, postad i Utrustning)

Det är en ren kampanj, inte någon lagerrensning. Tvärtom har vi just beställt hem ett större antal Braumeister 10, 20 och 50 liter från Speidel, som kommer inom en vecka. Ingen ny version alltså.

Kampanjen pågår till 31 juli.

43

(3 svar, postad i Humlegården)

Nej, inte i nuläget.

44

(3 svar, postad i Humlegården)

Ja, de beräknas komma runt mitten av juli.

Nu har The Yeast Bay kommit in igen.

De bör komma in i dagarna.
Vi skulle egentligen ha fått dem förra veckan men pga datatrassel hos leverantören blev sändningen försenad.

47

(2 svar, postad i Humlegården)

Absolut - vi för en diskussion med Blichmann om Anvil-produkterna. De ska bli tillgängliga för oss att beställa hem i maj enligt det senaste jag hörde. Sedan lär det dröja ytterligare med tanke på båtfrakt.

I World Vineyard-serien är det Red Star Premier Cuvée i de flesta satserna (bara Australian Chardonnay och Italian Pinot Grigio har Lalvin EC-1118). Red Star Premier Cuvée är också en ganska neutral och säker jäst.

Hej!

De vinsatser vi säljer är av hög kvalitet, och det är inget fel på jästen som följer med. Dock kan det vara idé att byta ut den om man vill ha en mer utpräglad karaktär från jäsningen.

I de allra flesta fall är det Lalvin EC-1118 som följer med vinsatsen (på produktsidan för vinsatserna står exakt vad som följer med, inklusive vilken jäst). Denna jäst är bra rent tekniskt på så sätt att den har egenskaper som gör att jäsningen blir lyckad även om omständigheterna inte är idealiska. Men den är ganska neutral, och det finns gott om andra jäster som ger mer karaktär. Både andra torrjäster och flytande jäster från White Labs och Wyeast.

Mitt råd är att köpa en av våra vinsatser och göra den rakt av enligt instruktionerna, så kommer du att se hur mycket bättre den är än andra vinsatser som finns/har funnits på den svenska marknaden. Sedan kan du gå vidare med att t ex byta ut jästen eller göra andra modifikationer.

50

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej Bo!

Den har bytt namn och heter numera Mangrove Jack's M15 Empire Ale.