1 Senast ändrad av jurgen (2007-09-27 17:52:21)

pH i mäsken

Hej,
har hittat en del om bl a syrarast och syramalt (Weyermans  Sauermalz) som påverkar pH i mäsken. Jag har dock inte hittat något om vad som är lämpligaste pH. Finns det ett "bästa" pH? Beror det på vilka maltsorter som används?
Det pratas så mycket om hart och mjukt vatten i samband med pH. Det måste vara någon begreppsförvirring. pH i vatten handlar i min värld (i akvariesammanhang) om surt eller basiskt vatten, däremot finns det en benämning, dH (tyska hårdhetsgrader), som handlar om hart eller mjukt vatten. Finns hur mycket som helst om detta på http://sv.wikipedia.org/wiki/PH och http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
Är det olika pH eller olika dH eller båda som påverkar mäsken och därmed det som senare skall konsumeras? Vattnet hemma har pH 7-7,5 och dH 6,2 (medelhårt).
Någon som kan förklara detta så att man förstår utan att behöver vara chemist på Einsteinnivå?
Hls
/Jürgen

Sv: pH i mäsken

Jurgen, enligt Horst Dornbusch i boken Bavarian Helles skall en Helles-vört ha ett PH av 5.3-5.5.  Om det är ett generellt värde eller unikt för ljus lagers kan jag därimot inte säga.  Enligt Dornbusch är det bäst att mäska in vid 38C och låta rasta där i 15-30 minuter.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

http://www.howtobrew.com/section3/chapter15.html

Portugisen skrev:

Jurgen, enligt Horst Dornbusch i boken Bavarian Helles skall en Helles-vört ha ett PH av 5.3-5.5.  Om det är ett generellt värde eller unikt för ljus lagers kan jag därimot inte säga.  Enligt Dornbusch är det bäst att mäska in vid 38C och låta rasta där i 15-30 minuter.

De allra flesta öl mår bäst av att mäskas vid ovan nämnda pH värde.
Observera att det är mäsken som ska ha det värdet inte mäskvattnet!

Vad är skillnaden (mäsken och mäskvattnet), Kenneth?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

6

Kenneth skrev:

Observera att det är mäsken som ska ha det värdet inte mäskvattnet!

Tack för alla svar, det börjar klarna.
Mäskens pH kan ju påverkas med bl a syrarast och syramalt, men hur mäts pH i mäsken? Till mina akvarier har jag en liten chemilåda med några vätskor som jag kan mäta allt möjligt med, även vattenleverantören har utmärkt info.
Hls
/Jürgen

Claes Olsson har en rätt bra pH mätare som du kan använda.
Se bara till att kyla mäskprovet innan du mäter annars kan pH mätaren gå sönder.

Om du inte har extremt hårt eller mjukt vatten med ett pH på runt 8 som de flesta kommunala vattenverk håller idag så kommer mäskens pH att bli 5,2-5,5 för de flesta mäskar.
Endast om man använder mycket rostad malt (svartmalt, rostat korn o.d.) så sjunker mäskens pH lägre.

Portugisen skrev:

Vad är skillnaden (mäsken och mäskvattnet), Kenneth?

Mäskvatten = det vatten du använder för att blanda till mäsken.
Mäsk = mäskvatten + malt

Hoppas du förstår skillnaden.

Den vätska som du tar från mäsken kallas för vört.
Ohumlad vört kallas också sötvört, vilket man normalt har i mäskningen
Humlad vört kallas stamvört, dvs efter tillsättning av humle ock kokning av vörten.

dH är ett mått på hur hårt vattnet är, hur mycket karbonater det finns (någon tysk enhet, tror det är din Hårdhet). Det är inte samma sak som pH men påverkar det.

Precis som de andra skriver så hamnar pH i de flesta fall runt 5,2-5,4 utan att vi behöver göra något, vilket är perfekt ur mäskningssynpunkt.
Är det mycket ljus malt och ett hårt vatten så kan man ju kompensera lite med en syra.
Det omvända gäller ju precis som Kenneth skriver, att mycket mörka malter sänker pH ytterliggare. Detta kan man kompesera med tillsats av karbonater (alltså gå på andra hållet). Dublin-vatten är hårt och det är ju inte för inte Guinnes bryggde Stout där. Idag har de (och vi) ju andra möjligheter att påverka bryggvattnet än förr så platserna har idag mindre betydelse för bryggerierna.

En annan sak att tänka på är lakvattnet om vi har hårt vatten, det höjer sakteligen pH under lakningen, det är därför många kör med ex mjölksyra underlakningen. Ett hårdare vatten kan ge en mer metallisk smak från humlen.
Vattenbehandling är ett svårt kapitel, det finns många exempel på där man ex. Burtoniserar vattnet för att påverka slutresultatet.

// Kim