Mjöd på ale-jäst?
Hej!
Har smygit runt här ett tag. Brukade få svar på mina nervösa nybörjarfrågor på bryggforum, men nu verkar det vara nere så nu tänkte jag belasta er med mina problem!
Jag har snart bryggt klart min första sats öl, en brown ale med nugget- och willamette-humle. Resultatet verkar bli riktigt smaskigt (tack lo!). Nu funderade jag på att brygga mjöd på återstoden av jästen, är detta något som är möjligt? Jästen jag använt är 1099 Whitbread Ale jäst. Jag tänkte göra kanske 20-30 liter mjöd, och krydda med granbarr och kanske lingon. Jag vill helst att den ska vara rätt stark, något som man mer smuttar på än bälgar i sig, och är orolig för att min jäst kanske dör när alkoholhalten blir för hög.
Om jästen inte klarar av det här, kan jag köpa något alternativ på typ ICA Maxis bryggsektion eller på ÖB? Väntar på lite rikare dagar innan jag beställer från humlegården igen, och då är det dags för min första all-grain öl: en imperial stout.
Sen undrar jag lite på mängden honung lingon och gran i min bryggd. Jag är med på hur honungen bör tillsättas (blandas med ljummet vatten och tillsättas lite i taget under jäsningsprocessen) men lite mer fundersam på hur jag ska göra med kryddorna. Tänkte köra något liknande ölbrygget och koka i vattnet som jag senare gör mjöden på, låter detta bra?
Puh, nu har jag nog slut frågor för stunden ![]()