Öl med ingredienser från närköp

Kan inte släppa tanken på att brygga öl med ingredienser inhandlade i närmsta livsmedelsbutik. Jäst verkar funka - brödjästen lär somna in vid 5% alkohol men det är OK. Enzymerna som finns i malten saknas, men om jag fattat det rätt innehåller både vanligt mjöl och jäst en del enzymer - annars skulle ju inte bröd jäsa. Som bitterämnen har jag funderat på vitan av grapefruktskal. Vad tror ni om:

För 2-3 liter bus-wit:
0,5 kg vetemjöl kokt till välling i 20 minuter
0,5 kg vetemjöl blötlagt i 1-1,5 liter vatten
10-15 gram brödjäst (ej torr)
10-15 gram av innerskalet av en grapefrukt, kokt med vällingen.
Saften av en grapefrukt tillsatt när (och om :-)  ) jäsningen tagit fart.

Sv: Öl med ingredienser från närköp

Det finns ett litet problem bara, det är på tok för lite ensymer för konvertering.
Visst finns det lite, men det skulle säkert ta en 36 timmar och på den tiden kommer lactobaciller och andra organismer att hugga in på mäsken och festa loss.
Den mängden socker som behövs för att jäsa upp ett bröd räcker inte att göra öl på.

Det du däremot skulle kunna göra är att först mälta nått sädesslag från livsmedelsbutiken och tillsätta det istället för det blötlagda vetemjölet. Dvs blötlägg och se till att det börjar gro först.

Svartpeppar funkar fint istället för bitterhumle, dessutom mindre pill än att pilla grape wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar för kommentarer.

För dåligt med ensymer -  Attans, det borde man ju ha listat ut.
Då återstår att ersätta mjölet med vetesirap. Lär finnas på hälsokostbutiker. (Fast i princip är det väl nästan samma som flytande vetemaltextrakt)
Svartpepparspåret - mycket intressant. Kommer att testas.

Har en burk Beano tabletter från Amerika. De innehåller ensym, men vad jag kan se kan de sänka SG med en fyra fem punkter. Så de räcker inte hellre.
Och spotta i glaset vill man ju inte :-)

Intressant experiment.
Jag har själv gått och funderat lite på samma tema men inte kommit till skott.
Man kan ju jäsa rätt mycket saker som finns i den vanliga livsmedelsaffären.
Fast jag är mer inne på att försöka åstadkomma något som i alla fall kan likna ett "vanligt" öl, så humle tänkte jag nog använda.

Kom att tänka på en sak till.
Varför inte ta det yttersta skalet på grapen?
Det vita innehåller inte några trevliga smakämnen alls.
Lite torkade pomeransskal går också alldeles utmärkt att få både smak och beska ifrån.

I hälsokostutbudet finns öljäst, men den kanske är värmebehandlad och död?

(Bröd)sirap för övrigt ligger ju nära till hands.

Åk till Gotland. Här säljs malt och humle i en del  matbutiker för all gotlandsdricka. Kvalitén på humlen däremot skall vi däremot inte tala om(förpackat i genomskinnlig plast i X månader på en butikshylla).
Annars låter brödsirap som ett bra alternativ då det iallafall innehåller nån tredjedel vörtextrakt.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Vet inte om Gotland kan räknas som närköp wink

Kenneth skrev:

Vet inte om Gotland kan räknas som närköp wink

Det beror på var man bor. På den här sidan av östersjön så är fastlandet betydligt mer avlägset.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

11 Senast ändrad av Thorim (2007-09-26 23:16:35)

Jag kan försöka knåpa ihop ett recept som är, som alltid när jag gör nått, en vild chansning.

Till 5 liter:
10 liter vatten
0,5 kg Kornflingor
0,5 kg Torkade Vetegroddar
0,5 kg Sirap ( maltbaserad )
25 gram Enbär ( eller 5 gram torkade örter )
jäst

Enbären kan bytas mot, eller komplementeras med, örter som traditionellt användes i ölbryggning som t.ex rölleka, älggräs(mjödört), svartvinbärsblad, humle, malört, gråbo, skvattram eller pors. Vissa av dessa går ofta att hitta på hälsokost. I värsta fall kan du använda vanligt lös-te, eftersom det blir bittert vid kokning. När det gäller jästen så bör du försöka odla upp egen jäst ifrån t.ex äpplen/bär istället för att använda bakjäst. Bakjästen ger mycket fula bismaker.

1. Värm vattnet till 70 grader
2. Låt vetegroddarna, kornflingorna och enbären dra i vattnet i ca 30 min
3. koka upp
4. sila
5. tillsätt sirapen eller motsvarande mängd honung
6. kok ner till 5 liter
7. låt svalna till 25 c
( 7b. låt svalna till 8 grader, låt druven falla ut under några timmar, slanga över till nytt kärl för att slippa mycket av grumligheten)
8. tillsätt jäst (eller försats )

Jag har inte testat detta recept, så det kan bli hur som helst. Men det kan vara ett roligt litet projekt. Jag rekomenderar dock starkt att du köper torkat maltextrakt och riktig bryggjäst till din nästa bryggning.

Det blev bryggning av snabbköps-bus-witen. Nu är den provsmakad så det kan vara dags att rapportera.

Recept till ca 4 liter:
0.3 kg Saltå Grahamsmjöl
1 burk (450 gr) kornmaltsirap (från livs/delikatessbutiken Cajsa Warg)
Saften av en grapefrukt
Skal från 1/3 av grapen både ytter och inner, kanske lite mindre av det inre
8 grönpepparkorn som bittermedel.
ca 2-3 gr. vanlig blöt bakjäst.

Mjölet kokt till välling i 1,5 liter vatten 20 minuter, resten kokt i annan gryta, ca 3 liter.
Vällingen och vörten fick svalna, och blandades med jästen som slammats upp i en skvätt vatten.
Fick jäsa på en femlitersdunk med jäsrör. Det jäste som attan. Den grötiga mäsken bubblade upp genom jäsröret, så jag bytte och gjorde rent ett par gånger.
Bubblandet var fantastiskt populärt bland fruktflugor. En rackare lyckade krångla sej in i jäsröret där den drunknade.

Primärjäsning ca 8 veckor (bubblade ca 10 dagar) Utbyte 6 st.0.5 liter flaskor ( mycket gegga i botten på jäsdunken) Kolsyrat med 1/2 tesked strösocker per flaska. Vilade ca 4 veckor. 

Kolsyrejäsningen funkade bra.
Utseende: Gul, ogenomskinlig wit.
Smak och arom: Nu visste jag ju vad som var i annars hade jag gissat att det var en lambic. Inte riktigt lika syrlig som Boon men inte direkt tam hellre. Helt torr. Grape-toner finns definitivt kvar, men de skulle nästan kunna vara resultat av amerikanskt humle och aceto/lactobacillus.
En, i mitt tycke, väldans lyckad chansning. Sura belgare är lite av favoriter, men verkar alltid så knepiga att brygga. Det lär bli fler försök framöver.

Funderar på om det syrliga bara kommer från grapen eller om någon fluga lyckades pussla ner lite acetobakter i jäsningen. Men om jag fattat rätt skulle den "jäsningen" väl i så fall fortsatt till all etanol ombildats till ättika, och det har den defintivt inte gjort.