Katastrofbryggd

Idag skulle jag brygga min första helmaltsöl. Det gick inte så bra..

Det började igår när jag skulle ordna mäsk/lakkärl av en gammal kylväska. Den sprack i plasten, så då var goda råd dyra.

Idag åkte jag till ÖB och hittade 10L dunkar, lagom att brygga i tänkte jag. Och kapa av toppen montera kran och nätfilter så hade jag ett mäsk/lakkärl, smidigt! ett liggunderlag införskaffades även.

Väl hemma skulle det först lagas middag, rödbetssoppa mums. Klockan var 4 när jag väl kunde börja, allt var rent och snart även sanerat mm. Då ska vi ta och krossa malten. Brödkavel har jag läst blir bra, och det gjorde det, såg ut precis som på bilderna av krossad malt som man sett. MEN det skulle ta mig till i morgon att krossa all malt. SÅ jag körde den ett tag i matberedaren och fick en känsla av att detta är inte rätt sätt och nått kommer gå galet här.

Men ialla fall, det gick ju undan bra och nu började mäskningen, det var en behaglig tid. Även lakningen gick över förväntan, trots att jag höll konstant nivå i lakkärlet istället för att laka ur i två omgångar vad det nu heter. Koket var en barnlek och så även kylningen.

Sen mätte jag upp SG 1040 målet var 1070. suck.

Tänkte hel****. Gjorde det man inte ska göra, kokade upp vatten och justerade med SOCKER!!! Brygden var klar vid nio, så man får väl se om det var en erfarenhet till eller om det faktisgt blir drickbart.

Sv: Katastrofbryggd

tråkigt att det strulade så jä..... men nu är du i ju allafall några erfarenheter rikare
och det kommer säkert att flyta på sästa gång gu brygger

min kylväska sprack åxå när jag skålle ta upp hålet i den

och ölet går nog ner med behag trots lite socker