Humle

Hej.
Idag var jag på besök hos en kompis som jag inte har träffat på länge.
Men det är inte det som jag vill berätta om utan humleplantan eller snarare buskaget som
växte bakom huset .
storleken var ca 7m bred och upp till skorstenen på huset  (2 vånings hus).
Kottarna var däremot ganska små och hadde nyligen kommit.
Jag vet ej vilken sort det var men undrar om det fins någon som har erfarenhet av "vild humle".
Tänkte pröva en bryggning på detta ,(ja man vet aldrig vad det blir).

Sv: Humle

Personligen har jag aldrig använt vanlig trädgårdshumle i bryggning.
Men jag känner flera personer som har gjort det.
Samtliga med rätt dåligt resultat.

Vanlig trädgårdshumle har normalt inte de egenskaper som finns i förädlad humle.

I och för sig så skulle din kompis humleplanta vara av en bättre sort.

För att testa om humlet är OK så kan du göra lite te på humlekottarna när de är färdiga.
Färdiga är de när de utvecklat det gula luplinet inne i kottarna och när de precis på gränsen börjar skifta färg till ljusbrunt.

Sv: Humle

Humle är en s k tvåbyggare. Det innebär att hanblommor och honblommor finns på olika plantor. Hanhumlen har små kottar och förekommer som trädgårdshumle. Jag har själv sett det. Hanhumle används inte för att brygga öl.

Honhumlen har större kottar. Den är mogen att plockas när några av de gröna kottarna börjar få bruna kanter. I år plockade jag humle hos en kompis i Norduppland i mitten av september. Efter plockning torkar jag humlen i runstemperatur några dagar och sedan fryser jag in den.

Blir det bra? Det är naturligtvis en smaksak och det finns nog stora variationer mellan olika humleplantor, men jag är i alla fall nöjd. Eftersom alfa-syrahalten är okänd brukar jag bara använda den hemodlade humlen som aromhumle i de sena givorna.