Lagerjästblandning
En liten fråga om jäst.. med jäst
Bakgrund:
I torsdags smackade jag en påse Czech Pils jäst BC2278 då jag planerade en bryggning av en lager på fredagskvällen. Under fredagen lade jag märke till att den inte ville svälla någonting och då bryggningen var avslutad runt 00:30 snåret hade den bara obetydligt ökat i tjocklek (kan även vara inbillning).
Hursomhelst så öste jag ner den i stamvörten och tänkte i mitt stilla sinne att "den kommer nog igång" ... men framåt söndag eftermiddag så hade ingenting hänt, inte den minsta tryckförändring kunde observeras i jäshinken ![]()
Då fick jag kalla fötter och vågade helt enkelt inte vänta längre på att nåt oinbjudet skulle få för sig att börja gro i den välsmakande vörten. Jag tog fram en nödpåse torrjäst (av dry lager typ) och strödde rakt ner.
I morse (måndag) hade jäsningen kommit igång och jag tog ett lättnadens andetag puh... ![]()
Nu till frågorna:
Är det troligt att den flytande lagerjästen var helt död?
Den hade förvisso passerat bästföre datum med någon månad men hela tiden förvarats korrekt i 5 gradigt kylskåp, och borde ta lite längre tid på sig att komma igång, men 3 dagar utan minsta antydan låter rätt så dött tycker jag...
Om nu den första flytande lagerjästen hade lite liv kvar, kan det bli något knas när man har 2 jäststammar blandade?
Tacksam för kommentarer från alla kloka bryggarkollegor.
/Richard