1 Senast ändrad av snoooze (2007-09-10 08:19:28)

Lagerjästblandning

En liten fråga om jäst.. med jäst

Bakgrund:
I torsdags smackade jag en påse Czech Pils jäst BC2278 då jag planerade en bryggning av en lager på fredagskvällen. Under fredagen lade jag märke till att den inte ville svälla någonting och då bryggningen var avslutad runt 00:30 snåret hade den bara obetydligt ökat i tjocklek (kan även vara inbillning).

Hursomhelst så öste jag ner den i stamvörten och tänkte i mitt stilla sinne att "den kommer nog igång" ... men framåt söndag eftermiddag så hade ingenting hänt, inte den minsta tryckförändring kunde observeras i jäshinken sad

Då fick jag kalla fötter och vågade helt enkelt inte vänta längre på att nåt oinbjudet skulle få för sig att börja gro i den välsmakande vörten. Jag tog fram en nödpåse torrjäst (av dry lager typ) och strödde rakt ner.

I morse (måndag) hade jäsningen kommit igång och jag tog ett lättnadens andetag puh... big_smile

Nu till frågorna:
Är det troligt att den flytande lagerjästen var helt död?
Den hade förvisso passerat bästföre datum med någon månad men hela tiden förvarats korrekt i 5 gradigt kylskåp, och borde ta lite längre tid på sig att komma igång, men 3 dagar utan minsta antydan låter rätt så dött tycker jag...

Om nu den första flytande lagerjästen hade lite liv kvar, kan det bli något knas när man har 2 jäststammar blandade?

Tacksam för kommentarer från alla kloka bryggarkollegor.

/Richard

Sv: Lagerjästblandning

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=636

Ett tillägg är då att just den ölen blev storfavorit hos åtminstone två personer som brukar dricka av min öl.

Har haft ett par fall där smackpacks (både propagator och activator) har varit slöa för att inte säga hopplösa.  Hamnade i en liknande situation som dig och fick kasta i ale-jäst i en lager med ganska uselt resultat.  Hade jag därimot haft någon annan lagerjäst hade det dock säkert gått bra.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jästen var inte död, bara j-a trött.
För att inte råka ut för detta fenomen så rekommenderar jag att man knäcker påsen någon vecka innan och odlar upp jästen.
Till 20-25 liter lager räcker oftast inte en påse, utan att göra förkultur.

OK, tack för era kommentarer och svar.

Kan båda stammarna vara aktiva samtidigt eller konkurrerar dom ut varandra?
Jag tänker lite på reproducerbarheten om det nu visar sig att det blir en kalasgod pilsner...
Det kan bli lite svårt att upprepa samma förfarande med båda jäststammarna hmm...

Det bubblar fortfarande friskt o allting verkar var frid o fröjd men helt säkert  vet man ju inte förrän man smakat av den.

/Richard

6 Senast ändrad av Lasse O. (2007-09-11 21:39:40)

Jag brukar knäcka påsen en vecka före planerad bryggdag. Då har jag gott om tid för att när påsen svällt upp, göra en förkultur ca: 1L steril vört av maltextrakt till en påse jäst för 25L färdig öl. Skulle det sen inte bli av den där planerade bryggdagen (det kommer alltid nått imellan) så är det inte hela världen. Då åker förkulturen in i kylen(om den inte står där redan för en lagerbryggning), och där kan den stå ett par veckor utan vidare. Två dagar innan nästa planerade bryggdag tillreder jag en ny steril vört på 1L, häller av den gamla vörten(den klaravätskan som nu finns över jästen) och fyller på med den nya. På detta sätt har man en aktiv jästkultur med många friska och vakna jäst celler som bara vill göra öl. Dessutom har man koll på att det doftar friskt om jästen innan man häller i den. Vid jäsning i rums temp. tar det oftast bara ett par timmar för jäsningen att komma igång, och lite längre om man jäser kallt förstås.