Flytta öl mellan fat - varför?

Hallå!

Tog och städade lite i källaren härom dagen och hittade då en massa saker som jag fick med när jag köpte ett gäng Cornelius-fat på blocket av en hembryggare som gett upp.
Förutom mottrycksfyllare och lite annat hittade jag en slangstump med en ventil (typ en sån avstängningsventil för vatten) på mitten och sedan en svart kulkopplingsanslutning i varje ända. Detta bör ju innebära att den används för att koppla ihop två fat - men varför vill man föra det, finns det någon bra orsak?

Mest nyfiken ...

Sv: Flytta öl mellan fat - varför?

Hej,

Vanligaste orsaken till en sådan övning är nog en önskan att bli av med bottensatsen som bildats i det första fatet. Kanske har man trycksatt ölen med hjälp av jäsning och då bildas det ju ett sediment i botten efter en tid. Tappar man om till ett annan fat så får man ju en klar öl i ett fat som dessutom tål skakiga transporter!

En annan orsak skulle kunna vara att man är extremt uttråkad och bara känner för att tappa lite öl fram och tillbaka...

Endel klarnar, lagrar, primar och humlar ölet på fat för att sedan föra över det till ett nytt fat för att slippa bottensattsen/humlen samtidigt som ölen är "färdig kolsyrad".

Dessutom minskar risken för oxidation .

Aha ... tack för svaren! Får ta och prova det nån gång (kanske när jag är riktigt uttråkad ...) Satt och funderade på om man kulle ta och borra hål i ett av locken lämpligt för att sätta dit ett jäsrör, då borde jag ju kunna primärjäsa i ett fat och sedan bara trycka över det till ett annat fat, och slippa slaska med hävert och sånt. Moddar jag dessutom fatet så att "ölröret" slutar nån centimeter från botten så borde ju lyckan vara fullständig!

du bhöver inte borra el modda nåt tror jag eftersom
det finns en dragventil i locket som också är övertrycks ventil
för du vill ju säkert ha några volymer CO2
så det är bara jäsa på och dra i ventilen nån gång ibland
det är fint att kåppla på tryckregulatorn då ser man vilket tryck
man har i fatet , fatet tål väldigt högt tryck ca 8bar ..
eftersom CO2 löses i ölet blir det inte så våldsamt tryck
kanske om ölen blir mättad med CO2 kan trycket stiga mer

ölröret i corneliusfaten går ju nära botten så det borde inte behöva
grejjas nått med det . men du kanske har nån annan typ av fat

har inte själv provat överföra mellan fat , men det ska nog gå fint
om man har en CO2 tub fyller man det motagande fatet med CO2
till en bar för att inget syre ska komma till ölet

spover skrev:

du bhöver inte borra el modda nåt tror jag eftersom
det finns en dragventil i locket som också är övertrycks ventil
för du vill ju säkert ha några volymer CO2
så det är bara jäsa på och dra i ventilen nån gång ibland

Det bildas en hel del kolsyra och primärjäsningen skall helst inte ha så högt tryck.
Vill du tunget jäsa i fatet så skruva hellre bort säkerhetsvetilen i locket och sätt på ett jäsrör den första tiden. Sedan kan du sätta tillbaka den och göra enligt ovan.
En nackdel dock är att det bildas en hel restprodukter (bottensats) som man vill avskilja så en jäsning på fat bör hållas till sekundärjäsningen.

Sedan är det som de skrivit innan perfekt att fylla fat från fat med slangen du har just för att inte syresätta ölet vid omtappning för att få bort kvarvarande bottensats och enklarare öl.
Glöm inte att spola rent det ofyllda fatet med kolsyra för att tränga undan syret. Ha gärna ett litet övertryck i det ofyllda fatet för att få en lungnare fyllning (0,5-1 bar).

// Kim