1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-09-02 13:18:24)

Dags att plocka humlen?

Dags att plocka, eller ska dom rackarna hänga kvar ett tag till tror ni?

Yes i know, svårt att se genom att kolla på en bild eller tre, men kanske går att skönja ngt?
Kom gärna med små tips på hur man ser/vet om det är dags att plocka.

Trevlig helg
-Thomas

http://thomasfransson.com/humle/buske.jpg

http://thomasfransson.com/humle/Misc%20062.jpg

http://thomasfransson.com/humle/Misc%20064.jpg

http://thomasfransson.com/humle/Misc%20090.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Dags att plocka humlen?

Om du viker ut bladen så ser du att det finns ett gult pulver innanför (luplin tror jag det heter) , när det är som mest ska du plocka, jag vet inte heller när det är dags.

När jag har plockat av humlen så har jag frusit in den direkt utan att torka den, bara rätt in i plastpåsar och in i frysen, har funkat för mig.
Fryser ned 100 g i varje påse så att det finns möjligheter att välja när jag brygger.
När jag brygger är det inte för att göra typriktigt öl utan bara för att göra något som jag tycker smakar bra.

Salle i Växjö

(2 sista bryggningarna smakar inte bra, kan kanske vara nåt belgiskt )

Jag skördade min Mauritz för bara någon dag sedan. Fick 210 g vilket väl är rätt bra för en planta som jag satte i våras. Efter att kottarna torkats ett dygn hade de minskat till 65 g. Därefter åkte de in i frysen.

Bildgalleri

4 Senast ändrad av Portugisen (2007-09-02 11:50:25)

Spännande.  Inte för att jag vet något om den smak som Mauritz ger till ölen men nog måste ölen smaka bättre med hemodlad humle oavsett?  Det blir ju som cider gjort på egna äpplen eller pesto på egen basilika.

En fråga dock, hur torkas kottarna?  I rumstemperatur eller på låg värme i ugnen?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Allt jag vet är att kottarna ska torkas inom ett dygn. Humletorkan i Näsum eldades förr; nu använder man en byggfläkt. Själv torkade jag dem i ugnen på 50 grader i 2-3 timmar. Ugnsluckan immade igen och jag fick lufta ugnen ganska ofta. Därefter fick de ligga och ånga av sig till nästa dag.

Tackar för svaren!

Det som fick mig att fundera en smula va att när jag luktade och tuggade på kottarna
så smakade det inte direkt humle om dem, det va mer en "grön smak" ungf. som hasselnötterna
på buskarna intill om inte heller va mogna...

Får humlen sin arom när den torkas, eller är detta ett tecken på att den inte är riktigt redo för plockning ännu?

Har sett att man torkar humlen i ugnen med luckan öppen, hade tänkt ta med mig min humle till köket
där vi har en vakumpacketeringsmaskin så kan jag packa den riktigt snyggt wink
Har även sett hur man lägger den i glasburkar och fyller burkarna med Co2, för att få bort all luft,
det kanske kan vara ett sätt att förvara sin humle på också...

www.bryggradio.com

Mina kottar smakade mycket aromatiskt när jag smakade på dem (som en tysk pilsner). Märk väl att Mauritz är en tidig sort. Andra sorter ska inte skördas än på nån vecka. Vår "vanliga" trädgårdshumle har fortfarande bara små "kott-ämnen". Så mitt råd, vad det nu är värt, är att provsmaka en kotte till nu nästa helg.

Tackar Arakun!

Får se hur dom känns kommande helg, vi bor ju inte så långt från varandra så klimatet borde
i stora drag vara samma, men som sagt är Mauritz en tidig rackare så behöver jag inte oroa mig.

www.bryggradio.com

Såg inte att du länkat till dina egna humle bilder innan Arakun, men nu har jag kikat på dem o några till
jag hittade på din sida, trevligt med bilder, jag är en komplett sucker för bilder och hemma-hos reportage.

www.bryggradio.com

Ja, så här i början så tycker jag det är väldigt skönt att dokumentera allt vi gör. Det gör ju att man själv men också andra kan granska processen. Förhoppningsvis kan de även inspireras eller kanske lära sig något nytt. Bilderna gör det hela tydligare och mer personligt. Sen tycker jag överhuvudtaget att hembryggning beskrivs bäst i bilder. Kanske är det därför jag har sett SHBFs "Helmaltsbryggning med minimalt bryggverk" ligga utskriven hemma hos mer än en amatörbryggare. smile