fatölanläggning eller elgryta?

Hej

Jag funderar på att uppgradera bryggeriet lite.
Antingen blir det en fatölanläggning eller en elgryta.
Som det är nu så kan jag inte koka mycket mer än ~14l. Spisen verkar inte klara att hålla ett vettigt kok på större volymer, så en elgryta verkar vara en bra lösning.

Samtidigt börjar jag vara väldigt sugen på en fatölannläggning. Jag har en kyl som jag kan konvertera och jag har reserverat plats i huset för en "riktig" bar. Problemet med fatölanläggningen blir ju att jag förmodligen måste köra delmäskningar (eller dubbelkok) för att fylla faten. tills vidare..

Vad tycker ni? Vilket steg skulle ni ta först?

I dagsläget brygger jag det mesta. Från rena extraktöl till helmalt.

Sv: fatölanläggning eller elgryta?

Fat anläggning helt klart.
Kan du bara koka 14L kan du endå brygga 30L öl utan problem om du skulle vilja.
Fatet har förändrat mitt liv smile

Jag har både och och jag skulle säga att du skulle ha båda.

Men kör du i vanliga små flaskor nu skulle jag nog rekomendera börja med faten.

Tack för tipsen.

Jo tanken är ju att skaffa båda grejerna på sikt. Det lutar år att det blir att investera i fatgrejer först.

Det enklaste sättet att göra så man kan koka en stor volym är att slakta en vattenkokare och sätta elementet på sidan av en brygghink. Då kan man koka 25-30 liter åt gången.
Brygghink 70kr vattenkokare 200kr + två timmars jobb.

6 Senast ändrad av berberis (2007-09-02 18:20:20)

Använder du den modellen?
Det känns ju som att man borde bränna fast vört på elementet förr eller senare.
Om du använder den varianten har du i så fall nån temperaturreglering eller kör du max effekt hela tiden?

Jag han använt brygghinkskokaren två gånger både att värma vattnet i och koka vörten i. Det fungerar alldeles utmärkt. Det enda jag märkt är att det fastnar en tunn beläggning på vattenkokarelementet, men det är inte fastbrännt. Det går lätt att få bort med en skurboll.
Jag kör full effekt och har brygghinken isolerad med dubbla lager liggunderlag. Det kokar kraftigt men inte för mycket

Metoden används mycket av hembrännarna på bryggforum.com där finns även byggbeskrivningar. Den är välbeprövad i de krestarna.

Jo jag har läst om den varianten på bryggforum men jag trodde bara det var för att värma andra vätskor än vört.
Går det som du säger bra så ska jag absolut testa. Det är ju just "gör det själv" aspekten som är kul med den här hobbyn tycker jag.

Själv är jag lite sugen på att göra det i min kylväska i stället i så fall. Ska bara testa om den tål så höga temperaturer utan att smälta.

Tänkte bara säga det att det vart fatgrejer.
Köpte en 10kg kolsyretub lokalt för nån dag sen och beställde resten från humlegården idag.
Ser verkligen fram emot helgen när min ESB ska tappas på ett sprillans nytt fat smile

Jag har precis också skaffat fat och det är verkligen kul. Första pilsnern ska på fat om inte allt för lång tid. Jag valde dock att börja med en stor kastrull istället för fat. Jag har alltid bryggt med kompisar och flaskjobbet har inte varit så jobbigt när man är många tillsammans. Därför blev det en kastrull för helmaltsbryggning när man på något sätt skulle prioritera.
På något oundvikligt sätt landar man väl alltid i både och om man gillar ölbryggande...

Om det är en brandsläckare du köpt, så ska man montera bort stigröret eller montera den upp och ner...men det kanske du vet. Om du inte känner till det finns det en del trådar som behandlar just det på forumet.

Japp det är en brandsläckare, men den är ombyggd testad och klar.

Kom fram till att det här blir nog rätt bra trots allt. Min kyl kommer inte att rymma två 19l fat som jag trodde, det fattas nån cm. Däremot ryms ett 19l fat och ett mindre. Alltså kan jag ju brygga helmalt till det mindre fatet och delmäska till det större.
Men jag kommer nog iofs ändå att införskaffa nåt större kokkärl innom en ganska snar framtid.
Sen skulle man ju bara haft sig en riktig kross, en lagringskyl mm.. smile

Har precis hämtat ut fatölgrejerna.

(mycket snabb leverans från humlegården som vanligt, tack för det)

En fundering.
Jag beställde bla en plastkran och smal slang, men tyvärr inte dom där adaptrarna. Är det möjligt att värma den här "sytrådsslangen" och få på den på dom mer normalstora anslutningarna, eller är det lönlöst?

berberis skrev:

Är det möjligt att värma den här "sytrådsslangen" och få på den på dom mer normalstora anslutningarna, eller är det lönlöst?

Nja det är nog inte så lätt. Dessutom blir det nog inte så hållbart/tätt i längden med en sådan uttänjd konstruktion. Satsa på kopplingarna istället. De är både täta och smidiga att sätta ihop. Dessutom lätta så det blir ingen dyr frakt...

Jo jag gav upp det hela till slut. Försökte en hel kväll med kokande vatten, att elda direkt på slangen mm, men fick aldrig riktigt till det.
Det får bli lång slang till att börja med så tar jag adaptrarna där vid nästa beställning.