Maltextrakt?

Hur mycket socker är det i maltextrakt?

Har Bavarian pilsner unhopped.
Vikt 4kg
EBC 15-18
Lovibond 6,2-7,3
Enligt weyermann's hemsida så säger dom "Extrakt 72-79%" är denna summa då ungefärlig socker mängd i % ?

Om jag skall veta "vanligt socker mängden" är detta då den rätta beräkningen?
4000gx0,79=3160g "vanligt socker" ?

Lite överkurs är hur man räknar ut EBC från extrakt och hur EBC blir i slut produkt,hur gör man?

Sv: Maltextrakt?

Extrakt procenten anger som du skriver mängden "socker" i detta fall mest maltsocker, glukos, maltotrios och en del dextriner, dvs längre "socker-kedjor.

Resten är nästan enbart vatten sedan finns det lite proteiner och andra aminosyror plus lite andra spårämnen som zink, mangesium mm.

EBC på extraktet anger hur ljust/mörkt det är.
Sedan späder man ut med vatten och då sjunker EBC.
Jag skulle tro att man kan räkna linjärt.

Dvs om du har i 16 liter vatten (c:a 20 kilo vatten+extrakt = vört) så sjunker EBC till 1/4 dvs runt 4-5 EBC (realtivt ljusgult).

Se värdena som cirka värden, inte extakta, men det borde räcka för att ge ett hum om färgen.
Till exempel humlet kommer att ge ett färgbidrag som påverkar färgen att bli mörkare.
Sedan kommer kokning i en timme med humlet också att göra att ölet mörknar.

Sv: Maltextrakt?

Tackar!, man blir ju lite konfunderad när man läser räcker till 20-25l öl,det blir ju en stor skillnad mellan dom i OG.

Vill ju ha ett öl som är ca 5,2-5,5% tror jag kom fram till ca22 total vätska för att upp nå det.