Maltkorn?

Är det någon som vet var man kan köpa maltkorn om man vill mälta själv? Jag finns i Växjö, Småland.

2 Senast ändrad av svensson.lu (2007-08-13 21:52:18)

Sv: Maltkorn?

Jag har läst på andra forum att folk som köpt foderkorn från granngården, men jag vet inte hur bra det är för öl.
Ett annat alternativ är om du känner nån bonde som odlar korn för dryckestillverkning. Jag har två jobbarkompisar som har släkt som odlar. Tyvärr gör de inte det varje år.
Hör gärna av dig om du hittar nått för jag är också intresserad.

Jag har tillgång till ca 800 ton maltkorn av sorten prestige. Kan eventuellt fixa några kilo till intressenter i Lundaområdet, skåne. Själv är jag på jagt efter humleplantor, så om någon sitter på lite roliga sorter där så är jag intresserad. Kanske lite fel årstid för det nu, men det blir väl vår igen så småningom smile

För tillfället gör jag ett litet experiment i budgetklassen: jag försöker mälta korn från Saltå kvarn, sådant man kan hitta i närmsta livsmedelsbutik.
Antagligen blir jag tvungen att blanda upp den resulterande malten med "riktig" malt eftersom Saltå kvarn skrubbar bort skalen, något som kan ställa till det vid lakningen.

Nästa gång jag mältar får det bli med bättre råvaror, dojlas förslag låter inte så dumt...