Malt krossning

Hej Bryggare kollegor.

Jag har som en del andra köpt Humlegårdens Maltkross och använt den för första gången. Den fungerar väll i och för sig bra men jag har några funderingar som jag hoppas få hjälp med.

När jag försöker krossa malt (Pale Ale Malt) så körde jag i två steg. Första stegat hade jag 2mm mellan valsarna och det gick bra. Sedan försökte jag att gå ned till 1mm mellan valsarna. Och då blev det besvärligare. Den valsen som inte har drivning slirade hela tiden. Var rent ut sagt struligt att köra. Jag var tvungen att gå tillbaka till 2mm och köra en gång till. Och lät det vara bra med det. Detta ledde till att jag fick sämre utbyta än vad jag är van vid då jag använt färdigkrossad malt.

Fins det något trix hur man skall få krossen att fungera bättre?
Och fins det någon erfarenhet vad man skall ha för minsta avstånd mellan valsarna vid sista krossningsomgången?

Tacksam för svar av den samlade Humleblads expertisen ;-)

/Rune

Sv: Malt krossning

Hej
Jag brukade förut låna en kvarn med en drivande vals och en som bara följer med.
Jag antar att det är något liknande du har.

Från början gick det alltid bra.
Någongång då och då så började den slira, då fick man ruska till den lite så fungerde den igen.
Den försämrades dock från gång till gång och till slut så fungerade den dåligt.

Efter en undersökning visade det sig att problemet var att den medföljande valsen inte följde med, detta berodde på att valsen gick för trögt.
Efter rengjörning och mycket försiktig smörjning av lagren så gick den lätt igen och den fungerade mycket bättre.

Vad jag mins så var det aldrig ett problem att mala "för fint".
Sällan eller aldrig  behövde man mala två gånger.

Du kanske vill mala finare än vad jag brukar göra.
Jag mal så grovt som möjligt men ser till att inga okrossade korn slinker igenom.
Det brukar vara lagom för mig.

Jag har inte testat om verkningsgraden skulle öka om jag krossar finare. Några procents skillnad skulle inte göra något för mig.
En finare krossning leder till att man måste recirkulera mycket mer innan vörten blir klar vid lakningen.

Hälsningar
Kjell

hej

har funderrat på at köpa den där maltkvarnen från humlegården, men när ni nu säger det blir strul blir jag tveksam. tycker ni att kvarnen är värd sitt pris?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Hej!
Mitt inlägg ska inte ses som kritik mot humlegårdens kvarn.
Det är inte samma kvarn som jag använde förut och den var heller inte så dålig att jag skulle avråda någon att köpa den.

/Kjell

Toppen kvarn tycker jag! Krossar till kok kaffe storlek funkar bra!

Janne E

En öl klagar aldrig!;)

Jag kan inte bestämma mig för stragegi, jag undrar hur stor humlegårdes kross är monterad, dvs med tratt och skiva? Jag antar att man inte orkar montera isär den mellan gångerna?

Jag har inga jättestora krossbehov, och jag vill inte köpa på mig något som blir klumpigt?

Någon som vet vad yttermåtten på alltihop monterat är? Framförallt skivans mått och höjden på trattkonstruktionen? Går tratten att ta bort utan att skruva?

/Fredrik

Jag har konstaterat så pass mycket att min kaffekvarn duger utmärkt till karamellmalt och annat "småkross" men duger inte till att krossa basmalt. Det tar för långt tid + att det blir inget skal alls kvar. Så antingen måste jag köpa färdigkrossat, eller fixa en kross. Men blir det för bökigt och klumpigt att krossa så är det inget alternativ heller.

Lagringen är också en grej. Det känns mer hygieniskt att lagra okrossad malt än massa mjöl om man ska köpa en säck.

/Fredrik

Humlegårdens "egna" kvarn är enligt mig kalas. Nog för att jag är en prylbög som skulle köpt den mest påkostade crankenstein modellen om den varit tillgänglig då.

Just nu kör jag bara en del mäskning vilket gör att jag inte behöver beskymra mig alltför mycket över utbytet. Dock ser malten perfekt krossad ut om jag först kör 2 mm och sen minskar till 1.3 - 1,5 beroende på malt. Om det ändå fastnar och bökar ökar jag bara lite i taget. (lite bök blir det men man vänjer sig vid handgreppen och får erfarenhet om vad som funkar med tiden)