Gryta

Tjenare

Tänkte ta och köpa mig en större gryta nu, funderar på en 20L, 32cm diameter, 26cm höjd.
Nu är jag inte så kunnig på det där med värme och allt, klarar en vanlig glashäll/keramik spis att värma en sådan till fullt kok? Plattan på spisen är vara 22cm diameter.

Någon som har erfarenheter eller kunskap i ämnet?

Sv: Gryta

Hej du

Har själv en 25L gryta som jag har kokat på en glashäll. Tyvärr verkar i alla fall inte min glashäll tåla det långa koket, elektroniken i hällen gick sönder pga av den värme som spred sig i hela hällen. Lyckligtvis var det inom garanatitiden:-)
Efter denna lilla olycka har mion bryggning legat på is, men nu har jag investerat i en elgryta, så jag hoppas att det ska gå bättre

Sv: Gryta

Jag kokar med en isolerad 36L gryta och det går väl nätt och jämt på min glashäll.
Mätte upp effekten till 1,7 kw och den räcker väl till mina 20-25 L som det bukar landa på, men det blir inga kraftiga kok.
En 20L gryta med en kanske 16L skulle nog inte vara några problem för min spis iaf.

Sv: Gryta

Jag har en sådan där Elektrolux skräp med glaskeramik häll. Den fungerar inte alls. Det är bra wattal på plattan men det är en termostat som slår av hela tiden så det blir bara sjudande i stället för stormkokning och det går ju inte att använda.

Efter en del exprement så har jag en elgryta och den är jag verkligen glad för.

Sv: Gryta

Skål skrev:

Det är bra wattal på plattan men det är en termostat som slår av hela tiden så det blir bara sjudande i stället för stormkokning och det går ju inte att använda.

Det är samma som för mig antar jag. Har funderat på en gasbrännare, men iom att jag bor i lägenhet och inte har balkong så kan jag inte förvara gasolen.
Har även sett en liten 2 plattors (1000+1500 W) elspis på Coops byggvaruhus i Växjö för ett par hundralappar. Det kanske blir nått sådant så länge.

Sv: Gryta

Ja man behöver 2 tuber så det inte tar slut mitt i koket.

Sådana där plattor är tyvär inte så bra dom heller.

Det brukar vara att man ställer temperaturen med dom och inte effekten. Det gör att det även på dom sitter en termostat som slår från !

Sedan är dom lite veka så dom tryks ihop under grytans tyngd.

Köpte en på Elgiganten på 2200 W som såg bra ut. Testade den när jag kom hem med en gryta och vatten. Det kom inte i gång riktigt kok och den vart lite snett ihoptrykt. Så Elgiganten fick tillbaks den.

Kanske kan det gå om man bygger om pådraget så det inte är en trmostat som reglerar effekten. Men det kan alldrig jämföras med en elgryta där allt är en stabil enhet och botten i grytan utgör värmeelementet så det inte skall till extra kontakt överföring av värmen.

Skulle nästan rekomendera att spar pengarna för en gryta och plattor som inte fungerar så bra, utan gå direkt på en elgryta, det är inte så mycket till som du behöver lägga ut till och då har du ordentliga grejer. Pengarna för grytan och plattan är ju ändå bortkastade när du köper en elgryta senare.

Sv: Gryta

Jag har en elgryta men tycker den är fruktansvärt otymplig när man bara skall göra ex 10-15L dessutom fyller den några andra funktioner jag har behov utav. Ska kolla upp spisen sen får vi se hur det blir. 10L klarar den iaf att koka utan problem (22cm diameter)

Sv: Gryta

Jag kokar lite över 20 liter i en stor gryta på glashäll och det går bra. Spisen är rätt ny, hoppas man inte pajar den. Är det ingen som prövat att koka över öppen eld, en riktig brasa borde väl göra susen. Man kan ju justera höjden om det blir för varmt. Grannarna får man väl förvarna. cool

Sv: Gryta

Jag brukar elda i en gammal pannmur när jag kokar.
Det blir ett rejält kok men jag måste passa elden hela tiden och elda med kaffeved för att få ordentlig fart på det.
Det blir lätt stressigt när man har dessutom har ett slagfält till kök att röja och humlegivor att hålla rätt på. Min bror hjälpte mig för några bryggder sedan och högg sig själv i fingret när han skulle hugga ved, sånt slipper man med glashäll.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Sv: Gryta

Nu är det väl snart skatterabatt på hushållsnära tjänster. Du kan väl hyra in någon som är flinkare med yxan än brorsan.

Sv: Gryta

En sak att tänka på när man kokar på en spis med glashäll är att vara jäkligt noga med att direkt torka bort vört från hällen om det kokar över. Annars bränner sockret fast och det bildas små, små gropar i glaset. Inte snyggt tyckte hustrun när hon upptäckte det.

Sv: Gryta

På glashäll så köp rakblad och och använd de som skrapa, funkar skitbra på fastbrända grejjer och repar heller inte. Fins speciella skrapor med.