1 Senast ändrad av Arakun (2007-08-19 08:38:08)

APA med Cascade & Simcoe

Så kom då äntligen dagen då vi bryggde vårt första helmäskade öl. Jag har länge velat brygga en amerikansk pale ale och eftersom jag redan börjat tröttna på Cascade så valde jag att kombinera den med Simcoe som jag har hört mycket gott om.

Specifikationer
Namn: Karve Pale Ale
Typ: Amerikansk Pale Ale
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1,049
Slutdensitet: 1,009
Beska: 60 IBU (Tinseth)

Ingredienser
4000 g Pale Ale-malt
250 g CaraPils
250 g Vetemalt
100 g CaraAmber
50 g Crystal-malt

30 g Simcoe 13,2% (60 min)
10 g Simcoe 13,2% (20 min)
10 g Cascade 6,0% (20 min)
20 g Simcoe 13,2% (5 min)
20 g Cascade 6,0% (5 min)
15 g Simcoe 13,2% (torrhumla)
15 g Cascade 6,0% (torrhumla)

Safale-US56

Procedur
Mäskade vid 65° i 15 liter vatten i 60 minuter.
Lakade ur en andra gång med 10 liter.
Vörtkok i 90 minuter.

Till mäsk- och lakkärl använde jag mig av lösningen med en kylväska som försetts med kran och aluminiumnät. Det var otroligt smidigt! Enda problemet var att jag fick rätt lågt utbyte; bara 66%. Dels samlade jag upp mindre vört än beräknat, dels kokade det bort mer vatten än beräknat. Som tur är hade jag siktat relativt högt (80% hade gett 1,059) och valde därför att spä vörten en aning efter koket.

Så vad kan jag tänka på nästa gång; utom att använda mer lakvatten?

2 Senast ändrad av Arakun (2007-08-11 23:33:50)

Sv: APA med Cascade & Simcoe

Tappade upp APAn på flaska idag. Densiteten landade på 1,009. Jag vet inte riktigt om det är jästen eller det faktum att vi helmäskade som jag har att tacka. Färgen är gulorange och ölet ser redan nu ganska klart ut. Humlearomen är gudomlig med antydan av fläder, apelsin, ananas och druvor. Som vanligt är jag mycket spänd att se hur det kommer att utveckla sig; jag tror det blir ett höjdaröl. smile

Utbytet brukar ofta hålla sig runt 65-70% tycker jag, det är bara ibland jag lyckas extra bra och kommer upp högre. Lite mer lakvatten skulle kanske hjälpa men viktigare är lång mäskning vid rätt temperatur. Speciellt tror jag problemet ligger i att temperaturen varierar mycket i mäskkärlet.

Jag tycker ditt recept ser spännande ut. Det vore kul att höra hur du tycker den smakar.
Om du har lust skulle vi kunna byta några flaskor, jag antar det går att skicka med posten.

Det kan jag tänka mig. Vilket är bästa sättet att skicka flaskor? Hårt paket med mycket bubbelplast? Om du kan ge dig till tåls några veckor så kan du få en smakbedömning först (så att de inte helt plötsligt smakar eld och sura galoscher).

Ska definitivt testa den här smile

Öl, livets källa till lycka.