1 Senast ändrad av boppen (2007-08-05 19:48:43)

Porterrecept

Hallå!

Tänkte beställa lite grejer nu när webbshoppen är öppen igen, dels lite jäst så jag kan köra en bryggning här i veckan (bryggde för en månad sedan ungefär och allt gick bra, förutom att jag nu upptäckt att luckan till corneliusfatet tydligen fått sig en känga vilket innebär att all koldioxid åkt ut, och luft åkt in ... så nu står jag utan öl i baren sad

Men det var inte det jag tänkte fråga om, jag var ju otroligt sugen på att brygga en porter senare i höst nån gång! Kikade lite i receptdatabasen på shbf och hittade följande;

Vinterporter av Johan Schultz
80 liter (jag skalar nog ned till 20-25)

20 kg pale ale
2 kg mörk karamell
1,9 kg chokladmalt

100g Northern Brewer 10.0% 70 min
30g EKG 6.3% 55 min
70g EKG 6.3% 10 min

BC 1028 London Ale

Vad tror ni? Inte så mycket ingredienser vilket tilltalade mig ;-)

Eller är det någon som har en annan god porter ni tycker jag borde köra som första försök?

Dock såg jag att jag inte längre kan förlite mig på att bara köpåa krossad malt så jag lär nog slå till på en 8301 Maltkross.

/Boppen

Sv: Porterrecept

Vinterportern ser ut att bli en rejält stark öl med en densitet på 1,080-1,090. Jag skulle personligen skalat ner mängden malt det en smula samt använt en mindre andel karamellmalt.

Jag har suttit och skumläst en del i Ray Daniels 'Designing Great Beers' nu i sommar. Baserat på den så har jag satt upp några grovt tillyxade riktlinjer. Nu har jag inte bryggt nån porter (än) men däremot en stout och jag tycker riktlinjerna känns rimliga.

Porter
75% pale ale-malt, 10% münchner-malt, 5% crystal-malt, 5% chokladmalt, 5% svartmalt

Brown porter
75% pale ale-malt, 10% münchner-malt, 5% crystal-malt, 10 % chokladmalt

(...samt eventuellt lite rostat korn eller rökmalt.)

Sv: Porterrecept

Hallå!

Okej, så här nånting tänke jag mig ...
25 liter

3,9kg Pale Ale 1170
0,6kg Crystal 156
0,6kg Choklad 156
0,3kg Münchener 90
0,3kg Svartmalt 90

Förhoppningsvis hamnar jag nånstans kring 50-55Ö

Jag tänkte humla lite med EKG 4,8% och sika på 30BU.

Kan det vara lämpligt tro?