Specialmalt

Tänkte att jag skulle prova följande recept (se nedan). Först skall jag dock roa er med en dum fråga. Specialmalten. Jag antar att den (endast) skall krossas och sedan läggas i tillsammans med maltextrakten. Antar jag fel då? Bäst att fråga så att jag inte gör något förhastat.

American Pale Ale
maltextrakt
4,0 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
specialmalt
167 g Thomas Fawcett crystal malt
bitterhumle
28 g Nugget 11,4% alfasyra
(eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
19 g    Perle
aromhumle
37 g Cascade
jäst
BC 1056 American Ale

Sv: Specialmalt

Specialmalten bör väl egentligen mäskas på normalt vis, med diverse raster. En rast på runt 68 grader C bör väl räcka, i minst 30 minuter eller något. Och sedan laka det osv. Men detta är väl mest om man bryr sig om sockerarterna och vill göra 'rätt'.

Men det är många som inte bryr sig om det när de brygger 'hybrider', tror ett enklare sätt är att koka specialmalten för sig (i mindre panna) och sedan sila/laka den och hälla den vört som bildas i vattnet tillsammans med maltextraktet och sedan koka det som vanligt. Specialmalten är ju oftast av någon rostad sort och är väl egentligen endast med som smakgivare. Jag skulle inte koka specialmalten tillsammans med extraktet, mest för att det är mycket mer vätskemängd och blir lite mer ohanterligt när man ska sila den. Sedan vill man ju minimera hanteringen av vörten efter kokning.

Du måste naturligtvis krossa malten för att få ut de ämnen du vill ha.

3 Senast ändrad av butjo (2007-08-01 20:02:40)

Ok, tackar för infot.

Ninjaedit: Nu ser jag att det hela beskrivs i kapitlet som kommer efter extraktbryggning i boken jag har (slutade läsa efter extraktbryggning) eller här för den delen. Det klarnar.

Jag kör i regel alltid partial mash, dvs specialmalt och maltextrakt.  Jag brukar mala specialmalten och låta den dra i 65-69 gradigt vatten i en timme, innan jag silar ifrån och "lakar" med ytterligare några liter 68-gradigt vatten. Därefter blandar jag i lakvatnet med maltextrakten och eventuellt ytterligare några liter vatten för vörtkoket.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.