Desinificera maltkvarn

Torkade ren min maltkvarn med disktrasan efter att jag använt den, det skulle jag inte gjort. All öl jag gjorde därefter jäste fel. Kom på att det måste berott på det här med disktrasan, så hur skall man desinificera en maltkvarn undrade jag. Jo jag tog en helt ny målarpensel och penslade kvarnen med T-röd, därefter sköljde jag av den med vatten. Faktiskt så funkade det, för min senaste bryggd blev perfekt.

Sv: Desinificera maltkvarn

kul att det blev bra men kan det verkligen ha nån betydelse
ja menar eftersom man kokar vörten efteråt så blir det ju sterlit

men å andra sidan så brukar disktrasor lukta skunk så ja kan förstå
din misstanke .. smile

spover skrev:

kul att det blev bra men kan det verkligen ha nån betydelse
ja menar eftersom man kokar vörten efteråt så blir det ju sterlit

men å andra sidan så brukar disktrasor lukta skunk så ja kan förstå
din misstanke .. smile

Jag misslyckades 3 gånger på raken, vilket jag aldrig brukar göra annars. Det enda andra jag ändrade på till den här bryggningen var att byta humle. Kommer inte ihåg vad jag hade för humle innan, men nu körde jag på fuggle.

Kanske disktrase bakterierna är ovanligt sega eller så fastnar de på grytsidorna ovanför mäsken och klarar sig.

Jag känner en som tappade ner disktrasan i vörten och jag tror det var efter koket med, under kylningen. Det blev inget fel på den ölen men det finns nog olika bakterier i olika disktrasor. Men jag har svårt att se dem överleva koket.

Blev det sedan en del av receptet att tappa disktrasan i vörten?  lol

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Nah, men de döpte om det färdiga ölet till tvättlappen eller något liknande har jag för mig smile