Utmaning-komplettera receptet!

Finnes:
2 liter Muntons light (flytande maltextrakt)
chokladmalt
ljus karamellmalt
American Ale (WYeast 1056)

Humle (Northern Brewer 11 % (?) samt Fuggle)

Utmaningen består i att
1. Finna ut proportionerna mellan malterna och humlen (ev. komplettera med ingredienser för att få fram en god bira) samt
2. Gissa OG / FG för brygden.

(Som ni förstår söker jag ett gott recept på flytande extrakt. Jag har läst att Bo (Techno) inte gillar de flytande extrakten, men nu har jag köpt en sån burk så jag testar igen. Själv gillar jag SamAdams brown ale, Staropramen dark. Dessa borde väl ligga inom räckhåll, men jag behöver justera malt/humle till ngt vettigt...)

Ok, tack och lycka till
/David

Sv: Utmaning-komplettera receptet!

Som delmäskare känner jag igen mig, Kaggen.  Jag utmanar:

Typ: Kaggens Portugisiska Brown Ale
Mängd 10 liter
Est OG 1.055
Est FG 1.012

2 liter Muntons Light LME
150gr Crystal Malt 55L
100gr vetemalt
80gr chokladmalt
50gr ljus karamellmalt
25gr rostat korn

15gr Northern Brewer - 60 min
15gr Fuggle - 15 min
10gr Fuggle - 5 min

Den blir nog smakens!!!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hallå igen- kul att få lite respons!

Jag sitter med "Ljus karamellmalt, 7-12 grader EBC", dvs jag saknar Crystal Malt 55L, vetemalt samt rostat korn.

Jag behöver alltså KajsaWarg:a ditt recept något.
Vetemalten kan man ju ersätta m vit sås på vetemjöl, men Crystal55 samt rostat korn vette tusan.

Eller ska jag pinna iväg och handla lite till ?

David

Hej David,

ja, vill du bara använda det du har tillgängligt hemma av specialmalter, dvs ljus karamellmalt och choklad malten, vete tusan vad du får egentligen.  Någon form av primitiv(?) Pale Ale skulle du ju kunna göra, men generellt sätt ser jag bara en vettig använding av ljus karamellmalt när man brygger lageröl.  Och chokladmalt bara för sig själv, utan mörkare karamellmalt/crystal malt, är jag inte säker på hur det blir?  Crystal malt är nog ett måste, alternativt cara-munich.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hallå igen!

Tack så  jättemkt - då tar jag och köper lite mörkare Crystal Malt också. Ska sätta igång i veckan. Eller nästa smile

Det finns inga måsten om du frågar mig, man vet ju inte hur det smakar innan man provat det.
Pale ale med ljus karamellmalt blir fint tycker jag och jag skulle nog kunna slänga i lite chokladmalt eller rostat korn i det med, men väldigt lite då (1-2%). Om inte annat kan man ju se det som ett experiment.

7 Senast ändrad av cmbellman (2007-05-21 10:08:43)

Hallå! Jag hade 15g chokladmalt i min senaste APA (3kg pale malt). Det blev en god smak med lätt touch av rostat och härligt röd färg.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jag har haft planer på att prova det med men när jag gör mina halvmörka APAs så blandas det oftast i lite mörk karamell eller munchner istället.

9 Senast ändrad av cmbellman (2007-05-21 15:06:25)

Jag hade lite mörk karamellmalt också. Det är ölet jag skrev om i gelatininlägget och där framgår färgen rätt bra.

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1213

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]