Brinkens Belgodubbel
Hejsan,
äntligen fick jag mina feta över några flaskor Brinkens Belgodubbel på bolaget och jag har precis öppnat min första med förra årets SM-vinnare. Jag har suktat efter Belgodubbeln länge så jag är riktigt uppspelt. Jag utger mig verkligen inte att vara en dommare, men jag har druckit tillräckligt mycket öl i mina dagar för att ha en mening - den tänkte jag dela med mig.
Färg/Utseende: väldigt blek för att vara en dubbel i mina ögon, röd ton snarare än en mörkbrun. Skummet fösvinner fort, men lämnar efter sig en slöja.
Arom: luktar hembryggt öl, rostade toner, fenol och mörkchoclad. Väldigt försiktig arom, ingen humle.
Smak: god. För mycket brunmalt/ambermalt för att vara en "belgisk" men mustig. Klassisk abbey jäst i smaken, fenoler och torr avslutning.
Sammanfattning: lite för mycket hembryggd för min smak, och för lite belgisk dubbel. Till att börja med en besvikelse, men ölen växer. Den är annorlunda och har intressanta toner ab malt i smaken. Men saknar i mitt tycke sötma och humle för att få mer än 3 av 5. Svag 3:a.
Vad tycker andra som provat belgodubbeln? Kul att en hembryggd öl kan köpas på bolaget, kul också att den smakar hembryggt. Men i mitt tycke smakar nog "äkta" dubbel bättre. Men ändå!