Brinkens Belgodubbel

Hejsan,

äntligen fick jag mina feta över några flaskor Brinkens Belgodubbel på bolaget och jag har precis öppnat min första med förra årets SM-vinnare.  Jag har suktat efter Belgodubbeln länge så jag är riktigt uppspelt.  Jag utger mig verkligen inte att vara en dommare, men jag har druckit tillräckligt mycket öl i mina dagar för att ha en mening - den tänkte jag dela med mig.

Färg/Utseende: väldigt blek för att vara en dubbel i mina ögon, röd ton snarare än en mörkbrun.  Skummet fösvinner fort, men lämnar efter sig en slöja.

Arom: luktar hembryggt öl, rostade toner, fenol och mörkchoclad.  Väldigt försiktig arom, ingen humle.

Smak: god.  För mycket brunmalt/ambermalt för att vara en "belgisk" men mustig.  Klassisk abbey jäst i smaken, fenoler och torr avslutning. 

Sammanfattning: lite för mycket hembryggd för min smak, och för lite belgisk dubbel.  Till att börja med en besvikelse, men ölen växer.  Den är annorlunda och har intressanta toner ab malt i smaken.  Men saknar i mitt tycke sötma och humle för att få mer än 3 av 5.  Svag 3:a.

Vad tycker andra som provat belgodubbeln?  Kul att en hembryggd öl kan köpas på bolaget, kul också att den smakar hembryggt.  Men i mitt tycke smakar nog "äkta" dubbel bättre.  Men ändå!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Brinkens Belgodubbel

Brun, disig med lätt skum. Doft av mjuk pepparkaka. Söt, sur och rejält träig smak med viss antydan till mörkrostad malt. Känns tunn och har en obehaglig eftersmak; lite som doften hos en surdeg på råg och svagdricka. Betyg 1/5. Tyckte den smakade rätt illa. En riktig besvikelse.

3 Senast ändrad av Thorim (2007-05-11 22:02:54)

Jag föredrar enkelt öl och svagöl, men jag tyckte inte belgo dubbel smakade illa, tyckte bara att den hade för stark/intensiv smak. Det finns iofs mycket godare sorter av dubbelt öl, men misslyckad skulle jag inte kalla den. Värd att prova.

Ett tips kan vara att ställa undan flaskorna några månader så att ölet får tid att utveckla sig.
Ölet är väl rätt ungt antar jag.

Kenneth,

tror att den bryggdes i februari eller nått sånt.  Det kan nog vara en god idé och ge dom ett par månader till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jga tyckte den var helt ok, men jag är övertygat att den hembryggde versionen är mycket bättre. Men visst, den är väl ung och lagring kan göra det bättre helt klart.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag köpte två flaskor för att kunna lagra den ena - kanske ända till hösten om det blir en solig sommar. Hoppas att jag ska hinna ändra uppfattning om det här ölet.