Jäsningen färdig?
Jag håller på att göra min första "riktiga" bryggning. En ale, som just nu står och jäser i ca 20 grader, rumstemperatur. Jag kokade i lördags kväll, och jäsningen kom igång bra, ca 1-2 "plopp" i sekunden på söndag förmiddag...
Nu är det ca 1 plopp per minut, så det håller väl på att avmattas.
Nu till frågan:
Hur lite skall det ploppa för att det skall anses färdigt? Hur länge kan det stå, innan ölet tar smak av jästen? Jag jäser i plasthink, så jag kan inte riktigt se hur det ser ut...
Jag tänkte tappa det på flaskor direkt.
Jonas
Ps.
Med plopp avses luft genom vattenlåset i jäsröret. Vet inte vad den gängse bryggeritermen är! ![]()
Ds.