Jäsningen färdig?

Jag håller på att göra min första "riktiga" bryggning. En ale, som just nu står och jäser i ca 20 grader, rumstemperatur. Jag kokade i lördags kväll, och jäsningen kom igång bra, ca 1-2 "plopp" i sekunden på söndag förmiddag...
Nu är det ca 1 plopp per minut, så det håller väl på att avmattas.

Nu till frågan:
Hur lite skall det ploppa för att det skall anses färdigt? Hur länge kan det stå, innan ölet tar smak av jästen? Jag jäser i plasthink, så jag kan inte riktigt se hur det ser ut...
Jag tänkte tappa det på flaskor direkt.

Jonas

Ps.
Med plopp avses luft genom vattenlåset i jäsröret. Vet inte vad den gängse bryggeritermen är! smile
Ds.

Sv: Jäsningen färdig?

Det ser för mig ut som en fin jästid.

Det är ingen panik att tappa om! Du verkade ha ju fin och fräsch jäst så det är ingen fara.

Bubblingen kan vara ett jättebra verktyg, men det gäller att se upp då förändringar i lufttryck och temperatur påverkar bubblingen. Jag brukar ta genomsnitt och hålla koll på trenden, fluktuationer i trenden beror ofta på lufttryck eller temperaturer. Det är den långsamma trenden man ska tittat efter. Tiden mellan två bubblor varierar slumpmässigt men den långsamma trenden är ofta rätt stabil.

Jag brukar låta det ligga kvar i primärhinken åtminstone tills det är minst 4 minuter mellan bubblorna. I sekundären får det sedan sitta tills det har klarnat skapligt. Ofta minst en vecka, men ibland mer beroende på jästen. Forbidden fruit tog flera veckor, uppåt en månad, efter primären att klarna då den är väldigt pudrig.

Du kan gott låta den stå längre. Du kan ju kolla till helgen om det bubblar mindre då. Jag tror det är bättre tappa om ett par dagar senare än ett par dagar för tidigt.

Om du inte kör sekundärkärl så kan de gott stå tills den klarnat helt. När det är helt klart, så pluppar det inte alls.

Det låter lovande! smile

/Fredrik

Sv: Jäsningen färdig?

Det låter ju bra! Då är det väl snart dags att börja sätta flaskor i ugnen!
Tack för hjälpen!

Jonas