Hoegaardenkopia
Ska till att fösöka få till en Hoegaardenliknande öl och funderar på ingredienserna.
Har för mig att det ska vara 50% pilsnermalt, 45% omältat vete och 5% havre men av de 6 recept som finns i receptbanken är det ingen som har ovan proportioner eller så ingår vetemalt osv.
"Ulfards White WIT" verkar ju ganska lovande men jag tycker det verkar lite konstigt med både vetekross och vetemjöl, och varför ha i vetemalt?
Skulle det bli bra att endast använda 50% pilsnermalt, 45% omältat vete och 5% havre och strunta i syrarasten?
Hur viktig är syrarasten för att få den speciella Witsmaken??
Många av recepten i receptbanken har massor av raster och inte sällan en proteinrast, vad är motivet med en sådan när en Wit gärna ska vara lite disig?
Om jag hittar puffat vete måste då havregrynen förklistras? Funkar det bra med vanlig havregryn så som hittas i mataffären?
Om jag inte hittar puffat vete, skulle det fungera att förklistra vetemjöl i några liter kokande vatten i 5 minuter?
Å just ja, viktigaste frågan: var hittar man koriander i okrossad form? Jag har ringt både till konsum och ICA:s kundtjänst och de har ingen aaaning.