Jästemperatur

Hallå!

Jag har gjort mina två första helmaltsbryggningar i helgen, och jag gjorde det ganska "enkelt" för mig då jag använde mig av Infusionsmäskning i båda fallen. Det jag dock inte tänkt på eftersom jag flyttat till en ny lägenhet och inte bryggt här på sommar halvåret, är att temperaturen för jäsningen ligger på 23 grader mot 19 grader då jag tidigare bryggt mina extrakt öl. Är det något speciellt jag behöver tänka på?  Jag använder mig av torrjästen us 56 och har bryggt två brittiska aletyper.

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: Jästemperatur

Bär du jäsar vid högre temperatur bildas det fler estrar och då blir dina öl mer fruktiga. See dock upp för att använda jäst som klarar åtminstone upp til 22-23 grader då borde det bli bra.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

3 Senast ändrad av AndyKaz (2007-05-07 10:02:39)

Den jäst jag använt klarar upp till 24 grader

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

då är det inget problem smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH