1 Senast ändrad av mw (2007-05-02 11:54:59)

Stilren Irish dry

Ska försöka få till en Guinnessklon efter ett antal stouter som blivit lite väl mastiga för mina öldrickande vänner.

Om jag nu accepterar att anstränga mig lite extra för att få till den där mjuka, nästan tunna men härligt drickbara stouten som jag tycker guinness är, vilka råd har ni då att ge?

Vad jag förstår gäller det att inte knöla till det med andra maltsorter än palealemalt, rostat korn och orostat korn. Och förstås rätt jäst då.

En snabb titt i shbf´s receptbank visar att många bryggare kör med pilsner-, vete-, cholkadmalt osv; om jag nu vill få ölen att smaka så likt Guinness som möjligt bör jag då avhålla mig från slikt?

Vad tror ni om rasttemperaturer, jästtemperatur, rastlängder osv osv

Alla råd mottages tacksamt!

MVH
Magnus

Sv: Stilren Irish dry

Jag tror att om du kallmäskar de mörka malterna och skippa svartmalt totalt så är du en bra bit på vägen.

Framförallt se till att hålla ner OG!
Någonstans mellan 1040-1044 inte mer!
Dessutom (beroende på bryggvattnet) ska du se till att pH inte drattar ner för långt.
Vattenbehandla med karbonater, gärna både kalciumkarbonat och natriumbikarbonat.

Mitt (vinnar)recept finns i SHBF:s receptbank.
Mata in "Stonehammar Stout" i sökrutan för "Ölnamn"

NinjaRövardotter skrev:

Jag tror att om du kallmäskar de mörka malterna och skippa svartmalt totalt så är du en bra bit på vägen.

Ok. Vad är det för fint som händer när jag kallmäskar?

Svartmalt hade jag inte tänkt befläcka min stout med utan bara rostat- och orostat korn, är det ngt annat jag glömt?

Kenneth skrev:

Framförallt se till att hålla ner OG!
Någonstans mellan 1040-1044 inte mer!

Låter som ett vettigt råd. Jag tror mig läst på NB att Guinness ska ha en OG på 1044.

Kenneth skrev:

Dessutom (beroende på bryggvattnet) ska du se till att pH inte drattar ner för långt.
Vattenbehandla med karbonater, gärna både kalciumkarbonat och natriumbikarbonat."

Jag har ju lyckan att bo på Upsalaslätten så jag antar jag har karbonater så det räcker, eller vad tror du? Iofs ska de till att sänka alkaliteten kontinuerligt här under en tid så det går inte att säga hur det ser ut precis nu.

Kenneth skrev:

Mitt (vinnar)recept finns i SHBF:s receptbank.
Mata in "Stonehammar Stout" i sökrutan för "Ölnamn"

Det var faktiskt ditt recept jag började med att titta på iom att du sagt att du vart extra nöjd med den batchen. Däremot misstänker jag att den hamnar litet utanför målbilden då du både använder chokladmalt och American ale jäst. Sedan undrar jag om verkligen Guinness använder Magnum?

Din FG hamnade också på 12Ö och det tycker jag låter lite högt [Guinness är ju ganska blaskigt] så kanske bör jag mäska längre än 60min eller lägre än 65C vad tror du om det?

Som du förstår är jag beredd att gå den extra milen för att få till en äkta clon [med det försöker jag absolut inte säga att Guinness skulle vara smarrigare än din stout, förmodligen är det motsatta sant, men jag vill se hur nära jag kan klona Guinness.]

MVH
Magnus

Jag använder inte chokladmalt utan "ljus chokladmalt" (Pale chocolate) vilket definitivt inte är samma sak.
Pale choc ger en mycket subtilare smak än vanlig chokladsmak.

Vattenbehandlingen är förstås beroende på hur mycket karbonater du har "naturligt" i ditt bryggvatten.
Som du skriver så har man börjat med att avhärda allt kommunalt vatten åtminstonde inom Uppsala stad/kommun.

Angående beskahumlet så spelar det mindre roll så länge som man håller sig till en neutral humlesort.
Magnum är utmärkt att använda som beskahumle eftersom den ger en ren och "snygg" beska utan en massa underliga bismaker/bieffekter.

Användningen av am. ale är också bara för att få stouten ren och snygg utan en massa fruktestrar.
Visst kan man invända mot det och hävda att man måste använda Irish Ale jästen, men personligen tycker jag att am.  ale fungerar utmärkt i en torr stout.

Trots det relativt höga FG på 1012 så upplevs inte ölet som "tungt" och sött.
Tvärtom så är den otroligt lättdrucken och slinker ner hos de allra flesta öldrickare även de som inte gillar Guinness.
Det blir en bra balans mellan beska,brändhet och restsötma som sitter perfekt.

Jag har bryggt samma recept 4 gånger med lite små variationer för att se om den går att få ännu bättre.
Varje gång har ölet blivit riktigt bra utom den gång när jag ökade mängden Pale Choc.

Om du vill ha ett lägre FG föreslår jag att du ser till att sänka OG ännu mer.
En fat/burk Guinness är bara på 4,2% volym om jag minns rätt.

Många hävdar att man ska ha med lite "surmäsk" alt. mjölksyra för att få fram den lite lätt syrliga karaktären som Guinness har. Jag vet inte om det är sanning eller myt. Personligen så tycker jag att syrligheten som finns snarare kommer från det rostade kornet.

Nu har jag sagt mitt.
Lycka till med dina försök till en Guinness klon.

En till grej när jag ändå håller på.
Ta och mät FG på en burk Guinness.
Jag har för mig att jag gjort det en gång men minns just nu inte vad det var.
På så sätt kan du räkna baklänges och få reda på vilket OG som den har.

8 Senast ändrad av mw (2007-05-03 09:51:09)

Många bra råd, inte minst vad gäller FG på köpeGuinnes, det var fiffigt !
Har dock några frågor till om du orkar :-P

Kenneth skrev:

Jag använder inte chokladmalt utan "ljus chokladmalt" (Pale chocolate) vilket definitivt inte är samma sak.

Vad ger då den ljusa chokladmalten? För det är väl så att Guinness inte använder sådant?

Kenneth skrev:

Användningen av am. ale är också bara för att få stouten ren och snygg utan en massa fruktestrar.
Visst kan man invända mot det och hävda att man måste använda Irish Ale jästen, men personligen tycker jag att am.  ale fungerar utmärkt i en torr stout..

Har du testat både Irishjäst och kommit fram till att Amjäst passar bättre? (har redan köpt Irish jäst) 

Kenneth skrev:

Vattenbehandlingen är förstås beroende på hur mycket karbonater du har "naturligt" i ditt bryggvatten..

Vattnet här innehöll (när jag ringde vattenkontoret,1 mån sedan):
Ca 90-110, Mg 8-15, Na 15-30, SO4 35-45, HCO3 280, dH 16, pH 7.4

Enl stoutriktvärdena i "Ölbryggning" är det lite lågt i Na och SO4 annars verkar det OK.
Bör jag justera?

MVH
Magnus

Den ljusa chokladmalten (c:a 1%) ger en "kryddning" till ölet, en lätt touch som lyfter fram lite maltighet och en mycket subtil smakton som är lite svår att beskriva i ord. Visst kan man kanske jämföra med en mycket svag chokladton som bara ligger i bakgrunden. Kanske kan man jämföra med Special B eller Caraaroma som Weyermanns malt heter.
Jag har inte den blekaste aning om receptet på Guinness, så man kan bara gissa vad de har i.

Pale choc är en av mina favorit "malt-kryddor" som jag stoppar i de flesta ales och stouts jag brygger.
Har även använt det i halvmörka/mörka lageröl med mycket trevligt resultat.
Jag bryggde även en dunkel weissen (mörk tysk veteöl)  med lite pale choc i, ölet blev mycket lyckat och omtyckt av alla som drack den.

Jag har provat Irish ale också till stout, men tycker att det ger aningen resterande diacetyl och fruktighet som jag tycker jag inte hittar i en Guinness. Am. ale är betydligt renare i smaken.

Ja, varför inte peta i lite vanligt koksalt (NaCl). Har inte tillgång just nu till hur mycket det bör vara för dig men jag brukar ibland dutta i ett gram eller så på 20-25 liter. Mer bör det inte vara. Angående sulfaten så kanske en liten gnutta gips (CaSO4) också inte är helt fel. Det ger en lite torr munkänsla som återfinns i många ales (och kanske även stouts).

Kenneth skrev:

Vattenbehandlingen är förstås beroende på hur mycket karbonater du har "naturligt" i ditt bryggvatten.
Som du skriver så har man börjat med att avhärda allt kommunalt vatten åtminstonde inom Uppsala stad/kommun.

Angående beskahumlet så spelar det mindre roll så länge som man håller sig till en neutral humlesort.
Magnum är utmärkt att använda som beskahumle eftersom den ger en ren och "snygg" beska utan en massa underliga bismaker/bieffekter.

Visst kan man invända mot det och hävda att man måste använda Irish Ale jästen, men personligen tycker jag att am.  ale fungerar utmärkt i en torr stout.

Trots det relativt höga FG på 1012 så upplevs inte ölet som "tungt" och sött.
Tvärtom så är den otroligt lättdrucken och slinker ner hos de allra flesta öldrickare även de som inte gillar Guinness.
Det blir en bra balans mellan beska,brändhet och restsötma som sitter perfekt.

Jag har bryggt samma recept 4 gånger med lite små variationer för att se om den går att få ännu bättre.
Varje gång har ölet blivit riktigt bra utom den gång när jag ökade mängden Pale Choc.

Om du vill ha ett lägre FG föreslår jag att du ser till att sänka OG ännu mer.
En fat/burk Guinness är bara på 4,2% volym om jag minns rätt.

Många hävdar att man ska ha med lite "surmäsk" alt. mjölksyra för att få fram den lite lätt syrliga karaktären som Guinness har. Jag vet inte om det är sanning eller myt. Personligen så tycker jag att syrligheten som finns snarare kommer från det rostade kornet.

Nu har jag sagt mitt.
Lycka till med dina försök till en Guinness klon.

Jag vet inte med draughten men i den originala guinness (Extra Stout) och särskild Foreign Extra Stout märks surmäsken (2% är surmäsk) med en speciall syrlighet som jag kännar igen från mina surdeger när jag bakar.

Jag har testat am. ale till stout (en Imperial Rökt Stout) och den är fin fin. Nu hållar jag på med en cream stout där jag användar irish. Jag återkommer med vad jag tycker.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH