Jag använder inte chokladmalt utan "ljus chokladmalt" (Pale chocolate) vilket definitivt inte är samma sak.
Pale choc ger en mycket subtilare smak än vanlig chokladsmak.
Vattenbehandlingen är förstås beroende på hur mycket karbonater du har "naturligt" i ditt bryggvatten.
Som du skriver så har man börjat med att avhärda allt kommunalt vatten åtminstonde inom Uppsala stad/kommun.
Angående beskahumlet så spelar det mindre roll så länge som man håller sig till en neutral humlesort.
Magnum är utmärkt att använda som beskahumle eftersom den ger en ren och "snygg" beska utan en massa underliga bismaker/bieffekter.
Användningen av am. ale är också bara för att få stouten ren och snygg utan en massa fruktestrar.
Visst kan man invända mot det och hävda att man måste använda Irish Ale jästen, men personligen tycker jag att am. ale fungerar utmärkt i en torr stout.
Trots det relativt höga FG på 1012 så upplevs inte ölet som "tungt" och sött.
Tvärtom så är den otroligt lättdrucken och slinker ner hos de allra flesta öldrickare även de som inte gillar Guinness.
Det blir en bra balans mellan beska,brändhet och restsötma som sitter perfekt.
Jag har bryggt samma recept 4 gånger med lite små variationer för att se om den går att få ännu bättre.
Varje gång har ölet blivit riktigt bra utom den gång när jag ökade mängden Pale Choc.
Om du vill ha ett lägre FG föreslår jag att du ser till att sänka OG ännu mer.
En fat/burk Guinness är bara på 4,2% volym om jag minns rätt.
Många hävdar att man ska ha med lite "surmäsk" alt. mjölksyra för att få fram den lite lätt syrliga karaktären som Guinness har. Jag vet inte om det är sanning eller myt. Personligen så tycker jag att syrligheten som finns snarare kommer från det rostade kornet.
Nu har jag sagt mitt.
Lycka till med dina försök till en Guinness klon.