Fatölsanläggning

Hejsan! tänkte jag skulle ställa lite dumma nybörjarfrågor som jag hoppas ni har svar på

Det är så att jag har tänkt att byggga in en Fatölsanläggning i min Husvagn
då är det 2 frågor som dyker upp:

1:Vilken fatkoppling skall jag köpa om jag vill Tappa Systemets 30Liters Carlsberg Fat?
2:sen om ngn har ungefärliga mått på ett sådant fat vore väldigt bra då jag skall bygga ett kylutrymme.
Har tänkt att använda en SodaStream Kolsyre patron som drivgas

Sen får ni jättegärna komma med övriga synpunkter allt mottages tacksamt!
Tackar på Förhand/David

Sv: Fatölsanläggning

Enligt Humlegårdens webshop ska du ha
---------------------------------------------
Fatkoppling bryggerifat typ Grundy
Produktnr:       8120
Passar till:       8737 8741

Beskrivning:
Fatkoppling för bryggerifat, typ Grundy. Kallas ibland T, "triangolo type". Passar bl.a. Carlsberg och Åbro fat. Inklusive slangnipplar 7 mm för gas respektive öl."
-------------------------------

Storleken på fatet vet jag inte.

Det är inte någon bra idé att köra med sodastream patron.
Den är för liten och tar snabbt slut.
Skaffa en ordentligt kolsyretub istället, jag lovar att du tröttnar på patronerna annars.
Dessutom verkar sodastream patronerna på väg ut, se annan tråd här på forumet

Nja jag skulle nog vilja invända. Om fatet redan är trycksatt så går det åt minimalt med kolsyra för att driva ut ölen. En soda stream tub kan då absolut vara ett smidigt val. Skulle dessutom någon koppling läcka så känns det kanske inte så farligt att 300g gas läcker ut jämfört med kanske 6kg...

Jag har frågat i min järnhandel där jag byter in mina 300-grammare och de uppger att jag är långt ifrån ensam med att komma med mina gamla tuber. Men det kan ju givetvis variera runt om i landet.

Dessutom är ju vi hembryggare såklart med och styr denna marknad... eller?

4 Senast ändrad av mw (2007-03-31 13:59:36)

Tjenare!
300g tuberna ger vissa fördelar. I.o.m. storleken så är det en smal sak att ta med sig fat, tub och kringutrustning till ex. en fest. Hade jag endast haft en stor flaska hade mina corneliusfat förblivit stationära.

Mitt råd är:
om du endast kommer tappa ölen från samma plats och du har gott om utrymme bör du köra med stor tub.

Om du är osäker hur du kommer använda fatet eller du kanske funderar på att köpa flera fat och ha de på olika ställen anser jag 300g tuben passar bättre som bassystem.

Utan att ha data på det så säger min praktiska erfarenhet att du minst kan tappa ur två 18L fat med en 300g tub, förmodligen tre stycken. Det betyder att du förmodligen i sämsta fall klarar dig på en flaska per fat och den billigaste fyllningen kostar 30 kr gången. (Har läst att tuberna rymmer minst 60L, om ditt fat rymmer 30L kanske nån kan räkna på hur länge tuben räcker vid önskat tryck.)

Tar tillfälle att fråga lite om sytråden och tryckfall etc. Har ca 1m nu och det är för kort, får nästan bara skum i glaset så har beställt 4m som borde ta bort hela skum-faktorn hoppas jag.
Frågor på det iaf, hur mycket öl ungefär ligger då i slangen? och hur stor är risken att den blir dålig etc om man bara tappar fatet var 3e dag ungefär?
Med sytråden måste man använda snabbkopplingar samt 2 bitar utav den "tjocka" ölslangen, spelar det någon roll för skumbildningen hur långa bitar utav den tjocka slangen man har på vardera sida eller kan man ta nån cm bara, alltså så kort som möjligt?
Kan nämnas att plastkranen används.

Med en innerdiameter på 3 mm och en längd på 4 meter ligger det drygt 1,1 dl öl i slangen. Kanske kan vara värt att tömma slangen mellan användningarna...

Det spelar ingen större roll hur långa bitar av den "tjocka" slangen man har i varje ända. Själv kör jag med kortast möjliga stumpar. Plastkran fungerar fin-fint.

Nej, det där blev ju fel....
Ovanstående gäller för en slang med 6 mm i innerdiameter.
För en 4 meter lång "sytråd" med 3 mm innerdiameter blir volymen i slangen knappt 0,3 dl.

Ah ok tack, tycker fatet med 1.7 inte borde skumma då iaf.
Du nämnde en intressant sak dock - Tömning. Hur tömmer man igentligen slangen utan att skruva bort kopplingen?

9 Senast ändrad av Skål (2007-05-02 03:55:58)

En co2 flaska läcker inte och det fins en ordentlig kran att stänga av med.

Har också dom små sodastrim patronerna för att få det lite mer transportabelt. Men det är ett riktigt skit. Dom läcker och kan vara toma när man skall använda dom. Varar inte speciellt länge.

Värt besväret att släpa med sig en stor riktig flaska. Då har man co2 och står inte där utan co2 när man behöver.

Skall du köpa öl på systemet? Anars rekomenderas jag Coneliusfat med kulkopling.