Hälla i jäsen i glaset.

Bläddrade lite i boken Michaels Öl och Mat.
Där stod det att i en del öl som veteöl och trappistöl så finns det jäst i botten av flaskan och att det är för att man ska ska upp den och hälla i glaset. Stod till och med att man skulle vända flaskan ett par gånger upp och ner innan man öppnade för att på så vis blanda ut jästen med ölet.
Mig veterligen är det bara med veteöl man ska hälla i jästen och det efter att ha hällt upp det mesta av ölet i glaset.
Man ska väl absolut inte göra det på t.ex. en trappistöl som har kolsyrats genom att det har jäst på flaskan?

Sv: Hälla i jäsen i glaset.

Gammla stans bryggeri hadde för ett par år sedan en öl jag bara mins som "färsk öl" där de med skrev på flaskan att den skulle vändas ett par ggr så jästen blandades ordentligt. Men tror bara det var någon sorts lager öl, mins inte så noga då jag inte gillade den alls.

Sv: Hälla i jäsen i glaset.

Det är nog lite olika det där, som med smaken alltså.  Orvalflaskan sägs ju vara utformad så att jästgrumset skall kunna stanna i flaskan, samtidigt har inte jag upplevt något osmakligt med att hälla upp hela flaska Orval i ett glas och dricka det (kanske är det bara lite sediment som stannar i flaskan?).  Vart jag ville komma var emellertid att man i belgien ofta häller upp abbey-öl genom att i princip vända hela flaska upp-och-ner för att få luft med i glaset - utan att då ta hänsyn till eventuellt jästgojs.  Däremot häller man ofta i Trappistölerna något försiktigt och låter i regel en skvätt vara kvar i flaskan - den får konsumenten själv välja om han vill hälla i glaset eller ej.  Efter att ha bott i Belgien i några år törs jag säga att ganska många häller i rubbet i glaset.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.