Grumligt öl
I slutet på mars bestämde jag mig för att brygga en lingonöl. Jag använde mig av batchlakning(?) så vörten blev väldigt grumlig. Efter jag hade kokat den så kylde jag den med is till ca 70c och hällde den i jäshinken som jag ställde ut i nattkylan. Dagen efter så var vörten helt klar och all druv låg snällt på botten av hinken. I min enfald så trodde jag att den skulle ligga kvar där och hällde i försatsen och ställde dunken varmt. Nu har ölet jäst klart och hinken har stått svalt i flera dagar. Till min stora besvikelse så har druven löst sig i ölet igen och faller inte ut. I vanliga fall bryr jag mig inte om ölet är lite grumligt, men denna gång skulle jag vilja få ett öl som även ser trevligt ut. Jag har inte dekanterat ölet mellan jäsning och klarning, det har aldrig behövts när jag gjort mjöd. Skulle dekantering hjälpa?
Jag hade i och för sig i några äpplen i försatsen för att kicka igång jäsningen, vilket brukar ge lite grumlighet, men så här extremt grumligt ska det inte bli.
Kan jag filtrera ölet på något sätt, utan att det hindrar kolsyrejäsningen? Vinfilter? Vilken storlek?
edit: stavfel