Protafloc

Hejsan, 

har en fråga angående Protafloc.  Jag har nu konsekvent använt Protafloc i mina vörtkok.  Eftersom jag på inrådan av min danske vän Jan kör 10-liters satser så sätter jag till cirka 0,25ml (dvs 1/4 kryddmått) Protafloc när det återstår 20 minuter kvar av koket.  Ändå tycker jag att ölen brukar bli tämligen grumlig och jag har svårt att förstå hur mycket Protaflocen åstadkommer.  Använder jag för lite Protafloc, eller har jag för höga förväntningar? 

Hur mycket Protafloc tillsätter andra hembryggare?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Protafloc

Jag har använt irish moss en gång och aldrig protafloc. Märkte ingen som helst skillnad med irish moss. Den jag fotade i gelatinposten är kokt utan klarningsmedel.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jag använder alltid Protafloc i min öl förutom till kolsvarta brygder. Tillsätter den när endast 5-10 minuter är kvar av koket till följd av ett tips jag hörde på The Brewing Networks radioprogram. Jag kommer inte ihåg detaljerna kring varför så sent i koket men det skulle vara bättre än att tillsätta det vid 20 minuter kvar. Nu använde de en produkt som heter Whirlfloc men vad jag vet så är det i princip samma sak. Jag brukar tillsätta ett knappt kryddmått till mina 13-14 liter, vilket är att överdosera en "aning", men det brukar fungera bra. Har även börjat experimentera med gelatin vid något tillfälle då jästen inte var speciellt flockulerande.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Överdosering av protafloc - vad medför det egentligen?  Om jag skulle tillsätta 1 ml (1 kryddmått) till 10 liter, spolierar det ölet?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.