1 Senast ändrad av Portugisen (2007-04-01 20:47:07)

American Amber Lager (á la Brooklyn Lager)

Efter att sista äppelträden beskurits hann jag med att mäska ihop en Amber lager, á la Brooklyn Lager.  Har längre funderat på ett recept som kunde fånga lite av det (nya) amerikanska lagerölet - fast amerikanerna själva kallar den Vienna.  I brist på kallt ställa att jäsa i, kör jag med California Lager.  Vi får se. 

Här är receptet.

Namn: El Chapultepec Denver Lodo Lager
Mängd: 10 liter
OG: 1.056
Est. FG: 1.016
Est. IBU: 36.5
Est. EBC: 26.4

Malts / Adjuncts
150gram Crystal malt 55L
120 gram Munich malt
50gram Caraamber, 80EBC
1000gram Bavarian Pilsner (flytande maltextrakt)
1000gram Muntons Extra Light DME (spraymalt)

60 minuters infusion av specialmalt i ca. 65C.

Kokmängd 7 liter
Koktid 60 minuter

Hops / Additives
20gram Hallertauer Mittelfrüh (pellets) - 60 minuter
10gram Perle (Pellets) - 60 minuter
20gram Spalt Select (whole) - 15 minuter
10gram Hallertauer Mittelfrüh (pellets) - 5 minuter

0.25ml Protafloc - 20 minuter
Jäst: Wyeast California Lager

Sen har jag tänkt att torrhumla 20gram Cascade under sekundärjäsningen.

Någon kommentar?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: American Amber Lager (á la Brooklyn Lager)

Det här var min lager som blev en ale.  Två försök med California Common smack packs gick åt skogen och efter 3 dagar "duttade" jag på Safebrew S-33 i stället.  Nu är primär- och sekundärjäsning avklarade och ölen omtappad på "lagringsfat". 

Som kanske förväntat efter de stora mängder jäst som tillsattes under ölets start i livet har ölet varit väldigt "simmigt".  Jag hade därför gelatin i slutet på sekundärjäsningen (i tillägg till den Protafloc jag hade i koket) och resultatet blev bättre.  Men den är fortfarande inte klar och jag funderar på att filtrera ölen innan artificiell kolsyresättning. 

I övrigt smakar ölet fövånansvärt gott, lite likt Sam Adams Boston Ale faktiskt, vilket inte är fel wink  Färgen är ljust brun med både gula och röda inslag - igen lite likt Boston Ale kanske.  En härlig arom av Cascade från torrhumlingen, med tysk ädelhumle som ger bitterhet.  Det här ölet hade ju ingen god start på livet med de misslyckade försöken med att starta jäsningen men jag är glad jag inte gav upp.  Ölet har god potential, men jag tycker det är svårt att förutse den slutliga smaken innan ölet kolsyrats och fått lagra till sig lite.

FG blev 1.015 (alc by vol 5.4%) och attenuation 72%.  Det här var första gången jag jäst med S-33 så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.  Men än så länge ser resultatet positivt ut - en relativt ren smak från jästen.  Är det vanligt från S-33?

Om jag nu inte filtrerar så blir det av med mitt första försök att kolsyra med mitt nyinförskaffade corneliusfat med 300gr kolsyretub.  Spännande.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.