1 Senast ändrad av cmbellman (2007-04-22 11:29:08)

Gelatin

Nedan illustreras skillnaden mellan gelatin som klarningsmedel i sekundären och ingen klarning. Brygden är min "Korphopps APA" en rejält humlad APA som nu flasklagrats i fem veckor. Klarheten har dock inte påverkats under de senaste veckorna.

Jag tog ut 1,5 liter av ölet som fick klarna i en PET-flaska med lite gelatin. Resten fick stå kvar i hinken som vanligt. Gelatinvarianten är glaset till vänster. Rätt stor skillnad även om jag inte stör mig på disigheten i det icke klarnade ölet heller. Smaken då? Jag kände minimal skillnad och den kan vara inbillad. Gelatinölet upplevdes lite "renare" i smaken.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/2007-04-21_14-40-12_600px.jpg

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Gelatin

Väldigt intressant, Bellman.  Jag är precis på väg att tappa om ett öl jag haft i sekundär med gelatin.  Hade i tillägg tänkt att filtrera ölet, men är tveksam nu.  Har du testat det?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Personligen använder jag protafloc som jag är mycket nöjd med. Men jag måste säga: Fantastiskt snygg öl - både med och utan fiskblåsa (gelatin). Mycket snygg färg verkligen. Stort kompliment från mig.

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av cmbellman (2007-04-22 13:59:02)

Tackar jan! Den är god också! smile Kan publicera receptet om någon är intresserad.

Nej jag har aldrig provat filtrering, men som det känns nu behövs det inte. Nästa någotsånär ljusa brygd blir nog med gelatin i hela hinken.

Tilläggas bör att jag alltid flasktappar och alltså primar och efterjäser på flaska, jag antar att filtrering inte kommer på tal då?

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jag har hittills alltid primat på flaska men hade för första gången tänkt att kolsyra artificiellt. Ölen i fråga var mycket dimmig men jag har inte sett resultatet av gelatinet än.  Det kan vara så att det inte finns någon egentlig orsak till att filtrera.

Mycket vacker öl, cmbellman. Ser riktigt gott ut.

En fråga bara, när filtrering kom på tal: Filtrerar man med kol eller hur gör man? Har inga planer på att göra det i dagsläget då jag endast tappar på flaska, men det kunde vara kul att veta.

/Samuel

Jag har köpt en filtreringsbox (i brist på bättre namn).  En låda av plats med ett cirkulärt filter innuti.  Med hävert sugs ölet in på ena sidan, går igenom filtret och ut på andra sidan.  Filtret är en rund liten pappskiva och det finns flera grovlekar på pappskivorna.  Först och främst används nog filtret för vin men för ljusa öler borde det också gå fint.  Men som sagt, jag antar att endast artificiell kolsyresättning är möjligt efteråt.  Har inte använt den än NB.