Det behövs inga tiotusentals kronor för att brygga helmaltsöl.
Det krävs däremot (mycket?) mer arbete än att bara koka ihop extrakt.
Ett isolerat kärl att mäska i, här ska sockerarter i malten omvandlas under 1-2 timmar eller så, det går bra med en rejäl kastrull på spisen med liggunderlag runt. Stor kastrull = mer öl. Det är viktigt att kunna hålla en korrekt temperatur, oftast 68-72 grader Celcius under lång tid.
Till detta krävs även en termometer för mätning och en kraftig slev att röra med.
Sedan höjer man temperaturen till 75-78 grader Celcius i 15 minuter.
Sedan måste man laka, i stort sett är det att sila av alla sockerarter ur malten innan den kastas bort. Man häller över malten i ett nytt kärl, låter det rinna av lite och samtidigt som vörten sedan rinner igenom slår man på nytt lakvatten uppifrån. Detta kan ta allt från en timme till fyra om man har rejäl otur.
Här krävs något att putsa över malten och vatten med.
En billig lakutrustning är två hinkar av plast som är passande för livsmedel och inte för klena så de smälter av den första malten värme. I den inre hinken borrar man massor med hål över hela botten, för hålstorlek har jag hört allt från 2 till 4mm. I den yttre hinken borrar man ett hål och sätter in någon typ av kran för flödesreglering och det är där den färdiga vörten kommer ut.
Sedan ska vörten kokas i ett par timmar, olika beroende på recept och person. Jag brukar värma vörten till strax över 90 grader, då börjar det samlas skum på ytan som man kan ta bort med en hålslev. Sedan värmar jag sakta upp till kok och kokar i 90 minuter.
För detta kan samma kastrull som i mäskningen användas.
Under dessa 90 minuter tillsätts även humlen i olika steg, oftast bitterhumle när det är 60 min kvar, smakhumle när det är 20 min kvar och aromhumle när det är 0-5 min kvar.
Sedan ska vörten kylas så fort som möjligt. Här används allt från att ställa kastrullen i snö, kylspiraler som kopplas till kallvattenkranen och utspädning med iskallt vatten/is.
När grönölet är nere i rumstemp syresätts den, enklast genom att kraftigt röra om samtidigt som man ser till att dra ner luft. Efter det tillsätts jäst och det får jäsa.
Inte så svårt egentligen, men kan vara rätt tidsödande. Jag håller ofta på en hel dag på helgen från 9 till 18 eller så. Det krävs lite mer utrustning än med extrakt och helst också större utrustning, 30 liters kärl är lagom för att ge 20-25 liter öl. Utöver det som står ovan så kan det behövas lite mer utrustning för att t.ex mäta sockerhalten i ölen så du vet hur starkt det blir och om du måste späda efter koket osv för att träffa rätt. Sedan kan man såklart skaffa mer saker när man känner för det och om man gillade att brygga, jag har t.ex nyss skaffat en maltkross för att kunna köpa hel malt istället för krossad.
Sedan så antar jag att jag missat något så jag hoppas fler kan fylla på med nödvändig/bekväm utrustning.