Tomflaskor

Är det någon som har tips på hur man får på smidigaste sätt får tag i tomflaskor? Ska man leta på stan, fråga krögare eller är det bara att börja drick och spara?

Sv: Tomflaskor

Gå ner till närmsta konsum och fråga om du får köpa ut pantflaskor.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Senast jag behövde flaskor köpte jag loss 4 backar från restaurangen mitt emot.
De har ett helt berg med 0,5L tjeckiska tomflaskor som de gärna säljer av mot flaskpanten.

Är det pant på tjeckiska 50cl-flaskor?

Inte när du köper dem i butik, men däremot tror jag restaurangerna betalar pant på vissa flaskor i och med att de köper dem i plastbackar som jag antar att bryggerierna gärna vill ha tillbaka.

Det är nog backarna som det är pant på i så fall.

Vasilis skrev:

Är det någon som har tips på hur man får på smidigaste sätt får tag i tomflaskor? Ska man leta på stan, fråga krögare eller är det bara att börja drick och spara?

Jag har använt Bishops finger flaskor i flera år. Trevligt med genomskinliga flaskor, dessutom är det då lättare att se när jästen närmar sig flaskhalsen. Nackdel - man måste förvara flaskorna mörkt.
Bishops finger är ju ganska dyrt att köpa - åandra sidan håller flaskorna länge, eftersom det är rejäl godstjocklek på dem.

8 Senast ändrad av AndyKaz (2007-06-16 10:27:27)

Rapax: Tänkte bara säga att nu förtiden så finns det företag som jobbar med att köra tillbaka med exempelvis tjeckiska flaskor. Jag själv jobbar på en livsmedelsbutik i Göteborg som har en egen restuarang, och vi säljer "vår eget öl" (den license bryggs av ett litet Tjeckiskt bryggeri). Vi får 1.50 per flaska utav en firma för våra tjeckiska flaskor (dock så har vi ett väldigt bra avtal)

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,