Hör kommer några fler idéer...
( Jag antar att du redan dubellkollat mätningen 1.045, och smakat ölen. Dvs så att inte din hydrometer spökar. )
(Vörten)
Rent teoretiskt skulle en helt flippad mäskning kunna orsaka detta, men eftersom du har mäskat förut så kan mäskningen nästan omöjligen vara problemet. Även en halvtaskig mäskning borde inte ge så här dåligt resultat. Alltså skulle jag i första omgången uteslut mäskproblem.
Du har relativt mycket socker tycker jag, över den gräns där jag i mina öl brukar oroa mig för vinösa toner. Sen så späder du ut näringsinnehållet i vörten en aning också. Extra starka öl brukar enligt tester ibland behöva lite extra näring. Detta i sig kan inte föklara allting, men kanske gör det sitt till, i kombination med jästen.
(Jäsningen)
Tittar man på jäsningen så har du enligt mitt sätt och räkna lite för lite jäst för en sån stark öl.
Rekommenderad jästgiva (riktvärde) brukar vara ca 1 miljard celler/liter/Plato. I ditt fall blir det 410 miljarder celler.
En liten gammal wyeast påse innehöll ca 15 miljarder celler.
En stor XL påse ca 100 miljarder celler.
Från 0.5 liter 1.050/ förkultur får du troligen 40-80 miljarder nya celler, beroende på syresättning och omrörning.
Alltså om du har en XL påse, skulle jag gjort en förkultur på 2-4 liter.
Sen vid ännu starkare jäsning kan man kanske överväga att öka riktvärder 1 miljard/liter/P ännu mer.
Tittar man på prestandan så har det vad jag försått jäst i princip 14 dagar? Och jästopp efter 2 dagar. Detta tycker jag tyder på obalanserad jäsning. Jag hade gärna sett att jästoppen befunnit sig mer i mittenpartiet på jästiden. Den långsamma avslutet tyder, tycker jag, på dålig jäsprestanda. Att den börjar snabbt, kan bero på att stressen inte är lika hög i början.
Jag är inte övertygad om att din syresätting är tillräckligt heller för en starkare öl. Syresatt du förkulturen någonting, eller var det bara vörten?
Min gissning är att för lite jäst, i kombinatione med lågt näringsinnehåll i vörten (mycket socker), samt för lite syre kanske har orsakat den segdragna jäsningen. Fast det är extremt. Den har inte fått någon kallshock tror du medans du varit borta?
Ett tips som jag vet har fungerat för andra, är att, låt ölen klarna lite mer, tappa om i ett rent jäskärl. Ta tillvara på jästkakan, tvätta den i rent sterilt vatten så att du får bort alla ölrester. Tillsätt sedan någon liter eller två färsk vört till jästkakan, och syresätt detta ordentligt genom att ruska denna lilla volyem i en stor steril behållare. gör gärna detta så kallt som möjligt, tex i kylen. Upprepar syresättningen/skakningen under några timmar. Syresättningen kan behöva lite tid. Så upprepa syresättningen. Tillsätt gärna lite jästnäring om du har det också, annars skippa det. Är du oroligt för felsmaker nu, så kan du tvätta jästen igen med vatten och låta sedimentera innan du använder den.
Tillsätt sedan alltihop tillbaka till ölen, förslut och låt fortsätta jäsa.
På detta sätt kan du ge jästen er syre utan att syresätta ölen, vilken inte vore bra.
Jag vet åtminstone en person som provat denna teknik på en avstannad jäsning, och det löste problemet.
/Fredrik