Ljus karamellmalt eller Carapils (om du köpt det från Humlegården) är mest till för att ge lite större kropp och ger inte mycket karamellsmak. Man kan uppnå samma sak genom att mäska lite varmare istället.
Jag sitter just nu och dricker min Golden Bitter (10 liter, OG 1042, FG 1011, IBU 35) som endast innehåller Golden Promise pale ale malt, där jag mäskade vid 69°C och tog de två första literna avrunnen vört och kokade ner till sirap som sedan tillsattes i resten av koket. 16g Challenger 6,3% 60 min, 15g EKG 5,7% 5 min, 15g EKG torrhumlat, Wyeast 1968 (fantastisk jäst till engelska ales med låg alkoholhalt då det lämnar en del restsötma som lyfter kroppen på ölet). Ölet blev riktigt bra! Smaskens!
Jag har också en ESB på gång med både Caraamber och Caraaroma som jag verkligen ser fram mot att prova. Första brygden med dessa maltsorter för mig. Denna ESB kommer att bilda stommen för vidare experiment att hitta min ultimata ESB.
När det gäller humle till engelska ales gillar jag verkligen Challenger och EKG. Till amerikanska pale ales är variationen betydligt större. Simcoe är en favorit, faktiskt större än Amarillo. Willamette, Columbus/Tomahawk och Mt Hood är andra.
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte