Funkar Petri-adeptern med AGA 425 g Kolsyretub?

Hej,

Är det någon som vet om Petri-adeptern passar till dessa 425 g kolsyretuber? (se länk)

http://www.agaconsumer.se/Default.asp?o … &aid=1
http://www.humle.se/punbb/images/upload/thumb_64.jpg

Denna typ av kolsyretub verkar nämligen vara helt dominerande i butiker här omkring.

Sv: Funkar Petri-adeptern med AGA 425 g Kolsyretub?

Jag är 99% säker på att den INTE fungerar.

Tack Hardy. Jag kan berätta att du har 100% rätt. Köpte ingen men fick kolla på en tom.

Finns det nån form av övergång som skulle kunna fungera?
De ser ju väldigt mycket trevligare ut än den äldre varianten. Lättare och mer CO2 också.

samt lättare att hitta påfyllnad/utbyte utav.

Men avsevärt dyrare att fylla (per gram kolsyra) i alla fall i järnhandeln där jag bor.

Har bara sett flaskan en gång, då de var nya i fjol.
De har en trapetsgänga istället för vanlig R15 gänga som på den gamla hederliga 300 grams flaskan.

Det kommer att krävas en helt annan adapter liknande Petri-adapern. Tyvärr skapar trapetsgängan lite med bekymmer att göra vilket kommer att göra adapern dyrare att tllverka. För att inte snacka om metallpriserna som också stigit kraftigt som grädde på moset. Räkna med kanske en 1.5 gånger dyrare adapter, är man villig att betala detta? Gasen blir ju per gram räknat dyrare än större flaskor oberoende om man räknar på den gamla eller på den nya modellen. På sikt blir en större flaska billigare att ha/använda/äga. Dock är sodastrampatronerna väldigt bekväma att använda då de inte väger lika mycket eller är lika klumpiga som en stor flarra - tur man fyller dem själv.

// Kim

Lite info från Norge om kolsyraproblemet. Här har det i några år varit en grossist som får fyllt 300g patronerna i Israel med upp till flera månaders väntetid och alla förhandlare har tröttnat, trots att vi betalar 170 NOK att jämföra med humlegårdens 45 SEK. Snacka om grossistproblem!

Det finns en i Oslo som har köpt utrustningen för att fylla de klassiska patronerna men det handlar om lönsamhet och den ligger bara och skrotar.

Nu får man bara den nya 425 grammaren och där finns inga övergångar.

Är det någon som vet om förhandlare där jag kan byta mina patroner mellan Oslo och Malmö? Lite drygt att sticka inom Vallentuna...

Annars är det väl bara att gå över till 6 kg tuber, naturligtvis med den fördel att man kan blanda sig en Guinness/Smoothie med lite kvävgas.

Jag byter min tub på ICA Maxi i Trelleborg. Men det lär ju finnas en hel del ICA Maxi butiker på vägen till Malmö.