Kolsyra
1: Nu har jag precis tappat min pale ale / pilsner på fat utan att prima.
Vad ska jag ha för tryck i fatet för att få en bra kolsyra ?
2: Min stout ligger på 3,5 bar men ingen vidare kolsyra tycker jag.
All öl står i rumstemperatur.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyra
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
1: Nu har jag precis tappat min pale ale / pilsner på fat utan att prima.
Vad ska jag ha för tryck i fatet för att få en bra kolsyra ?
2: Min stout ligger på 3,5 bar men ingen vidare kolsyra tycker jag.
All öl står i rumstemperatur.
Jag har aldrig lyckats få till en bra CO2 nivå i rumstempratur.
Inte ens källarsvalt är tillräckligt svalt.
Enda sättet som funkat för mej är i kylskåp under 10C, då blir det bra vid 1-1,5 bar.
Dessutom behöver hela ölslangen va kall, annars skummar det så in i h-----.
3,5 bar för en stout låter MYCKET!!!
Hur länge har du väntat? Kolsyran går ju inte direkt ner i ölet, det tar säkert en vecka innan gastrycket mellan ölet och gasfickan utjämnas. Om du "rullar in" kolsyran i ölet går det fortare. Om du fortfarande inte har nån vidare kolsyra så har du läckage nånstans. Fel på övertrycksventilen kanske?
När jag tappar på fat så har jag ca 4 grader i kylen och 0,8-0,9 bars tryck. Det är lite för högt, men det blir ganska lagom när man tappar med beer gun, eftersom liiiiiiite av kolsyran försvinner vid tappningen.
Tack för tipsen , ska kolla efter läckage.
Är den nån som känner till vart man kan köpa Kylar för corneliusfat.
Har sett på vissa amerikanska siter men finns nått i sverige ?
ok. nu har jag skaffat mig en kyl .
Men när jag tappar upp min öl blir det BARA skum.
Tycket ligger på 2 bar , men nu ska jag vänta ut ölet tills trycket är nere på 0,8 igen innan jag försöker tappa upp ett glas .
Komentarer på detta ?
Jag får också mycket skum vid 2 bars tryck, brukar oftast ligga runt 1 bar.
Vad har du för tappkran? Olika modeller kan ge väldigt olika skumbildning.
Ungefär en sådan här
Men den har jag precis börjat använda.
Tidigare anv jag HG´s 8920 tappkran i plast med slang Vilket jag inte tyckte var så bra.
Ska säkert bara låta ölet vänta ut trycket , eller ska jag släppa ut det direkt ?
Sen vid servering hur gör ni då ?
Tappar ni ut lite tryck med skärings ventilen ?
Tack för alla svar....
Jag kan misstänka att en sådan kran ger ett ganska snabbt tryckfall och därmed skum.
Tror mer på att sänka trycket temporärt när man serverar för att sedan höja det innan man går och lägger sig.
ska jag vara ärlig så hade jag ingen framgång med tappkranar förrän jag köpte en begagnad dubbeltapp från en pub. till den har jag bara ca en meter slang, och ibland skummar det nästan FÖR lite. det lustiga är att den är av märket Cornelius... ![]()
jag brukar inte släppa på trycket vid servering, annat än om jag har ett högkarbonerat öl.
En annan (billigare) lösning är att skaffa restriktorslang 8738 här på humlegården. Den har löst alla mina skumma problem...
Nu har jag fått koll på skumbildningen . tack.
Men nu undrar jag ang kolsyresättningen på fat.
Detta gör jag i min nyinköpta kyl ( och det är ju betydligt lättare att skapa kolsyra kallt ) tack
MEN.. Kan jag förvara faten sedan i rumstemp utan att de blir dåliga ?
Faten blir inte dåliga, men ölet ![]()
Skämt åsido, så är hållbarheten normalt kortare ju varmare du förvarar ölen.
Hur länge ölet håller sig fräscht beror på hur snabbt det oxiderar.
Så dels hänger det på hur pass väl du lyckas undvika onödig syresättning (lite blir det alltid för oss hembryggare), dels beror det på temperaturen.
Vissa öltyper utvecklas dock positivt med åldern, mörka öl som porter, imperial stout och starka ales (typ Barley Wine) blir många gånger bättre med lååååång lagring.
Tänk också på att när fatet/ölet blir varmare så stiger trycket.
Det kan bli fruktansvärt skummigt om man haft ett öl kallt och kolsyresatt det och sedan ställer det varmt.
Ok.. bra tips
Men med onödig syre menar du då när man kopplar på sin lilla tapkran för att provsmala lite ?
Och sen säg att jag nu tar ut min öl från kylan. ska jag då se till att hålla 1,5 bar istället för 0,5 för att bibehålla kolsyran eller. om jag nu bara ska förvara den ett par månader utan att provsmaka ?
Onödig syresättning = slabbande med ölet efter att det jäst färdigt, till exempel vid omtappning/upptappning till jäskärl/fat.
Även så kallad HSA spelar troligtvis vis in in hållbarheten på ölet.
HSA = Hot Side Aeration, dvs under bryggningen så blir den varma vörten syresatt.
Jag kan ta min egen bryggning som exempel.
När jag började brygga så hade jag inte något bra lakkärl, så jag tog en hink och borrade upp ett antal hål i botten. Sedan riggade jag upp lakhinken så att den stod ovanpå en jäshink.
Under lakningen så droppade vörten ner i jäshinken i fritt fall => mycket syresättning.
ASCII bild:
\ /
\ / <= lakhink
\ /
----------------
\ | /
\ | | / <= jäshink
\ | /
\ / | = droppar av vört
---------
När ölet var ungt märktes inga problem men hållbarheten på ölet var rätt dålig.
Inom 8-10 veckor efter upptappning kunde man klart märka en pappig ton som bara blev värre med tiden.
Sedan så byggde jag mig ett bättre lakkärl med dubbla hinkar och en avtappningskran som jag kopplar en slang till som går ner i botten på uppsamlingskärlet så att vörten inte blir syresatt under lakningen.
Generellt så kan jag säga att hållbarheten på ölet minst har fördubblats.
Ölet är fräscht under minst 16-20 veckor i rumstemperatur.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kolsyra