"ingen protein rast ger: långa proteinkedjor som ger grummel, dåligt skum o dålig näring till jästen."
Är bara teoretiskt, inte praktiskt.
Tog bara med det eftersom det kan förklara var dina påståenden kommer ifrån.
Antingen Ingen proteinrast och bra (bättre) skum = himmelskt skum eller proteinrast som ger ett blankare öl = himmelskt blankt.
(självklart går det att få ett blankt öl med bra skum.)
Tjeckerna använder malt som är mycket omodifierad och därför är proteinrasten viktigare där.
Vad jag vet går det inte att köpa pilsnermalt som är så omodifierad i sverige.
Jag betraktar inte 60 grader som en proteinrast utan som en försockringsrast.
I praktiken:
Vet inte hur erfaren du är.
Titta på de öl du bryggt hittils.
Är du missnöjd med skummet så strunta helt i proteinrast.
Är du missnöjd med klarheten så kör en proteinrast.
Om du gör en pilsner eller något annat spelar mindre roll.
Möjligen om du ändå tänker lagra pilsnern väldigt kallt väldigt länge så kommer ändå kommer troligen grumligheten att lägga sig ändå.
Om du inte har ett gäng bryggningar att titta på så skulle jag strunta i proteinrast.
Ska man göra en perfekt pilsner så finns det massor med problem som är viktigare.
Vilken temp man ska lägga sig på beror på vilken malt du använder.
Jag mäskar in tjockt typ 1.5 (proteinrasten gynnas av tjock mäsk) efter 10 min lägger jag på varmr vatten tills jag har rätt temp och rätt tjocklek typ 2,5 - 3.
För länge sedan körde jag proteinrast 50 grader i 20 min, sedan värmde jag tills mäsken var 65 (eller vilken temp jag ville ha) det tog typ 25 min att höja 15 grader.
Ölen blev kanon klar, men skummet var dåligt.
Det är svårt att ge råd angående hur någon ska göra, det finns säkert många olika uppfattningar.
Mitt råd är att prova.
Blir det inte bra så har du fått en viktig erfarenhet som gör dig till en bättre bryggare.
/Kjell