Er mennesker blevet dumme?????

Hej alle!

Först beder jeg om undskyld for at jeg skriver dette indläg på mit eget modersmål end svensk men jeg tror det burde gå for jer alle at läse og forstå hvad jeg mener,og at i visse sammenhänge er det trods alt lettere for mig at formulere mig ordenligt, når det er på mit eget sprog. Jeg sidder sådan lidt og fundere hvad der egentlig sker i folks hoveder i forhold til at spise/äta ordenligt og mad i det hele taget, samt reklamernes magt og mere eller mindre direkte bedrag for at få folk til at spise deres produkter.

Et godt eksempel er Gaino Max Recovery. Bananas are for monkeys. Ja, skal vi nu fraråde folk til at spise frugt? Dette fölges op af at det indeholder 20 gange mere protein end banan. Nu er unge mennesker - omkring 18-25 år själdent sat så meget ind i mad men dette kan give en opfattelse af at det er bedre at tage gaino max recovery end frugt eller ihvertfald banan. Meningen er at det er bedre at opbygge sine muskler ved hjälp af dette og träning. Men hallo - har man nogensinde spist frugter i et forsög på at opbygge sine muskler? erdet bananer folk tog med i träningslokalerne for et par år siden? Var det ikke proteinpulver og diverse energidrikke i stedet? Og man kan heller ikke sidestille banan med dette, da det er så vidt forskellige/olika produkter og det intet har med hinanden at göre. Det er hamrende vigtigt at spise varieret kost, og her i Sverige anbefales der 500 gram frugt og grönt hver dag, mens i DK er det 600 gram. Og med denne opstilling at bananer er for aber, og at det er et bedre produkt end banan - som det siger direkte (trods at meningen er at det er i träningsmässig sammenhäng - som om man har anvendt frugt som proteintilskud) så er der visse unge og mange mennesker der ikke analysere det ordenligt og sluger alt hvad de ser og hörer rådt uden at tänke närmere over det. Det er jo et rent fakta, at äder man masser af disse "mirakel" tingster som proteinbarer, proteintilskud og alt det der uden at rörer sig nok bliver man fed! Man kunne få en opfattelse af at man önsker at göre folk dummere, og at mennesker skal udvikles til störrelse XXXXXXXXXXXXXXXXXXl gennemsnitligt! Hver anden svenske mand er i dag overvägtig og hver tredje svenske kvinde det samme. Det er TEXAS tilstande i Sverige i dag. Der er muligt flere direkte fede mennesker i Texas, men antal overvägtige i Sverige er ligeså höjt og jeg er en af dem, og det er selvforskyldt pga for stort indtag af fedt og kulhydrater uden at få nok motion. Og hvorfor behöver man disse totalt meningslöse produkter. Spis bönner for pokker, kikärter - kikärter har 25 gram protein pr. 100 gram, samtidigt med at man får en masse andet, og med rette mängde frugt, rodfrugter og grönsager, får man de vitaminer kroppen behöver for at optage disse mineraler som vi behöver. Kulydrat findes der også godt af disse ordenlige madprodukter, og disse er også vigtige for udholdenhed, jern ligeså, fibrer er der også godt af som holder maven i gang, og spiser man havre produkter som udover et rimeligt höjt antal proteiner, får man også vandlöslige fibrer hvoraf en af slagsen - betaglukan - renser blodet for det hårde mättede fedt kolesterol. Alt hvad man behöver for träning kan man med andre ord få af naturlig vej samt at man får meget mere varieret kost som er nödvändigt!

Samtidigt, for at göre mennesker endnu dummere, så er der i dag så meget färdigt mad man kan köbe og smide i mikrobölgeöven/mikrovågugnen, eller bare varme op. Når jeg siger at jeg bager en rigtig god Pizza, som oven i köbet er närringsmässigt korrekt, og uden tilsat fedt i dejen, og fri for fede produkter og at det er mager ost (5%) jeg anvender, så er folk ligesom overraskede - wow - kan du virkelig bage Pizza??? Jamen hvor dygtigt - eller bare bröd for den sags skyld. Der er mindre mennesker der i dag kan lave mad. Man siger at det er fordi man ikke har tid til det, det er muligt, men er det ikke en skrämmende tanke at de kundskaber som vores forfädre udviklede, at de er ved at gå fortabt. Man spiser enten ude eller köber färdigt mad, og madlavning er for dem der er uddannede/utbildade til det. Jeg kan stolt sige at alt mad som jeg spiser laver jeg selv fra grunden og det er yderst själdent jeg köber det färdigt - det skal väre en dag hvor jeg for en själdent gangs skyld virkelig ikke har tid til at lave mad.

Opfattelse af hvad der er hvad er også helt af helvede til blandt börn og unge. Mange tror at majs, pebberfrugt/paprika, gulerödder, kartofler/potatis mm er grönsager. Hallo hvor er vi hende - majs er en slags korn/sädeslag, og resten af det jeg nävnte er rodfrugter. Lysten til at spise grönsager er også helt af pokker til, og der er mange i dag, der f.eks ikke kan lide lög. Mad er ikke mad uden lög!
Og hele det skide salat trip - jamen hallo hallo hallo. Salat er såmänd ikke dårligt, det er medvirkende til at man bliver mät uden for mange kalorier, men det er ikke sundt heller. Der er så meget vand i det. Og man udbytter at man har fået den helt åndsvage opfattelse: F.eks en af de der pizzavogne der står i byen - en af dem tilhöre dem der opfandt rullepizza. Der står som en del af omtalen de fik i et avisklip, at foräldre til de unge der spiser rullepizzaerne, synes det er godt nok fordi det indeholder salat!!!!!!!!!!!! Man glemmer til og med helt at tage höjde for alt det andet skidt der er i pizzaen. Alle dem der i det mindste ikke spiser usundt sidder og gnasker lös på deres salat og tror de er megasunde, samtidigt med at de er magre som pinde og ligblege i ansigtet og faktisk ligner levende döde! Det er enten eller her i vestverdenen - enten har man efterhånden udviklet kaninfortänder eller så er man en hamburgerfreak. Salat og det meste af det man ellers bruger til tilbehör består mest af vand og er dermed ligegyldigt. Man får ikke noget videre ud af det udover det er et udmärket/hyfsat bidrag til den samlede kost!

Og opfattelse af hvad der er sundt - jeg mödte en fyr/kille engang jeg var ude at gå en lang tur på godt 20 km. På vejen hjemad snakkede jeg med ham og helt pludslig drejer han samtalen om til at handle om mad. Han hävdede stolt at han i den sidste uges tid/den senaste veckan har spist sundere end nogensinde-  så spurgte jeg ham hvad han havde spist - jo han havde levet af fiskepinde og kartoffelmos!!!!!!! Men godmorgen - fiskepinde er nok det eneste fisk der er direkte usundt! Og kartoffelmoset - oh my god - det er jo pulver - börn når de smager rigtig kartoffelmos kan de ofte ikke lide det fordi det er så anderledes fra det pulverskidt de er vant til!
Og så er opfattelsen närmest at fisk enten er fiskepinde eller noget der svömmer rundt nede i vandet! Dybt sörgeligt.

Hamburgerrestauranter, grillbarer, sandwichsteder - kommentar behöves ikke - mennesker äder sig ihjel med deres produkter. Fast nudler er også et hit - Icas fast nudler indeholder 15 gram fedt pr 100 gram hvoraf langt störstedelen - mindes ikke eksakt hvor stor del - er hådt umättet fedt. Man kan köbe Icas rigtige äggenudler både billigere (9 kroner for 4 portioner) og sundere - indeholder 1 gram fedt pr. 100 gram.

Og så har jeg også hört om mennesker der tror at de får nyttigt fedt når de spiser peanuts og ristede solsikkekerner/rostade solrosfrön. Jamen det gör de ikke - når det er ristet indeholder de mest kolesterol og er noget af det värste man overhovedet kan spise. Udover det har det et alt for höjt saltindhold. Man bör ikke spise mere end maksimum 8 gram salt pr dag - ABSOLUT MAKSIMUM. Jeg holder mig under det halve.

Med tanke på alt den dårlige mad mennesker propper sig med, så kan man selv udregne konsekvenserne når det er hårdt saltet. Blodprop er ikke chokerende men en helt logisk konsekvens af folks madvaner.

Nej - man bör derimod begynder at undersöge hvordan man bör ernäre sig, hvad man bör spise og hvordan man kan planlägge en ordenlig kost. Og husk - drik vand - vi bör drikke mindst 1,2 liter vand pr dag. Man mange siger at det smager uläkkert/äckligt. Vand smager ikke af noget, men jeg hjälper til med at rense kroppen for en masse skidt. Men i stedet vil man hellere drikke kunstigt/unaturligt fremstillet juice eller sodavand/roppet der er fuld af fosforsyre der er et produkt man kan finde i vaskemiddel/tvättmedel.
Og så er der problemet med for meget sukker- nu er dansk mad pr. tradition ikke mere sund end svensk, men tager vi et normalt produkt som bröd er jeg vokset op med usödet bröd. Både rug og hvidt bröd i dk er uden sukker - her står det på pakkerne hvis det er uden sukker som om det er en sensation eller et mirakelbröd. Og grovbrödsudvalget er rent til grin her desvärre. Jeg ser også langt mindre bagerier end hjemme hvor man kan få frisk bröd end jeg gör enten hjemme eller i andre lande, og dem der findes er alt for dyre. Man kan köbe et stort godt rugbröd hos et konditori i dk for godt 11-12 kronor. Her er det fabriks folk spiser for det meste med tilsätning af det ene og andet, og for at det ikke skal väre helt lögn så meget af det mörke bröd -eller rettere langt störstedelen af det mörke bröd man kan köbe, ligeså let og närrinsgfattig som hvidt.

Den er helt gal i dagens samfund. Og det er ikke bare med maden. Men her var der en god tråd til at tage folks levestil op. Hvad folk spiser er vigtigt - det er ligesom grundläggende for vores overlevelse, og udover det så bör mennesker röre mere på sig og stoppe med at väre en flok bekvemmeligheds flygtninge. Vi har ikke bare ansvar for os selv, men også for näste generation, som igen får ansvar for deres efterkommere.  Man bör have kundskaberne i behold. Tänk på at det er ikke mange hundreder siden alle familier kunne brygge öl. Tänk på at man nu er igang med at smide madkundskaben over bord nu!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Er mennesker blevet dumme?????

Jag fyller snart 25 och jag märker tydligt att jag håller på att växa upp i en generation med ett problematiskt förhållande till mat. Det ska gå snabbt och inte kräva någon planering; det ska vara mycket socker och fett som aktiverar kroppens belöningssystem. Smakerna är utslätade utan några överraskningar. Dessutom har det skett en övergång till allt mer proteinrik kost, ofta i form av kött, och betydligt mer protein än vad kroppen faktiskt behöver. Det blir dyrt, inte bara för den som äter det, utan det tär också på vår arma planet.

Ett stort problem är det höga tempot i dagens samhälle. Massproducerad mat blir ofta sämre och folk har inte tid att reflektera över vad de stoppar i sig. Att brygga egen öl istället för att köpa Pripps Blå är väl ur ett "samhällsekonomiskt perspektiv" rena rama vansinnet. Häromsistens var det väl nån tok till politiker som uppmanade barnfamiljer att köpa sig tid genom att köpa bröd istället för att baka.

Osundheten kan också beskyllas många av våra konstruerade behov. Företag som McDonalds och CocaCola intalar oss att man kan unna sig lite onyttigheter ibland och sponsrar sportevenemang och dylikt. Naturligtvis räknar de med att folk ska fastna i ett sockerberoende. Beteendet är inte helt olikt det hos någon som 'bara' feströker.

Själv är jag vegetarian sen år 2000, både av sundhets- och etiska skäl. Tyvärr är det fortfarande svårare att vara vegetarian precis som det är att försöka äta nyttigare rent allmänt. Man måste läsa på, fråga sig fram och veta vad man letar efter. Men Sverige har trots allt kommit ganska långt ändå. Sticker man in näsan på en dansk restaurang och frågar efter vegetariskt möts man ofta av ett "selvfølgelig ikke" (självklart inte). Å andra sidan gör danskarna helt sagolika rågbröd och de kan göra mager "slankeost" som fortfarande smakar nånting.

Men jag hoppas och hoppas att medias nyfunna intresse för nyttig mat och motion kommer att resultera i att den stora merparten svenskar ändå tar till sig och påbörjar ett sundare leverne.

Jag är 27 och lagar gärna mat, spelar ingen roll om det tar 10 minuter eller 10 timmar. Är ändå lika mycket "jobb" framför spisen, en gryta som kallops eller tjälknöl (10+ timmar) låter som mycket tid och jobbigt att laga men det sköter sig själv. Desamma med de flesta gratänger, soppor och såser etc.
Jag lever för att äta istället för äta för att leva.

-OBS- innan fördommarna tornar upp sig om ett fetto som inte tar sig ur köket vill jag tillägga att jag är hyfsat tränad och ligger på normalt/perfekt BMI etc.

Livet är för kort för att..
Dricka dålig öl
Äta äcklig mat
Umgås med idioter wink

För er som kommer från Lund - Malmö regionen kan jag rekommendera att läsa en artikel i City om en frisk 105 tant som har levt hela sitt liv som vegetarian.

Sen går det ett program på tv i kväll om fet mat.
"Vetenskapsprogram. Del 1 av 10. Gillar du fet mat? I så fall har "Vetenskapsmagasinet" goda nyheter. Ny svensk forskning visar att fett är bra mycket nyttigare än vad som tidigare sagts. Samtidigt blir världen allt fetare. WHO talar om en global fetmaepidemi som kan utgöra ett nytt hot mot mänskligheten. Och då kan det ju vara lockande att göra som det svenska Livsmedelsverket alltid gjort: ropa att fettet är farligt och att vi istället ska äta oss mätta på bröd och potatis. Ny forskning pekar nu på raka motsatsen. Fettet är inte så dåligt. Vi verkar till och med kunna sätta i oss mer av det mättade fettet från smör, ost och bacon, utan att lida. Så låt er väl smaka. Programledare: Rasmus Åkerblom. Bredbild. Text-tv 299. Även 29/3 och 1/4."

nu er jeg lidt langsom da internettet har været nede i 14 dage, men lige en kommentar angående fedt. Nej, fedt behøver ikke være dårligt. Men overkonsumeringen af denne, er et problem. Ca. 25% af vores mad bør bestå af fedt. Man kan jo så vælge hvilken form af fedt og der er vegatabilsk fedt jo et fortrække, men jeg får da også animalsk fedt, da jeg spiser kød - i små mængder, og ikke så sjældent laver vegatarisk mad som f.eks i dag hvor jeg lavede kikærtesuppe. Joel fra Skellefteå mener noget så fornuftigt - lidt af hvert skader ikke. Men for meget af et enkelt er ofte usundt, enten på kort eller lang sigt.

Arakun: Hehehehe -ja, vi danskere er nok mere ondsindede rovdyr pr. tradition, og det er også helt klart flere vegatare i Sverige end dk. Så der er "selvfølgelig ikke" veg. mad i danske resteuarenter:-) hehehehehehehehehehe (sorry - tag det ikke personligt - en af mine gode venner er selv vegatar). Men det er rigtigt som du skriver angående rugbrød - det er virkelig kanongodt ofte - især fra bagerierne, og magerost smager virkelig af noget. Them Mejeri har en fantastisk ost med bare 6% og ligeså vellagret i smagen som gamle ole som er ok, men langt fra bedst (stort masseproducerende produkt)....med andre ord vil jeg have ost der smager af meget: Lagret ost, gorgonzola, ROQERFORT (det rigtige navn for det internationale dana blue) osv er lige mig. Men jeg holder mig dog til svensk 5% ost trods det ikke smager af ret meget, men det duer:-)

Jeg tror dog stadig at alfa omega til sundhed er rigeligt med motion og jeg er selv begyndt at gå en stor del:-)

Venlig Hilsen
-Jan

til alle: Hahahahaha - i troede nok jeg var forsvundet hvad?????? ;-) Men det var jeg ikke, internettet strejkede og jeg er tilbage for at fyrer ild under jer svenskere:-) hahahahahahahahahaha

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH