1

jäsa i corneliusfat

Har några corneliusfat så jag funderar på att köra sekundärjäsningen i fat. Om jag sedan tappar av ölet efter kanske en vecka genom ölutslangen till ett rent fats ölutslang slipper jag då få med bottensatsen?

Det jag först funderade på var att strunta i sekundärjäsningen (det ska tydligen ge vissa fördelar) och sätta ölen på fat efter 2 veckor i primären.

Vore det inte bättre, slog det mig, att dekantera primären till ett cornyfat för att då både få fördelen med att köra en sekundärjäsning och fördelarna med att inte göra det? Alltså, fördelen med att dekantera till sekundären är ju att få blankare öl och fördelen med att låta bli är ju att hindra infektion och oxidation (iom att överförandet mellan cornyfat sker anaerobt uppnås det)

Mina frågor är då:
1) Nackdelar med detta förfarande
2) Hur slipper jag att få med bottensatsen i cornyfatet utan att modifiera det

2 Senast ändrad av svensson.lu (2007-03-22 09:37:59)

Sv: jäsa i corneliusfat

Jag har monterat en kran 2cm från botten i jäshinken som jag sedan kopplar till fatet.
När det är dags att tappa över ölen öppnar jag bara kranen och säkerhetsventilen på fatet.
Inget krångel, minimalt med syre.
Den enda nackdelen som jag kan se är att man kan få med sig lite mer jäst. Den har en viss tendens att hålla sig flytande fram tills att man tappat om den.

Om man vill ha ett helt rent öl kan man kapa stigaröret en bit (de kostar inte många kr att köpa ett nytt) och sen ställa in fatet i kylen när sekundärjäsningen är klar.
Efter ett par dagar är det bara att bygla faten och trycka över ölen som nu innehåller minimalt med sediment.

Kom på att man kanske inte ska tappa över ölen för snabbt till fat. Det finns en viss risk att man bygger upp ohälsosamma tryck.
Jag brukar tappa över när den i stort sätt är färdigjäst.

>Jag har monterat en kran 2cm från botten i jäshinken som jag sedan kopplar till >fatet.
Låter ju smidigt. Vilken kran använde du och hur ser man till att den är desinficerad?

>Om man vill ha ett helt rent öl kan man kapa stigaröret en bit
Vad tror du om att bara låta ölen sedimentera och sedan tappa av lite för att rensa ut den jäst som finns i närheten av stigarrörets rörmynning. Torde det räcka för att den resterande ölen som tappas ut är sedimentfri?

>Kom på att man kanske inte ska tappa över ölen för snabbt till fat. Det finns en >viss risk att man bygger upp ohälsosamma tryck.
Torde inte övertrycksventilen klara att tappa av det trycket?

mw skrev:

>Jag har monterat en kran 2cm från botten i jäshinken som jag sedan kopplar till >fatet.
Låter ju smidigt. Vilken kran använde du och hur ser man till att den är desinficerad?

den svarta tappkranen från humlegården. Jag sprayar den invändigt med 70% etanol. Men det funkar säkert lika bra med klorin eller jodofor.

mw skrev:

>Om man vill ha ett helt rent öl kan man kapa stigaröret en bit
Vad tror du om att bara låta ölen sedimentera och sedan tappa av lite för att rensa ut den jäst som finns i närheten av stigarrörets rörmynning. Torde det räcka för att den resterande ölen som tappas ut är sedimentfri?

Visst, det är ju bara att vänta lite längre. Men ölen brukar klarna snabbare när man tappar om den och jag är ibland lite rastlös...

mw skrev:

>Kom på att man kanske inte ska tappa över ölen för snabbt till fat. Det finns en >viss risk att man bygger upp ohälsosamma tryck.
Torde inte övertrycksventilen klara att tappa av det trycket?

Jo fast den kanske slutar att jäsa i stället. Har hört nån stans att jäst inte tycker om övertryck. Det kanske kan vara så att partialtrycket av co2 hämmar funktionen. Inget jag vet något om iaf så det är bara spekulationer.

>Jo fast den kanske slutar att jäsa i stället. Har hört nån stans att jäst inte tycker om övertryck.

Jo, det var det jag misstänkte men jag hade nån dimmig idé om att släppa av övertrycket varje morgon via övertrycksventilen.

När det gäller omtappning utan att få med jästen (eventuellt till och med med okapat stigarrör) så kan man ju i möjligaste mån välja en högflockulerande jäst, dvs en som har egenskapen att jästcellerna gärna klistrar ihop sig och ligger stilla på bottnen när du börjar tappa ur, i stället för att virvla upp vid minsta strömrörelse.

I övrigt tycker jag idén låter smart.

Hardy:
Har du några tips om bra högflockulerande jästsorter?

Kör du oxå med jäsning i corneliusfat?

De finns de som ansluter en slags "tallrik" till stigarröret för att slippa få upp grums. Är det det bästa sättet? Det verkar krångligt. Om det är nån som gör så får han gärna förklara fördelarna med det förfarandet jämfört med att bara flytta över ölet till ett nytt fat efter lite tid.

mw skrev:

Hardy:
Har du några tips om bra högflockulerande jästsorter?

När det gäller torrjäst har jag provat safale S-04 en gång. Den var extremt flockulerande. Man kunde vända flaskorna upp och ner vid upphällning (jäste på flaska). Men smakresultatet var dock lite tveksam till men det kanske inte berodde på jästen.

Färskjästen American Ale jäst (Brewer's Choice 1056 Activator) tycker jag också är mycket flockulerande. Den är perfekt för många "rena" ale.

mw skrev:

Hardy:
Kör du oxå med jäsning i corneliusfat?

Nej men jag har funderat på det. Då framförallt för att tryckjäsa (kröjsa) i fatet och slippa tillsätta kolsyra. Men det har hittills inte blivit av...

mw skrev:

Hardy:
De finns de som ansluter en slags "tallrik" till stigarröret för att slippa få upp grums. Är det det bästa sättet? Det verkar krångligt. Om det är nån som gör så får han gärna förklara fördelarna med det förfarandet jämfört med att bara flytta över ölet till ett nytt fat efter lite tid.

Kanske kan man använda den lilla "koppen" som sitter längst ner på många hävertar. Alltså trä den på stigarröret i fatet. Men jag undrar om det behövs. Jag skulle också gissa att eventuell jästkaka i närheten av röret åker ut i första glaset. Alternativt skulle man ju kunna utveckla nån sorts flytande anordning som alltid tar öl från det översta skiktet, men det kanske är lite väl avancerat.

En sak att tänka på om man använder "kopp" är att göra små hål i stigarröret längst ner så att "koppen" aldrig kan stänga igen inloppet. När man tappar öl blir trycket under koppen lite större än i stigarröret och koppen trycks då mot inloppet.
Själv har jag gjort "koppar" av kulspetspennor (kapat den del av pennan som man trär över för att täcka spetsen).

10

Kalle skrev:

En sak att tänka på om man använder "kopp" är att göra små hål i stigarröret längst ner så att "koppen" aldrig kan stänga igen inloppet. När man tappar öl blir trycket under koppen lite större än i stigarröret och koppen trycks då mot inloppet.
Själv har jag gjort "koppar" av kulspetspennor (kapat den del av pennan som man trär över för att täcka spetsen).

Kan inte riktigt bestämma mig för om faten ska ha "kopp" eller ej.

Så som det ser ut verkar det finnas fördelar och nackdelar med båda sätten. Med kopp kan fatet användas utan att få med jäst i de första glasen men den stora baksidan är just att fatet inte töms på jäst.

Fatet blir ju oflyttbart iom att jästen annars virvlar upp i från botten när man rör fatet. Skulle man  ta med sig ett fat till en fest så blir det ju jäst i varje glas man bjuder på.

Är detta en rättvisande bild?